solcells regulator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: solcells regulator

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 10:33

Det är märkligt hur så många här så envist försöker hävda att Maxpower inte ger problem på sikt.
Finns det någon dokumentation som tex säger att överladdning 15 tim dygn inte skadar batterierna eller att daglig överladdning inte ger problem osv.

Argumentationen liknar den rökarna använder: "Jag har rökt i 30 år och mår bra", "Ett halvt paket om dagen skadar inte".

Märkligt också att alla andra tillverkare inte förstått vitsen med konstant överladdning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 dec 2011, 11:16

bosseh skrev:Det är märkligt hur så många här så envist försöker hävda att Maxpower inte ger problem på sikt.
Finns det någon dokumentation som tex säger att överladdning 15 tim dygn inte skadar batterierna eller att daglig överladdning inte ger problem osv.

Argumentationen liknar den rökarna använder: "Jag har rökt i 30 år och mår bra", "Ett halvt paket om dagen skadar inte".

Märkligt också att alla andra tillverkare inte förstått vitsen med konstant överladdning.
Det kan ju också vara så att du pekar på ett teoretiskt problem som inte betyder så mycket i praktiken? Det kan ju mycket väl vara så att Maxpower inte skapar så stora problem som du påstår och framförallt, de försvinner (eller uppvägs) av att regulatorn närmast garanterar att batterierna alltid laddas. De som väljer Maxpower är ju angelägna om att maximera laddningen eftersom man anser sig ha ont om ström (förbrukare), inte för att att maximera livslängden på batterier som inte används (standby).

Att den inte passar som underhållsregulator för toppladdade batterier som skall förvaras är ju en sak, men det är ju inte det problemet som den skall lösa, om jag förstått det hela rätt.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 11:40

bosseh skrev:Det är märkligt hur så många här så envist försöker hävda att Maxpower inte ger problem på sikt.
Lika (eller ännu mer) envist håller du ju på och lobbar för att MaxPower skulle vara farligt för batterierna, men jag har inte sett att du har presenterat några konkreta bevis för att några batterier har skadats av en MaxPower.

Kanske det är så att med tanke på att batterierna håller på att självurladda under ca 12 timmar/dygn, så spelar en underhållsladdning på 14V inte så stor roll? Kanske den lilla ev. negativa effekt som det skulle ha uppvägs av den fördelen att batterierna inte belastas alls då solpanelen klarar av att hålla spänningen?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 12:19

Att bevisa att Maxpower förstör batterier är besvärligt och tar lång tid.
Att läsa batteritillverkarnas rekommendationer är betydligt enklare, de borde ju veta vad som är bra för batterierna.
Jag brukar försöka följa tillverkarnas rekommendationer, det brukar bli billigast.
Jag har inget som helst intresse av att bevisa att Maxpower förstör batterier på sikt, jag slängde ut Maxpowern. Precis som jag slutade röka för länge sedan därför att rökning verkar ge skador på sikt.

Men visst är det märkligt att stora och seriösa företag som Victron och Mastervolt inte upptäckt vitsen mer överladdning?
Eller tillverkarna av regulatorer till motorernas generatorer, där borde det ju vara intressant att kunna ladda fort och hålla batterierna väl laddade?
Inte ens alla dessa "smarta laddare" har överladdningsfunktionen.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 13:31

Jomen, du verkar ju föra ett litet korståg mot MaxPowern, så man börjar ju undra om inte du säljer någon lösning som du anser är bättre... :roll: Vi har inga bevis för att MaxPowern inte skadar batterierna, som du efterlyste och på motsvarande sätt har inte du något bevis för att de gör det.

För övrigt så har väl så gott som alla regulatorer till motorernas generatorer "överladdningsfunktion" såvitt jag vet... De brukar ge ut ca 14V utan någon som helst annan reglering. Så du får väl slänga ut inombordaren också, eller göra remmen till generatorn urkopplingsbar på något sätt, annars går väl dina batterier sönder om du går för mycket för motor.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 14 dec 2011, 14:55

bosseh skrev:Att bevisa att Maxpower förstör batterier är besvärligt och tar lång tid.
Att läsa batteritillverkarnas rekommendationer är betydligt enklare, de borde ju veta vad som är bra för batterierna.
Jag brukar försöka följa tillverkarnas rekommendationer, det brukar bli billigast.
Jag har inget som helst intresse av att bevisa att Maxpower förstör batterier på sikt, jag slängde ut Maxpowern. Precis som jag slutade röka för länge sedan därför att rökning verkar ge skador på sikt.

Men visst är det märkligt att stora och seriösa företag som Victron och Mastervolt inte upptäckt vitsen mer överladdning?
Eller tillverkarna av regulatorer till motorernas generatorer, där borde det ju vara intressant att kunna ladda fort och hålla batterierna väl laddade?
Inte ens alla dessa "smarta laddare" har överladdningsfunktionen.
Men bosseh

Med all respekt för ditt kunande.

Det är väl en väldig skillnad på om man har en regulator till solcellerna som vid några enstaka tillfällen överladdar batterierna och på sikt kanske förkortar batteriets livslängd något. Jag vet inte om du vet det - men det finns fabriker som bara tillverkar batterier. :wink: Det är bara att ta upp plånboken, betala och hämta nya batterier i en butik som säljer dylika. :D

Att du slutade röka var ju bra, för rökning ger ju skador både på den som har varit så dum så att han började röka och även på hans omgivning. Här är det inte frågan om att det verkar så - det är så. När skadorna av rökning gör sig gällande är det inte bara att köpa nya lungor eller i värsta fall en helt ny "bosseh" eller "toaen". Vi finns ju bara i ett exemplar var (kanske - som tur är) och går inte att ersätta oavsett hur stor plånbok man har. :(

Det är ju bra om man har lite logik i argumenteringen.

I mitt båtanvändande är inte problemet att batterierna blir överladdat, utan snarare tvärt om. Den stora faran för mina batterier är att jag drar ur dem för mycket pga för lite laddning. Den "motor" som normalt driver fram min båten ger ingen laddning alls. Vad det är för fabrikat på de 5 olika delarna av framdrivningssystemet vet jag inte. Ett gemensamt har de dock. Min segelmakare Bobo Syversen har reparerat och/eller sytt om samtliga fem segel som jag har under de tre senaste åren.

På förbrukningssidan har det dock genom åren blivit allt mer prylar som förbrukar ström. Autopilot som i stort sett alltid används. Dator för navigeringen och som under året kompletterats med en plotter i sittbrunnen. Logg, lod, vindinstrument mm. Drar väl inte så mycket ström men är ju i stort sett alltid igång (många bäckar små) Ett gammalt kompressorkylskåp av ett udda utförande som drar en aning mer än ett modernare kompressorskylskåp. Kommer så småningom att bytas ut mot ett energisnålare, men det ligger en bra bit ner på prioriteringslistan. Ibland kör man med värmaren - varför skall man frysa om det inte är nödvändigt. En del lampor som jag ännu inte bytt ut till lysdioder. Osv.

Nej det är nog större risk att mina batterier får en tidigare död pga för lite laddning än för mycket. Då tycker jag att det är helt ok att få 30% mer laddning från solcellspanelerna under den tiden jag behöver ström. När batterikapaciteten blir allt för dålig får jag köpa nya batterier. Man skall naturligtvis sköta sina grejer, både ur miljösynpunkt och av ekonomiska skäl, men det får inte drivas i absurdum.

Det där med teori och praktik är ett intresant ämne. :wink:

Däremot har jag varit så förståndig att jag aldrig börjat att röka. Fast man har förstås utsatts för oerhört mycket passiv rökning från arbetskamrater som inte var lika förståndiga. :mrgreen:

Det finns en gammal psalm från 1734 som börjar "Jag går mot döden var jag går". Har jag tur, kanske jag kan får möjligheten att byta batteribank i båten ytterligare ett par gånger. :?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 15:19

Korståg mot Maxpower är nog lite överdrivet. Men jag tycker man ska sprida information om att en produkt som sannolikt skadar batterierna på sikt, enligt all fakta som finns. I synnerhet när det finns de som helt utan belägg påstår att det finns inga problem eller att de i vart fall är marginella.

Motorns generator brukar endast kortvarigt ge en spänning över 14V, trots en mycket primitiv regulator. Moderna regulatorer brukar gå ner när batteriet är laddat till 13,5 - 13,7V, en bra spänning för batterier i "cyklisk drift".
Det finns också en annan stor skillnad, vi har ca 1500 soltimmar i Sverige men de är väl ganska få som så har många motortimmar?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 15:33

Toan:
Det är inte bara några få tillfällen som Maxpower överladdar, det är nästan varje dag året runt. Förr var kanske problemet mindre, då var det svårt att få elen ombord att räcka. Batterierna blev nästan aldrig full men ofta rejält tömda. Nu är solpaneler billigt, elektroniken drar mindre ström, LED-lampor osv.
Men visst är det bara att köpa nya batterier. Men du missar en sak, jag är från Skaraborg och vi tycker inte om att betala!

Det finns alternativa MPPT-regulatorer som inte har en onödigt hög spänning.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 15:46

http://www.powerstream.com/SLA.htm

Anything above 2.15 volts per cell will charge a lead acid battery, this is the voltage of the basic chemistry. However, most of the time a higher voltage is used because it forces the charging reaction at a higher rate. The voltage to avoid is the gassing voltage, which limits how high the voltage can go before undesirable chemical reactions take place. The typical charging voltage is between 2.15 volts per cell (12.9 volts for a 6 cell battery) and 2.35 volts per cell (14.1 volts for a 6 cell battery). These voltages are appropriate to apply to a fully charged battery without overcharging or damage.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 15:49

bosseh skrev:Toan:
Det är inte bara några få tillfällen som Maxpower överladdar, det är nästan varje dag året runt.
Ojdå... synd att jag inte visste det... och synd att inte båten vet det... eftersom den behöver landström nu på vintern för att hålla batterierna laddade. Trots MaxPower och trots 2st stora solpaneler. Vad kan det bero på att det inte fungerar så hos mig? :cry: Tror du batterierna har blivit sönderkokta av MaxPower? Eller är det något fel på min MaxPower? Eller mina solpaneler kanske? Eller är det "min" sol det är fel på??? Tror du pressen kan påverka??? :lol:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 16:22

- Maxpower ger 14,2V i underhållsladdning enligt manualen.
- Självurladdningen hos ett blybatteri är ca 3% av dess kapacitet per månad
- En solpanel åt söder med 45 gr vinkel ger ca 15Ah i december (mörkaste månaden). Vertikalt ger den något mer. I februari få vi 54Ah.
EDIT: Sorry, siffrorna var för horisontell montering. För 45 gr är det 39Ah i dec och 102 i feb.

- En typisk solregulator förbrukar 6 mA eller knappt 5 Ah per månad.
- En 25W solpanel underhåller en 400Ah battribank hela vintern vilket också är enkelt att kontrollera.

En bra och lättförståelig beskrivning av batteriteknik på svenska: http://www.oerlikonbatt.se/PDF/Batteriteknik.pdf

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 14 dec 2011, 16:58

bosseh skrev:Toan:
Det är inte bara några få tillfällen som Maxpower överladdar, det är nästan varje dag året runt. Förr var kanske problemet mindre, då var det svårt att få elen ombord att räcka. Batterierna blev nästan aldrig full men ofta rejält tömda. Nu är solpaneler billigt, elektroniken drar mindre ström, LED-lampor osv.
Men visst är det bara att köpa nya batterier. Men du missar en sak, jag är från Skaraborg och vi tycker inte om att betala!

Det finns alternativa MPPT-regulatorer som inte har en onödigt hög spänning.
Hej Bosseh

Det jag reagerade över var att du jämförde det allvarliga problem som en överladdning av förbrukningsbatteri pga MaxPowerregulator ev kan förorsaka, mot de bagatellartade problem rökning förorsakar för många människor. Lungcancer. Dålig lungkapacitet mm mm

Skillnaden mellan ett batteri som lägger av nåt år tidigare pga överladdning är ju en petitess mot de problem som rökning kan förorsaka.

Jag tycker nog tvärt emot dig. Lägger hellre ut några tusenlappar pga att jag misskött mina batteri i båten än att jag dör av tex lungcancer på grund av min eller andras rökning.

Sen lever vi nog inte båtmässigt samma liv.

Hade jag alltid legat i hamn och hela tiden haft fulladdade batterier kunde jag nog hålla med om din tes.

Nu är det som tur är/dessvärre inte så. Dels har jag en gammal båt med en hel del strömslukande utrustning och dessutom har jag en segelbåt, och segling bidrar inte på något sätt till att ladda batterierna. Den laddning som mina två små solcellspaneler bidra till är en "spott i havet" jämfört med min förbrukning när jag är ute.

Det finns säkert bättre grejer än MaxPowerregulator. Nu har jag två st sen några år och vad jag förstår så fungerar de som det är tänkt. dvs de ökar laddströmen med 25 -30% enligt de mätningar jag själv har gjort.

När jag hör ditt resonmang kommer jag att tänka på en historia ur mitt eget liv.

Mina två första båtar byggde jag med enbart handverktyg och de tilsatser man kunde sätta på en Black & Deker borrmaskin. Jag har bänt åtskilliga.

Jag längtade naturligtvis efter både cirkelsåg/snickerimaskin och en plan och rikthyvel. Men det skulle va riktiga grejor med fräst bord. Inte nån skit med bord av pressad plåt. Efter ganska många år köpte jag mig en snickerimaskin med fräst aluminiumbord. Jag hade egentligen inte råd med det, men jag köpte en maskin i alla fall. När den båtbyggare som jag kunde få plan och rikthyvla hos la ner sin verksamhet blev jag "tvungen" att köpa en plan och rikthyvel med pressat plåtbord. Jag hade då egentligen inte råd till det heller, men på nåt sätt kändes behovet stort. Det har visat sig under de år som gått att min ganska kassa plan och rikthyvel väl har fyllt de behov jag haft.

Jag tror inte man måpste hänga upp sig på varje liten skitdetalj.

Om jag tolkar det du skriver har du inte haft något egentligt problem, utan antagit att du eventuellt skulle kunna få ett problem som på sikt eventuellt skulle kunna få dina kostnader för din batteribank att bli en aning höger än den eventuellt hade blivit om du inte hade en anledning att misstänka att du kanske möjligtvis skulle kunna förlora en och annan krona. Man skall kanske va tacksam att man inte är Smålänning som ju påstås va ännu snålare. :wink:

tommy
lyckligt obekymrad för petitesser
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 17:38

Oj, jag vill inte jämföra rökning och batteriproblem. Det jag menade var att rökarnas argumentationsteknik hade vissa likheter. När man sa "jag har rökt i 30 år och mår bra" - "jag har haft Maxpower i fyra år och det fungerar bra". Hur framtiden blir vet man inte men man kan ofta öka eller minska risken för haveri - om man tar hänsyn till kända fakta.
Jo båtlivet skiljer sig nog åt. Numera sover jag gärna hemma, jag har en modern kyl osv. Dessutom har jag en stor och ganska folktom skärgård runt omkring mig. I synnerhet i oktober. Sen kan man ju skicka ut hustrun i bil till någon lämplig mötespunkt. Så får jag mat och hon slipper åka båt längre sträckor, framförallt slipper hon den otäcka seglingen. Alla är nöjda.
Med skaraborgska mått är smålänningarna slösaktiga. Men det största problemet med bateribyte tycker jag är att hämta, bära och ställa dessa klumpar på plats.

En kille jag känner skröt vida om sina fina och dyra batterier. En kväll såg jag honom smyga i hamnen bärandes på något till synes otympligt. Jag åkte bort trots att han halvhjärtat försökte gömma sig. Jodå, där stod han med hela skuffen full av batterier. Efter en osedvanligt lång rad av svordomar kom det fram att hans fina och dyra batterier hade dött efter endast några få år. Så nu hade han varit på den hemskaste av alla affärer och köpt billiga skitbatterier. Jag fick också en livfull beskrivning av vad som skulle hända mig om jag berättade detta för någon. Det är några år sedan men jag träffade honom i somras och han säger som alltid bara "Ja, fortfarande".
Allt är inte guld som glimmar.

/bosse
med respektingivande gammal planhyvel i gjute och med fyrkantkutter

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 14 dec 2011, 17:51

bosseh skrev:- Maxpower ger 14,2V i underhållsladdning enligt manualen.
14.1V underhållsladdning om du läser specen (jag vet att det står 14,2 vid 25grader på ett annat ställe). Oavsett så är det tilltaget med marginal då gasning sker först vid 14,4V.

Mina solpaneler ger ingen laddning alls på vintern men det kanske du missade? För övrigt vet jag inte vad du bygger dina uppgifter på. För det mesta på vintern så ger panelerna inte ens tillräcklig spänning för att ladda men rent teoretiskt ger de ju Ah i alla fall även om oanvändbara sådana. Sedan ger de ju inte så mycket om det ligger snö och is på dem, men det har säkert dina beräkningar tagit hänsyn till eller hur?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 dec 2011, 18:43

Ridax skrev: 14.1V underhållsladdning om du läser specen (jag vet att det står 14,2 vid 25grader på ett annat ställe). Oavsett så är det tilltaget med marginal då gasning sker först vid 14,4V.
Nu är det ju inte gasning man är rädd för utan den långsamma elektrokemiska korrosionen som bryte sönder blyet i batteriet.
Eller som det står i dokomentet jag länkade till ovan:
"̈Överladdning vid hålladdning på grund av för hög hållspänning orsakar en långsam och utdragen korrosion av de positiva plattorna. Rätt inställning av hållspänningen är därför en mycket viktig faktor för ett batteris livslängd."
Är det inte tydligt nog?
Ridax skrev: Mina solpaneler ger ingen laddning alls på vintern men det kanske du missade? För övrigt vet jag inte vad du bygger dina uppgifter på. För det mesta på vintern så ger panelerna inte ens tillräcklig spänning för att ladda men rent teoretiskt ger de ju Ah i alla fall även om oanvändbara sådana. Sedan ger de ju inte så mycket om det ligger snö och is på dem, men det har säkert dina beräkningar tagit hänsyn till eller hur?
Uppgifterna om hur mycket solpaneler genererar kommer från tabeller som visar genomsnittlig elproduktion per dagl. Värdena i tabellen är genomsnittliga värden baserade på väderstatistik under 30 år (1961-1991). Statistiken är från mätningar i Jönköping men gäller hyfsad bra för södra och mellersta Sverige.
Dessa tabeller är de som normalt används för beräkningar av solenergin.
På vintern bör panelerna vara vertikalt monterade för att snön inte ska dämpa ljuset. Så är det gjort på fyrarna och dessa fungerar (numera) utan problem.
Vi var några stycken som i vintras skottade oss fram och mätte. Vi körde även lite förbrukning och kunde se att batterierna återladdades på några dagar.
Det fungerade även hyfsat på en båt med transparent presenning.

Skriv svar