Placering på skiljerelä

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Placering på skiljerelä

Inlägg av thomask » tis 03 jan 2012, 20:11

Hittar ingen tråd eller nåt om Var man kan ha skiljerelät.....
I vilket fall, Jag har 2 batterier i kölsvinet, och varsin huvudströmbrytare vid trappen 3 meter ifrån batteribank. DÄR vill jag koppla i dom tjocka kablarna från relät. (Skyllermarks)
Inte kan väl det göra något?? Vill inte ha relät nere i det blöta kölsvinet

/Thomas

bosseh
Diamantmedlem

Re: Placering på skiljerelä

Inlägg av bosseh » tis 03 jan 2012, 21:48

Det låter som en vettig placering.
Sen är det ju så att huvudbrytarna bör finnas i batteriernas omedelbara närhet. Ibland är det opraktiskt som i ditt fall men då bör man åtminstone ha huvudsäkringar i närheten av batterierna.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 04 jan 2012, 08:56

bosseh skrev:Det låter som en vettig placering.
Sen är det ju så att huvudbrytarna bör finnas i batteriernas omedelbara närhet. Ibland är det opraktiskt som i ditt fall men då bör man åtminstone ha huvudsäkringar i närheten av batterierna.
Jag tycker att man ska ha huvudsäkringar i vilket fall som helst! En huvudbrytare hjälper inte mycket om t.ex. matarkabeln till startmotorn lossar och batteribanken börjar mata på med 800 CCA per batteri. Då fräser det av bara h*lvete och tar garanterat eld i nånting. Själv använder jag automatsäkringar (150A till motorn och 100A till förbrukarna) som huvudbrytare. Verkar fungera och skyddar mot kortslutning i huvudkablarna. Enda delen som är oskyddad är batterierna själva, dvs om en polsko lossar från ett batteri och rör motpolen på ett annat så går det ju åt fanders...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 jan 2012, 12:31

Nautihamstern skrev:
Jag tycker att man ska ha huvudsäkringar i vilket fall som helst! En huvudbrytare hjälper inte mycket om t.ex. matarkabeln till startmotorn lossar och batteribanken börjar mata på med 800 CCA per batteri. Då fräser det av bara h*lvete och tar garanterat eld i nånting. Själv använder jag automatsäkringar (150A till motorn och 100A till förbrukarna) som huvudbrytare. Verkar fungera och skyddar mot kortslutning i huvudkablarna. Enda delen som är oskyddad är batterierna själva, dvs om en polsko lossar från ett batteri och rör motpolen på ett annat så går det ju åt fanders...
Det där håller jag med om.

AML-säkringar kostar inte mycket, t ex
http://viewitem.eim.ebay.se/FRI-FHANL-- ... 89118/item
En automatare: http://viewitem.eim.ebay.se/CIRCUIT-BRE ... 17272/item

Jag håller personligen smältsäkringen som "säkrare" (kan inte svetsa ihop), men den är ju också engångs till sin natur och felsökningen är litet svårare. En automatare av angiven modell fungerar som huvudbrytare också, man kan öppna den manuellt!
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 04 jan 2012, 14:46

Anders S skrev:
Nautihamstern skrev:
Det där håller jag med om.

AML-säkringar kostar inte mycket, t ex
http://viewitem.eim.ebay.se/FRI-FHANL-- ... 89118/item
En automatare: http://viewitem.eim.ebay.se/CIRCUIT-BRE ... 17272/item

Jag håller personligen smältsäkringen som "säkrare" (kan inte svetsa ihop), men den är ju också engångs till sin natur och felsökningen är litet svårare. En automatare av angiven modell fungerar som huvudbrytare också, man kan öppna den manuellt!
Det är prexist såna där jag använder :)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 04 jan 2012, 16:07

Jag har länge kört med ANL-säkringar men utan huvudbrytare eftersom jag ändå aldrig bryter den. Seawolf brukar påpeka att enl ISO normen skall det finnas en huvudbrytare. Så nu sätter jag in en! Nä, jag gör det för att det är praktiskt att enkelt kunna koppla bort alla batterier vid arbete. Det är ofta opraktiskt med en huvudbrytare i omedelbar närhet av batterierna och då är det skönt att ha skyddet av säkringar. Jag har alltså en säkring per batteri, några cm från batteriet.
På ett annat ställe satte jag ANL-säkringen direkt på batterikabelskon mha en bit lexan. ANL-säkringar köper man billigt på eBay, jag köpte en 10-pack för $9,95
Finns annars att köpa hos dem som säljer tung bilstereo.
Automatsäkringarna finns från en mängd tillverkare. Alla ser likadan ut men en del ger ett rejält spänningsfall vid stor ström. Man brukar därför varna för dessa.
Jag har använt dessa till tex ankarspel och inverter. Praktiskt därför att man kan återställa vid en överbelastning och att de även är en huvudbrytare. Ersätts nu med vanliga automatsäkringar.
I svår miljö som ett kölsvin fungerar ANL utmärkt.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 04 jan 2012, 20:48

Okay tack. Då vet jag att jag kan sätta relät direkt på Huvudströmbrytarna istället för att dra ner skiten i kölsvinet.
Såg att det var väldigt klen flatsiftanslutning där man ska koppla in från generatorn, behövs det ingen tjocklek på den eller??

Säkringar? Räcker det inte med en bra försäkring? :) Får nog tänka till där med.......

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 jan 2012, 23:28

thomask skrev:Okay tack. Då vet jag att jag kan sätta relät direkt på Huvudströmbrytarna istället för att dra ner skiten i kölsvinet.
Såg att det var väldigt klen flatsiftanslutning där man ska koppla in från generatorn, behövs det ingen tjocklek på den eller??

Säkringar? Räcker det inte med en bra försäkring? :) Får nog tänka till där med.......

/Thomas
Den klena ledningen är nog styrningen till reläet, skall du se.

En spydig typ hade nog sagt att "om du inte var med på den saken, så skall du absolut sätta dit en säkring", men såna är vi inte på forumet.

Spydigt åsido, säkringar är bra. Jag har kompletterat min 80-talsinstallation med en brutal säkring, för den dagen något stort kortsluter. Kablarna till och från batteriet är så grova att de aldrig brinner av, utan kommer att sätta eld på allt i närheten i stället. 100 spänn, med hållare, kan det vara värt.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 08 jan 2012, 21:07

Jag har köpt det skiljerelä som finns på Biltema. Samma finns på Båtaccenten till ett betydligt dyrare pris.

Har inte installerat det ännu. Är det någon som har erfarenhet av det "reläet"?
Har fått för mig att det håller både startbatteriet och förbrukningsbatteriet ihopkopplade
ner till, 12,7 volt. Sedan separeras de.

Utmärkt för mig, får lite mer kapacitet utan att behöva hinka i ett tyngre batteri.

Har idag 2 st. 75ah batterier. Ett start och ett förbrukningsbatteri. Känns som om 75ah
är overkill för en VP2010. 55ah eller ännu mindre som startbatteri??

Viktmässigt vore det intressant att minska till ett mindre startbatteri, och ev öka till större
förbrukningsbatteri.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 08 jan 2012, 21:56

sator skrev:
Har idag 2 st. 75ah batterier. Ett start och ett förbrukningsbatteri. Känns som om 75ah
är overkill för en VP2010. 55ah eller ännu mindre som startbatteri??
Koppla ihop 75:orna och köp ett 60Ah till start. Ett 44Ah skulle säkert räcka men 60Ah ger lite marginal.
Det känns alltid tryggt med ett fräscht startbatteri och det kommer att hålla i många år.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 08 jan 2012, 22:22

OZ batteriseparator är genialisk i sin enkelhet.
Består av 4 schottky dioder
http://www.ozmarine.se/OZbatSep/Swe/OZbatSep.html
OZ.jpg
OZ.jpg (2.01 KiB) Visad 7124 gånger

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 09 jan 2012, 10:08

Lasse L skrev:OZ batteriseparator är genialisk i sin enkelhet.
Består av 4 schottky dioder
http://www.ozmarine.se/OZbatSep/Swe/OZbatSep.html
OZ.jpg
25 A strömtålighet verkar lite i klenaste laget. Om motorn är svårstartad trycker nog generatorn in bra mycket mer än 25 A i startbatteriet under nån tid.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 09 jan 2012, 13:02

Nautihamstern skrev: 25 A strömtålighet verkar lite i klenaste laget.
Det är nog inget problem i normalfallet, spänningsfallet över dioderna är 0,4V vid stora strömmar.
Men om startbatteriet är ganska dött så tas hela startströmmen via dioderna vilket de inte håller för.
Drabbas startbatteriet av PlötsligBatteriDöd när man ligger stilla så kommer husbatterierna att dräneras via startbatteriet.
Då har man inget att starta på.
Och var sätter man huvudströmbrytaren för startbatteriet? För att skydda bör den nog vara tvåpolig och bryta både batteri och diodladdningen.
En annan nackdel är att spänningsfallet gör att startbatteriet aldrig toppladdas. Inget problem under högsäsong men när turerna blir färre bör startbatteriet vara toppladdat för att klara långa uppehåll. I synnerhet på hösten när kanske startmotorn måste mala länge så vill man gärna ha all ström man kan få.
Ett sätt att lösa toppladdningen är att som jag ha en separat solpanel till startbatteriet.
Nej jag fortsätter nog med relät kopplat till generatorn.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 09 jan 2012, 14:10

bosseh skrev:
Nautihamstern skrev: 25 A strömtålighet verkar lite i klenaste laget.
Det är nog inget problem i normalfallet, spänningsfallet över dioderna är 0,4V vid stora strömmar.
Men om startbatteriet är ganska dött så tas hela startströmmen via dioderna vilket de inte håller för.
Drabbas startbatteriet av PlötsligBatteriDöd när man ligger stilla så kommer husbatterierna att dräneras via startbatteriet.
Då har man inget att starta på.
Och var sätter man huvudströmbrytaren för startbatteriet? För att skydda bör den nog vara tvåpolig och bryta både batteri och diodladdningen.
En annan nackdel är att spänningsfallet gör att startbatteriet aldrig toppladdas. Inget problem under högsäsong men när turerna blir färre bör startbatteriet vara toppladdat för att klara långa uppehåll. I synnerhet på hösten när kanske startmotorn måste mala länge så vill man gärna ha all ström man kan få.
Ett sätt att lösa toppladdningen är att som jag ha en separat solpanel till startbatteriet.
Nej jag fortsätter nog med relät kopplat till generatorn.
Jag har ett tocket där relä som kopplar ihop bankarna vid 13 volt och ifrån vid 12,6 men jag tycker inte att det funkar riktigt bra så jag tror jag ska kasta ut det. Varifrån tar du reläets dragspänning? Samma tråd som laddningslampan?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 09 jan 2012, 16:33

Nautihamstern skrev: Varifrån tar du reläets dragspänning? Samma tråd som laddningslampan?
Japp, D+ eller 61 på generator om jag minns rätt. 40A relä hos Biltema (+ ett i reserv ombord).
Nu har jag gjort en stor uppgradering, jag har satt in ett tidrelä på 4 min (nästan 70 kr från Kina). I förra ombyggnaden satt jag in en shunt/Amp.meter på startbatteriet och har sett att efter 3-4 min har strömmen sjunkit rejält.

Skriv svar