solcells regulator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: solcells regulator

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 19:23

bosseh skrev: På vintern bör panelerna vara vertikalt monterade för att snön inte ska dämpa ljuset. Så är det gjort på fyrarna och dessa fungerar (numera) utan problem.
Jamen det är ju enkelt löst, då lägger jag bara båten ner då, eller? Alltså... get real... det här handlar ju om att du säger att MaxPower även på vintern håller på och bränner sönder batterierna och nu verkar det som om du VILL att man avsiktligt skall lägga båten ner eller skotta snö från solpanelen för att detta skall ske??? Det är ungefär som att ställa sig och andas in asbest avsiktligt för att försäkra sig om att få lungsäckscancer... :D

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 14 dec 2011, 21:49

het debatt märker jag, tycker det är bra att höra lite olika åsikter så för mig är det en intressant historia,personligen köper jag gärna dyra prylar men att byta batteri i tid o otid pga av att man slarvat med laddningen tycker jag är onödigt,Tungt att bära bort dyrt att köpa nytt samt iritationen när effekten börjar dala under sommaren.
Jag har ännu ej bestämt vilken regulator det blir men det lutar lite åt mastervolts eller IVT , håll sams o fortsätt ge info om era erfarenheter.

//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 dec 2011, 22:15

omega skrev:het debatt märker jag, tycker det är bra att höra lite olika åsikter så för mig är det en intressant historia,personligen köper jag gärna dyra prylar men att byta batteri i tid o otid pga av att man slarvat med laddningen tycker jag är onödigt,Tungt att bära bort dyrt att köpa nytt samt iritationen när effekten börjar dala under sommaren.
Jag har ännu ej bestämt vilken regulator det blir men det lutar lite åt mastervolts eller IVT , håll sams o fortsätt ge info om era erfarenheter.

//Johan
Mina gav jag vä? Maxpower, en 45W-panel och hittills inga problem med ca 400A batteribank. Jag tror att uppfattningen "byta i tid och otid" är en smula överdriven. De äldsta batterierna är nu 7 år, på det 8:e. Batterier som är mer än 6 år gamla tycker jag inte är skyldiga mig så mycket. Men notera gärna: Jag har hällt på vatten en gång trots att de är "underhållsfria". Efter såpass låg tid är det inte så märkligt, men det kan ju tänkas att det beror på att Maxpowern laddat "för bra". Annars delar jag toaens åsikt, problemet är inte underhållsladdning, problemet är att hålla batterierna toppade. Det problemet har blivit mindre.

Skulle jag köpa en Maxpower igen? Det kanske jag inte skulle göra. Men jag skulle fundera en smula på om en annan regulator verkligen klarar att hålla batterierna fulladdade.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 22:45

Hur får du in vatten i underhållsfria batterier?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 dec 2011, 06:45

Ridax skrev:Hur får du in vatten i underhållsfria batterier?
:D

Genom att dra bort den förseglande plastdekal som anger batterierna som "underhållsfria" och lossa cellpropparna. Jag har beskrivit de vedermödorna tidigare, men i korthet märktes vattenbehovet därför att hydrometerkulan var "vit = underhåll". Det är inte lika lätt om locket över cellerna är ultraljudsvetsad. Jag tror att man kanske skall tänka "underhållsomöjliga" snarare än "underhållsfria" i de lägena. Det innebar dock att batterierna fick en chans till. Jag har en batteritestare, och den gav ingen indikation på att batteriet skulle vara slut.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 15 dec 2011, 10:46

Anders, du har 45W solpanel på 400Ah batteribank. Räknar jag om vad jag har så skulle det motsvara 130W solpanel hos dig. Som något slags riktvärde brukar man prata om 25-50W solpanel per 100Ah batteri.
Under en normal dags segling är mina batterier nästan konstant fulladdade, nattens förbrukning är oftast återförd till lunch.
Mina batterier är ganska nya och risken för att de ska gå en för tidig död till mötes är ganska sannolik om de underhålls med en för hög spänning. Jag kollade fö mina anteckningar från sommaren, Maxpowern låg aldrig under 14,3V.
Ska man optimera livslängden på batterierna så ska man helst toppladda batterierna och sen låta dem vila helt utan laddning ett tag. Detta är dock ganska opraktiskt i en båt.
Båtägare brukar anses vara storkonsumenter av batterier. Förr var det nog mest pga att man tömde batterierna för hårt, idag lär det snarare vara att man helt enkelt överladdar.
Naps är en liten aktör på världsmarknaden, att just de skulle ha hittat den hemliga formeln som ger batterierna större livslängd förefaller märkligt.
Naps Maxpower är idag en ganska ålderstigen konstruktion och visst är det konstigt att Naps modernare regulatorer numera har en lägre underhållsspänning?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 dec 2011, 13:56

Det är säkerligen så att Maxpower är en gammal teknologi, men om den fungerar, varför ändra eller byta?

Min solcell och regulator är fyra (eller fem?) år detta året, de två äldsta batterierna är sju år (eller blir åtta) och de nyare är två år, på det tredje. Jag har inga indikerade problem med någon av komponenterna (bortsett från folien på dolcellen, som inte tålde solljus (!) ) så dina profetsior om batteriernas snara frånfälle tar jag med en nypa salt. Såvitt jag kan förstå borde dessutom ditt önskemål om toppladdning och sedan vila tillfredsställas alldeles utomordentligt genom att solcellen av helt naturliga skäl tar en paus på sex timmar efter att ha idogt arbetat hela dagen, innan den börjar jobba igen?

PS: Jag kan väl inte hjälpa att du har för små batterier och för stor solpanel? :mrgreen:
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 15 dec 2011, 15:06

Inget fel på gammal teknik på rätt ställe. Bara man vet att den fungerar.

Mina profetior är inte mina, jag bara citerar batteritillverkarna som säger att överladdning skadar batterierna på sikt.

Enkelt uttryckt så "slits" batterier när det går ström igenom dem. Kör vi in ström på dagen och ut på natten har vi värsta fallet. när man pratar om att göra uppehåll i underhållsladdningen så pratar vi om flera veckor. Sådana nätter vill vi nog inte ha.
Att båtägare är storkonsumenter av batterier är ganska allmänt känt och min båhandlare brukar leende hålla med.

Energibalansen i min båt är bra. Men jag vill ha mer batteri bara för att inte få så stort spänningsfall när jag ska köra mikron. Även Peukert effekten minskar.

Det jag förundras över är de som vet att deras batterier inte förstörs snabbare när de överladdas, samtidigt som batteritillverkarna hävdar det motsatta.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 15 dec 2011, 15:58

Och vilken batteritillverkare hävdar att batteriet förstörs av 14.1V underhållsladdning? Jag har sett rekommendationer från tillverkare men jag har inte sett någon som säger att de förstörs av 14.1V. Osvsett så har jag haft min maxpower ett bra tag nu och batterierna mår bra. Det räcker för mig, sedan får du ju säga vad du vill, men jag har inte sett att du har lyckats peka ut ett enda fall där maxpower bevisligen har förstört något batteri.

Förresten var jag ute i båten idag mitt på ljusan dag. 12.3V låg på batterierna med maxpower inkopplad. Så så mycket är ditt tal om 14.3V från maxpower även på vintern värt....

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 15 dec 2011, 19:25

Solcellsregulator verkar vara ett känsligt ämne, tyvärr har jag väl inte alltför mycket att tillföra där men någon har pratat om billiga respektive dyra batterier.
Jag är (var) en notorisk batteriförstörare. Djupurladdningar, bristande tillsyn osv.. Vaddå fylla på vatten? Vaddå syravikt? Inte intresserad, det skulle bara funka ändå, till kyla o värme, dator lampor och annat... Vilket det inte gjorde. Det har gått åt många billiga batterier i min karriär.
Lösningen blev att jag 2002 dels bytte batterier, dels bytte kablar mellan generator och batterier. Kablarna kom från Skyllermarks och var dimensionerade efter deras rekommendationer (70 kvmm). Batterierna blev två st 85 Ah Exide gelbatterier, svindyra (2000 kr/st) redan på den tiden. Dom ställde jag i kölsvinet och där har dom stått sen dess. Utan tillsyn, utan möjlighet till vattenpåfyllning eller syraviktskontroll. Och helt problemfritt. Kvarvarande kapacitet understiger sällan 80 % enligt BM-1. Så när den dagen kommer, knappast under nästa år, så blir det gelbatterier igen... Fast fortfarande, efter 9 år, ser jag inga tecken på avmattning, minskad kapacitet eller andra problem.
Tilläggas bör väl kanske, att batteribytet även innebar en fördubbling av kapaciteten.
I våras installerade jag en Maxpower. En känsla jag har haft är väl att det ska till mycket sol innan spänningen sjunker under 14 V men egentligen har jag inga åsikter om den.

:o
/T

Skriv svar