En olustig känsla (Olyckan efter Tjörn Runt 2011)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders
Site Admin
Kontakt:

Re: En olustig känsla (Olyckan efter Tjörn Runt 2011)

Inlägg av Anders » lör 07 jan 2012, 14:41

Håkan,
Meddelandena är sända så fort du tryckt på skicka-knappen.
De ligger i utkorgen tills mottagaren öppnat meddelandet.

Mvh

Anders L

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 07 jan 2012, 16:22

Aha, Anders, på det viset.
Så utkorgen är egentligen mera som ett helt postkontor för poste restante.

MVH
Håkan
En expert i mängden

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » lör 07 jan 2012, 22:17

En seglare har tragiskt omkommit och här ägnas all energi åt messerschmittande..suck :cry:

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 08 jan 2012, 09:14

callisto skrev:En seglare har tragiskt omkommit och här ägnas all energi åt messerschmittande..suck :cry:
Dessutom har babblandet inget som helst med olyckan att göra! :(

Vad jag vet har kroppen inte påträffats än vilket är ganska ovanligt efter så lång tid med pålandsvind. visserligen är det vintersäsong och inte lika många ute vid kusten men det är ju ingen kyla eller is så man kan ju tycka att han borde påträffats vid det här laget?

Iallafall har mitt förstörda segel jag lånade ut till honom ersatts av försäkringsbolaget och det nya kommer nu i slutet på januari.

Brendan
Diamantmedlem

Att kasta sten i glashus bör man undvika

Inlägg av Brendan » sön 08 jan 2012, 12:59

callisto skrev:En seglare har tragiskt omkommit och här ägnas all energi åt messerschmittande..suck :cry:
Det är väl just när ett svårt haveri har inträffat som man ska ägna all energi åt att analysera orsakerna och vad som kan göras för att undvika ett upprepande. Det var samma tjafs när det gällde båten som strandade under ett 24-timmars för ett par år sedan, båten som havererade på Islandsbergs huvud förra året och inte minst Harstenahaveriet nyligen. Samma för mig fullständigt obegripliga indignation, som du ger uttryck för nu, luftades då. Jag förstår inte hur du och många andra tänker. Tänker ni alls?

Tack och lov för Flashback, om sanningen ska fram!

Dessutom tycker jag det verkar strida mot din egen uppfattning att du angriper en person, Eilean, som är död och inte kan försvara sig. Det var han som inledde det du kallar "messerschmittande". Men han hade helt rätt och jag tar gärna upp hans fallna mantel för inpränta: livlina, livlina, livlina! Och det ska vara en livlina med enkla hakar som kan hanteras med en hand - åtminstone för oss gamlingar som inte längre är så fingerfärdiga.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 08 jan 2012, 13:25

J@nne skrev:
Dessutom har babblandet inget som helst med olyckan att göra! :(

Iallafall har mitt förstörda segel jag lånade ut till honom ersatts av försäkringsbolaget och det nya kommer nu i slutet på januari.
Vad är det för "babblande" som inte har med olyckan att göra? Javisst, ja, ditt förstörda segel förstås.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 08 jan 2012, 13:28

J@nne skrev:
Vad jag vet har kroppen inte påträffats än vilket är ganska ovanligt efter så lång tid med pålandsvind. visserligen är det vintersäsong och inte lika många ute vid kusten men det är ju ingen kyla eller is så man kan ju tycka att han borde påträffats vid det här laget?
De flesta försvinner för alltid. Fortissimoseglaren som strandade i Fjällbacka skärgård 2010 har inte återfunnits för att ta ett exempel. Inte heller regissören som försvann vid Tjurpannan i höstas. Det är bara undantagsvis som liken återfinns.

Brendan
Diamantmedlem

Re: Att kasta sten i glashus bör man undvika

Inlägg av Brendan » sön 08 jan 2012, 16:00

Brendan skrev:
Det är väl just när ett svårt haveri har inträffat som man ska ägna all energi åt att analysera orsakerna och vad som kan göras för att undvika ett upprepande. Det var samma tjafs när det gällde båten som strandade under ett 24-timmars för ett par år sedan, båten som havererade på Islandsbergs huvud förrförra året och inte minst Harstenahaveriet nyligen. Samma för mig fullständigt obegripliga indignation, som du ger uttryck för nu, luftades då. Jag förstår inte hur du och många andra tänker. Tänker ni alls?

Tack och lov för Flashback, om sanningen ska fram!

Dessutom tycker jag det verkar strida mot din egen uppfattning att du angriper en person, Eilean, som är död och inte kan försvara sig. Det var han som inledde det du kallar "messerschmittande". Men han hade helt rätt och jag tar gärna upp hans fallna mantel för att inpränta: livlina, livlina, livlina! Och det ska vara en livlina med enkla hakar som kan hanteras med en hand - åtminstone för oss gamlingar som inte längre är så fingerfärdiga.
Förresten inte bara för gamlingar. Hur tycker ni att tvåhandshakarna fungerar, när ni ska koppla om er i hårt väder på fördäck med överbrytande sjö och det är så kallt att händerna blir valna intill orörlighet? Man behöver nog inte vara särskilt gammal för att ha problem under sådana förhållanden.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 08 jan 2012, 16:11

Jag använder den du kallar för tvåhandshake (sitter standard i Balticlinan), fast jag klarar fortfarande av den med en hand. Har även den andra som i folkmun kallas för brandkårshake med en fjädrande bygel och sluten ögla. Den helt öppna Haken använder jag inte till mina livlinor.

Och visst är det viktigaste att inte falla överbord, då har man förbrukat ett flertal av sina kattliv om inte det sista.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 08 jan 2012, 16:28

J@nne skrev:Jag använder den du kallar för tvåhandshake (sitter standard i Balticlinan), fast jag klarar fortfarande av den med en hand. Har även den andra som i folkmun kallas för brandkårshake med en fjädrande bygel och sluten ögla. Den helt öppna Haken använder jag inte till mina livlinor.
Helt öppen hake? Finns det sådana? De kan man naturligtvis inte använda till livlinor och jäckband.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » sön 08 jan 2012, 17:01

Tack Brendan för din hänvisning till Eilean - verkligen stort av dig.
Att tramsa om vilken typ av hake som gäller är i detta fall ointressant. Stackarn som föll i använde inte någon av dem.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 08 jan 2012, 17:03

Var kanske lite otydlig i min formulering, vad jag menade var att jag inte använder denna typen av hake som saknar ögla.
karbinhake.jpg
karbinhake.jpg (14.76 KiB) Visad 7805 gånger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jan 2012, 17:18

Brendan, din egen länk ser man ett par varianter:

På den här bilden
Bild
ser man en krok som har en tillslutet öga för en tamp, men som har samma svaghet som den högra på den här bilden
Bild
Två av dessa tre kan öppna sig när de roteras runt sin infästning, den tredje med spärr kan det inte. Av de två med öppningsmöjlighet är det principiellt bättre med den med en låst infästning för tampen.

På den senare länken ser man numera rekommenderade typen av krok. Jag är tämligen säker på att det krävs högst 15 minuters manipulationsträning i samband med TV-tittande (eller läsning av en god bok) så behärskar även en åldring att med pekfingret dra in spärren och kroka i kroken, helt automatiskt. Kan man omöjligtvis lära sig detta ser jag förstås ingen annan råd än att använda en enklare hake, men då går nog mina tankar i riktning mot reumatiker eller personer med andra manipulationsdiskvalificerande handikapp snarare än hög ålder. Man kan vara trevlig ändå.

Men som sagts i den alternativa kroktråden: Det är givetvis bättre att använde en krok med en liten svaghet än att inte använda något alls. Däremot skall man nog vara öppen med att den äldre, icke godkända modellen har den här svagheten.
I professionella fallsäkringssammanhang används bara hakar med positiv låsning.
En sådan kan också se ut så här
Bild
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 08 jan 2012, 17:19

callisto skrev:Tack Brendan för din hänvisning till Eilean - verkligen stort av dig.
Att tramsa om vilken typ av hake som gäller är i detta fall ointressant. Stackarn som föll i använde inte någon av dem.
Det är inte på minsta sätt "stort" av mig att hänvisa till Eilean. Men äras den som äras bör!

Gunnar Silins var en sann seglare av den gamla stammen med ett, till skillnad från dig, välutvecklat säkerhetstänkande, som oftast stämde väl överens med mitt eget.
Hur du kan kalla det att "tramsa", när man diskuterar en så livsviktig detalj som hakarna till livlina och jäckband är för mig obegripligt.

Väx upp och kliv upp ur badbaljan!

.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » sön 08 jan 2012, 17:22

Hupp - nu förstår jag din aggressiva stil Brendan.
Den öppna haken j@nne visar rekommenderas ju med bild på seniorseglarnas sida.
Bäst att du byter bild till en brandmannahake med ögla innan någon lyder "rådet".

Skriv svar