Loggbok Ipad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gustavson
Silvermedlem

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av Gustavson » fre 23 dec 2011, 13:00

Man har kunnat tethering iphone utan jailbreak sedan ett år tror jag. Jag testade just om man verkligen även får över GPS data som framgår på div forum och jag fick det inte att funka, LON/LAT var inte lika mellan min iPad och iPhone fast jag hade ett WLAN koppling mellan iPad och iPhone.

iPad/iPod utan 3G har inte någon intern GPS! Att man får en "GPS signal" är endast pga identifiering av IP adress via WLAN. Det finns två sätt att få GPS till en WiFi padda, en speciell blåtandspuck (vanlig funkar inte eftersom iDevice inte har en sk. bluetooth-serial driver) eller via en NMEA-WLAN brygga (tidigare trodde jag att tethering även överförde GPS min inte hemma hos mig i alla fall)
Det skulle i så fall vara sensationella uppgifter som jag missat (vilket är både rimligt och möjligt). De som kommenterar på iphone/ipad-forum är alla överens om att man behöver ex. Mywi (se bild) för att tethering ska fungera. (3G) Jag har ingen anledning att tvivla på dina uppgifter, bara lite kluven till de olika buden.

ang. GPS:n så misstänkte jag att man bara fick A:et i A-GPS vilket innebär som du säger att man bara får själva assistansen. Jag har dock sett folk som fått bådadera att fungera, fast då med jailbraekad iphone.

(förlåt att jag frångår ämnet i tråden något)
Bilagor
mywi3.png

Gustavson
Silvermedlem

Inlägg av Gustavson » fre 23 dec 2011, 13:18

Är det nån som kan förklara vad första meningen betyder - helst på bohuslänska

Visserligen förstår tydligen alla fyraåringar detta, men är man bara 63 så infinner sig vissa svårigheter. Fast jag hade nog inte begripit det när jag var 4 år heller.
Ber om ursäkt! appels produkter är låsta för tredje part att skriva program/appar till utan appels tillstånd. (ett riktigt överförmyndarkomplex) man kan då "låsa upp telefonen" eller jailbreaka. Detta omöjliggör alla garantier. Det utförs genom att skriva in en sida som fixar detta i webbläsaren och trycka på en knapp (sedan är det bara att utföra instruktionerna). så min 4-åring skulle kanske inte klara det, men min 6-åring skulle förmodligen utan problem fixa det.

ang bohusländska så kan jag bara erbjuda småländska :lol: . (därav snålheten och misstänksamheten att spendera pengar på något man inte behöver)

gungner
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av gungner » fre 23 dec 2011, 13:20

IMG_0027.PNG
tethering
:D

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 23 dec 2011, 13:50

Gustavson skrev: så min 4-åring skulle kanske inte klara det, men min 6-åring skulle förmodligen utan problem fixa det.

Det låter ju betryggande. Mina barnbarn som är strax över och under 10 år fixar saker på datorer och telefoner som jag inte ens kulle våga mig på.

Däremot kan dom inte kila bort berg som sitter där det inte borde sitta - Det kan i alla fall "gubben". När jag kilat bort så mycket berg i rörgraven på min sommarstugetomt i Brottby jag hinner innan det blir mörkt, skall jag åka till Täby Kyrkby och där sammanstråla med yngste svärsonen. Han skall få titta på min Ipohne och förhoppningsvis fixa till det som jag har lyckats ödelägga sen vi träffades sist.
Gustavson skrev:ang bohusländska så kan jag bara erbjuda småländska :lol: . (därav )
Du skall kanske va glad att du är smålänning. Fick lära mig häromdan på detta emineneta forum att Småläningars snålheten och misstänksamheten att spendera pengar på något man inte behöver, är bara en ringa susning om man jämför med västgötar´s.

Nu skall jag steppa ut och relisa lite rock med spräckilar och bergborrmaskin. :mrgreen:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar