Farligt skräp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pirateking
Guldmedlem

Farligt skräp

Inlägg av Pirateking » sön 27 nov 2011, 21:42

Vid dagens promenad vid Tjurpannan så märkte jag att ilandflutet skräp fanns dessvärre i stora mängder, mycket mer än jag hade förväntat mig. Det fanns en stor plåt/stålboj uppspolad på ett ställe, dess vikt var nog gissningsvis 150-300kg nånting, stora bultar stack ut i dess ena ände, vassa nog att förmodligen sänka en fritidsbåt vid en olycklig träff. Ironiskt nog så låg det garn typ fiskenätsrester alldeles bredvid i tillräcklig mängd att få vilken fritidsbåtspropeller som helst att stanna. Mina tankar gick bl.a till hur viktigt det är att ha en bra länspump samt helst en livflotte också.
Tjurpannan 27-11-211 i 20-24ms 044.jpg
Tjurpannan 27-11-211 i 20-24ms 044.jpg

Pirateking
Guldmedlem

Re: Farligt skräp

Inlägg av Pirateking » sön 27 nov 2011, 21:45

Det strular lite med fotografierna, bojen är ungefär 2 meter lång.
Bilagor
Tjurpannan 27-11-211 i 20-24ms 017.jpg

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 28 nov 2011, 12:38

Strövade oxå runt på Tjurpannan igår, söndag. Mycket skräp var det. Men bestående intrycket var ändå havet!
Mäktigt är ordet!

Medelvindes sades ligga på strax under 30 m/s när vi var där.
Ingen av oss längtadeut på havet..
Lite bilder finns på Hustrans blogg..
http://enlisailivet.se/2011/11/27/nar-berit-stormar/

Svårfotograferat när 55 kg Hustra inte kan stå rak...

Mäktigt!

Pirateking
Guldmedlem

Inlägg av Pirateking » mån 28 nov 2011, 16:47

Kalle Kula skrev:Strövade oxå runt på Tjurpannan igår, söndag. Mycket skräp var det. Men bestående intrycket var ändå havet!
Mäktigt är ordet!

Medelvindes sades ligga på strax under 30 m/s när vi var där.
Ingen av oss längtadeut på havet..
Lite bilder finns på Hustrans blogg..
http://enlisailivet.se/2011/11/27/nar-berit-stormar/

Svårfotograferat när 55 kg Hustra inte kan stå rak...

Mäktigt!

Jo, jag kan rekommendera även gbg:are att åka dit, det går snabbt med fin motorväg uppigenom (fast när jag skulle hem var Uddevallabron avstängd pga blåsten). En Lisa för själen att promenera där!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 28 nov 2011, 17:00

Blåsigt22.jpg
Navigationsvarningar:
Trål med kulor flyter norr om Burö.
Sänkbergets boj "saknas"
Sändare för DGPSer ur funktion Västkusten.
Flera fyrar slocknat.
Mm, mm.

Brendan
Diamantmedlem

Tjurpannan

Inlägg av Brendan » mån 28 nov 2011, 17:01

http://www.seniorseglarna.se/tjurpannan ... pannan.htm

För ett par månader sedan gjorde jag ett besök per bil vid Tjurpannan och fotograferade en hel del. Klicka på ovanstående länk!
En enastående naturupplevelse. Tyvärr inte så lätt att nå med båt över någon meters djupgående. Som jag skriver är SXK-skissen
aldrig utgiven. Det är nog inte att rekommendera att ta natthamn där.

SYBY
Platinamedlem

Re: Tjurpannan

Inlägg av SYBY » mån 28 nov 2011, 22:27

Brendan skrev:http://www.seniorseglarna.se/tjurpannan ... pannan.htm

För ett par månader sedan gjorde jag ett besök per bil vid Tjurpannan och fotograferade en hel del. Klicka på ovanstående länk!
En enastående naturupplevelse. Tyvärr inte så lätt att nå med båt över någon meters djupgående. Som jag skriver är SXK-skissen
Fina bilder! Men visst är SXK-skissen publicerad, jag har den i alla fall i min blåa pärm. Jag har också legat i (den norra) bassängen och vill nog påstå att den angivna tröskeln på 1,5 m är lite väl pessimistisk.
Natthamn? Vid stabil väderlek, inga problem. Men knappast vid kraftigare vindar, infarten i SV är utsatt och mycket smal.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 28 nov 2011, 22:39

Lasse L skrev:
Blåsigt22.jpg
Navigationsvarningar:
Trål med kulor flyter norr om Burö.
Sänkbergets boj "saknas"
Sändare för DGPSer ur funktion Västkusten.
Flera fyrar slocknat.
Mm, mm.
Nu haver Nidingen slocknat.
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... anguage=sv

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 28 nov 2011, 22:54

SYBY skrev:

Fina bilder! Men visst är SXK-skissen publicerad, jag har den i alla fall i min blåa pärm. Jag har också legat i (den norra) bassängen och vill nog påstå att den angivna tröskeln på 1,5 m är lite väl pessimistisk.
Natthamn? Vid stabil väderlek, inga problem. Men knappast vid kraftigare vindar, infarten i SV är utsatt och mycket smal.
Du har rätt, jag har den också konstaterar jag när jag går igenom mina pärmar. Men jag grundade min uppgift på en tidningsartikel i GP 1983-03-25, där Peter Follin, dåvarande ordförande i hamn och ankarplatskommittén, meddelade att skissen inte publicerades, eftersom naturhamnen ansågs för svår att nå och lämna vid hård västlig och sydvästlig vind. Tydligen ändrade de sig.

SXK har inte heller tagit med den i sin pärm "Tre veckor i Bohuslän", så den tillhör inte favoriterna.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 29 nov 2011, 22:04

Brendan skrev:
SYBY skrev:

Du har rätt, jag har den också konstaterar jag när jag går igenom mina pärmar. Men jag grundade min uppgift på en tidningsartikel i GP 1983-03-25, där Peter Follin, dåvarande ordförande i hamn och ankarplatskommittén, meddelade att skissen inte publicerades, eftersom naturhamnen ansågs för svår att nå och lämna vid hård västlig och sydvästlig vind. Tydligen ändrade de sig.

SXK har inte heller tagit med den i sin pärm "Tre veckor i Bohuslän", så den tillhör inte favoriterna.
Brendan.
Jag är impad över vilken koll du har ibland! :D

Skriv svar