solcells regulator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: solcells regulator

Inlägg av Ridax » mån 12 dec 2011, 18:51

Läs stycket om "Utjämningsladdning" på sid 10 i det dokument du länkade till.

Utjämningsladdning
Om batteriet har laddats ur mycke kommer sulfatkristaller att utvecklas i batteriets plattor. Samtidigt kommer batteriets syra skiktas så att syra med låg densitet kommer att finnas överst och syra med högre densitet finns i botten på batteriet. Detta gör att batteriets kapacitet minskar och batteriets livslängd förkortas.

Båda dessa fenomen kan åtgärdas genom att man höjer slutspänningen vid laddning. Den högre spänningen kommer att lösa upp sulfatkristallerna och röra om batterisyran med hjälp av de bubblor som bildas vid överladdningen. Eftersom överladdning orsakar högre vattenförbrukning och korrosion, styrs överladdningsfasen i förhållande till hur djupt batteriet varit urladdat.

Om batteriet urladdats med upp till 20% kommer inte utjämrningsladdningen aktiveras. Om batteriet urladdats mer komer batteriet att utjämningsladdas. Ex. vid 30% laddningsgrad kommer slutspänningen ökas till 15.0V under en timme innan underhållsladdningen aktiveras.

Utjämningsladdning rekommenderas inte för slutna (VR) batteriet. Naps MaxPower ar därför en omkopplare som avaktiverar utjämningsladdningen.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 19:10

Ja då är jag med igen .hoppade det stycket,men de som haft problem med sin regulator kanske också missat den texten?? kanske därför de haft för hög lass spänning o batterierna förstörts. Hur som helst verkar det vara en bra regulator den kanske kan pass till mig ,funderar även lite på den från mastervolt http://www.mastervolt.com.au/marine/pro ... -scm-n-20/

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 19:27

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 19:30

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 12 dec 2011, 23:31

Nu blandar vi lite här tror jag.
1. AGM/GEL batterier laddas på ett annat sätt än våta. Hur bra MaxPower hanterar dessa vet jag inget om.
2. Hur mycket batteriernas livslängd förkortas kan man endast vet exakt genom att under en lång tid göra jämförande mätningar. En uppskattning jag fått av en batteritillverkare är att det kan handla om 20%.
3. De flesta regulatorer har en funktion för utämningsladdning av våta batterier, så även Maxpower. Den funktionen är kanske något försiktig. Enligt litteraturen ska ett vått batteri utjämningsladdas var åttonde vecka (oftare i varmare klimat)
"Efter att batterierna har nått slutet på acceptansladdningen, skall batteriet fortsätta att laddas med 4% av C tills spänningen sluta att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V)..... Eftersom elektrisk utrustning och lampor kan skadas vid en så här hög spänning , skall batteriet vara off-line."
4. Naps/Maxpower skriver själva att "Floating voltage" är 14,3V vid 25 gr.
Men litteraturen säger så här om underhållsladdningen: "Efter utjämningsfasen, eller när batterierna inte tar mer än 2% - 4% av sin kapacitet, skall spänningen falla till 13,3 V (GEL och AGM 13,7 V) för att underhålla batteriet utan att förlora elektrolyt från cellerna. Detta är en underhållningsfas och inte en laddningsfas. Dessa spänningar gäller vid 25 °C."
Man kan j också jämföra vad stora tillverkare som Mastervolt, Steca, Outback, Morningstar mfl anger för spänningsnivåer.

Det kan vara så att när MaxPower konstruerades så valde man en hög underhållsspänning för att kompensera för eventuella dioder. Alla baterier blir laddade, alla nöjda. För vem märker om batterierna håller 5 eller 6 år?
Tycker man att det värt pengarna att få det lilla extra en MPPT-regulator ger så köp en MPPT-regulator som inte mördar batterierna. Tänk bara på att om man ska hantera den skuggningsproblematik som alltid finns på en segelbåt så bör man ha en regulator för varje panel.

EDIT:
Nu är det nog inte så att jag eller andra "haft problem" - vi har bara kunnat konstatera att spänningen ligger för högt, dag efter dag, vecka efter vecka. Den omtalade utjämningsladdning hos Maxpower har jag fö aldrig sett ske.
Senast redigerad av 1 bosseh, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 12 dec 2011, 23:44

omega skrev:funderar även lite på den från mastervolt http://www.mastervolt.com.au/marine/pro ... -scm-n-20/
Mastervolt är en seriös tillverkare som brukar gör bra grejor. Solar ChargeMaster är säkert bra men det är "bara" en PWM-regulator som kostar 1700 kr.
Intressant att Mastervolt inte kör MPPT ...

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 13 dec 2011, 16:22

Hej Bosse
Ja lite intressant att de inte kör med den tekniken,vad tror ni om den andra regulatorn som jag länkade till. Vilka kör mppt mer? vad är egentligen skillnaden mellan Pwm och Mppt . Som jag tidigare skrev så är jag intresserad av max laddning till den utrustningen jag har , vill inte att det skall synas för mycket därför tycker jag det passar bra på luck garaget. Priset spelar ingen större roll inom vissa gränser förstås .

//Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 13 dec 2011, 17:03

Hej igen har surfat runt en stund och tycker det verkar som de flesta regulatorer väljer puls bredds modulering, har bara hittat max power som kör med mppt,är det något de själva tagit fram?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 13 dec 2011, 17:28

Det finns ett flertal MPPT regulatorer på marknaden. En förklaring på hur den fungerar finns här: http://24volt.eu/mppt.php
I reklam brukar det stå att MPPT kan ge upp till 30% mer energi. Det är säkert sant. Tekniken är mest effektiv om batterierna är rejält urladdade. Tekniken är också effektivare på vintern i kylan. Men vem tömmer sina batterier till 90% och hur stort är energibehovet vintertid?
Jag mätte i somras och kom fram till en betydligt mer blygsam ökning. Storlek 10-15%. Vilket är ungefär vad andra kommit fram till när man tittat på genomsnittet över tid. Prisskillnaden mellan MPPT och PWM regulator motsvarar kostnaden för en 25W panel. Eller så kan man säga att har man en 40W panel så ger MPPT lika mycket extra energi som att komplettera med en 5W panel.
Det mest effektiva är flera paneler på flera olika ställen. Sen kan det ju vara svårt att få plats men det är ett problem som kan vara värt att fundera på.

gungner
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av gungner » tis 13 dec 2011, 17:57

jag har mätt under hela sommaren (http://www.tabykyrkby.se/?p=1840) på min MPPT från IVT (http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... Categories) och i 82% av all tid på dygnet som laddningar har skett är laddningen så anpassad att utgående ström till batteriet var högre än inkommande ström från solcellen (dvs MPPT gör sitt jobb). Min solcell är på 65W och det har visat sig att 60% av all laddning har det varit mellan 1-10W till batteriet. Att då få maximalt ström anpassad till laddningsbehovet av batteriet är förstås bra.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 13 dec 2011, 19:21

gungner skrev:jag har mätt under hela sommaren (http://www.tabykyrkby.se/?p=1840) på min MPPT från IVT (http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... Categories) och i 82% av all tid på dygnet som laddningar har skett är laddningen så anpassad att utgående ström till batteriet var högre än inkommande ström från solcellen (dvs MPPT gör sitt jobb). Min solcell är på 65W och det har visat sig att 60% av all laddning har det varit mellan 1-10W till batteriet. Att då få maximalt ström anpassad till laddningsbehovet av batteriet är förstås bra.
Men att inte skada batterierna är bättre. Och det vet vi att konstant överspänning ger förlust av vatten, något man kan kompensera i "vanliga" blybatterier gernom att fylla på RENT batten. Men med agm och gelbatterier kan vi det inte, utan batterierna förstörs i förtid.

Valet står alltså mellan att krama ur sista effekten ur solcellen eller att få batterierna att hålla längre. Eller kanske valet står mellan "våta blybatterier"+ maxpower eller agm-batterier+ en mer sofistikerad regulator.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

gungner
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av gungner » tis 13 dec 2011, 20:15

När det inte finns behov att ladda så överladdas det förstås inte utan laddningen kvarhålls på ca 13.3-13.5V (underhållsladdning). När det finns utrymma att ladda anpassas spänningen mot batteriet så att max uteffekt erhålls, dock aldrig över 14.2V i spänning. Det sitter en temperatursensor direkt på batteriet för att anpassa max utspänning.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 13 dec 2011, 20:55

gungner skrev:När det inte finns behov att ladda så överladdas det förstås inte utan laddningen kvarhålls på ca 13.3-13.5V (underhållsladdning). När det finns utrymma att ladda anpassas spänningen mot batteriet så att max uteffekt erhålls, dock aldrig över 14.2V i spänning. Det sitter en temperatursensor direkt på batteriet för att anpassa max utspänning.
Det var ju inte bosseh's erfarenhet, han hävdar att maxpower fortsätter att hålla
hög spänning" vecka efter vecka".

Hur är det med maxpower:Sänker man spänning till underhållsladdning när batteriet är fullt eller fortsätter man elda på?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 13 dec 2011, 23:25

peterh skrev: Hur är det med maxpower:Sänker man spänning till underhållsladdning när batteriet är fullt eller fortsätter man elda på?
Maxpower underhållsladdning är 14,2V - precis som de skriver i manualen.

Men IVT som gungner har sänker spänningen och skadar inte batterierna.
Kostar typ 1500 med display, eller?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 dec 2011, 09:41

peterh skrev:
gungner skrev:När det inte finns behov att ladda så överladdas det förstås inte utan laddningen kvarhålls på ca 13.3-13.5V (underhållsladdning). När det finns utrymma att ladda anpassas spänningen mot batteriet så att max uteffekt erhålls, dock aldrig över 14.2V i spänning. Det sitter en temperatursensor direkt på batteriet för att anpassa max utspänning.
Det var ju inte bosseh's erfarenhet, han hävdar att maxpower fortsätter att hålla
hög spänning" vecka efter vecka".

Hur är det med maxpower:Sänker man spänning till underhållsladdning när batteriet är fullt eller fortsätter man elda på?
Nu är väl det en sanning med modifikation. Inte ens den magiska Maxpower mäktar med att generera någon ström eller spänning från mörker. Varje natt får batteriet en liten laddningspaus, så problemet är nog inte så stort som man kan tro.
Jag har haft en sådan i fyra säsonger, tillsammans med (då) nya batterier. Det kan ju tänkas att en bättre regulator kan förlänga livslängden på batterierna marginellt, men jag tror att värdet av en Maxpower är störst för de som har en stor batteribank och använder en del ström.
Anders S

Skriv svar