Gamla motorer. Kaminbränsle? (Fotogen = lacknafta?)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Gamla motorer. Kaminbränsle? (Fotogen = lacknafta?)

Inlägg av Segelbo » sön 20 nov 2011, 20:05

Hej vänner!
Länge sedan jag hängde här. Luften gick liksom ur hela mitt båtliv under hela detta år pga av en väldigt utdragen försäljningsprocess av vår båt. Jag blev bara tröttare och tröttare på allt vad båt hette, allteftersom den ena efter den andra av "intresserade" spekulanter tog min tid med att noggrant undersöka vår båt, bedyra att de tyckte den var fin, för att sedan aldrig mer höras av, eller som hade en egen gammal båt som de "bara" behövde sälja innan de kunde göra affär osv. Ja, ni fattar. Båten tömd på personliga prylar för att kunna visas, man liksom orkar inte släpa ombord allt för några veckors segling på semestern, för att sedan släpa hem allt igen. Så det blev några halvhjärtade korta turer med en båt som man redan mentalt distanserat sig från, för att orka med att sälja den. Inte kul alls, bara sorgset...
Så vi tom. funderade ett tag på att vara utan båt ett tag. Kanske hyra i något varmt och skönt hav några veckor om året istället...

Men, nu är den till slut i alla fall såld, till ett hyggligt pris dessutom. Så efter några veckors känsla av lättnad, har båtsuget börjat infinna sig igen och vi har börjat leta så smått i den prisklass som vi känner oss bekväma med och har ett par intressanta objekt att fundera över.

Jag skulle vilja höra hur ni erfarna rävar skulle resonera: Är man dum i huvet som köper en sjuttiotalsbåt, mycket välvårdad och hyggligt utrustad kvalitetsbåt men med en MD2B, original? Men där man för 6 år sedan pga kompressionsproblem lyfte ut motorn, borrade den och satte i överdimensionerade kolvar, mätte topparna, bytte ventiler, fjädrar mm och renoverade olje- och vattenpump, samt monterade ny generator med skiljerelä. Färskvattenkylning monterades av förste ägaren, som hade båten från 1975-1996, dock ovisst när. Båten bodde i Trelleborg 1975-1996 och i Stockholm sedan dess. Har motorn ändå ett begränsat antal år kvar att leva tror ni? Eller kan den tänkas kunna leva lika länge till som jag kommer att orka fortsätta segla, kanske 20 år om man får vara frisk? Eller är det smartare att fortsätta leta? Rätt många båtar av den här åldern har ju ändå ett motorbyte gjort under de senaste 5-10 åren. Det här blir med all sannolikhet den sista båt jag köper och jag är inte så jäkla sugen på att åka på ett motorbyte för 80-100.000...

En annan fråga: Kan man ersätta lysfotogen med lacknafta som bränsle i en Pod-kamin? Vad jag förstår är lacknafta samma fraktion som fotogen, men renare och kan ersätta fotogen tex. när det gäller rengöring etc. Innebär det att det är lika bra som bränsle i en kamin? Kanske rentav bättre? Lacknafta är ju billigt och kan köpas överallt.

Bosse
(Som plötsligt inser att horisonten inte är så avlägsen som man trodde, för inte så länge sedan...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Gamla motorer. Kaminbränsle? (Fotogen = lacknafta?)

Inlägg av Anders S » sön 20 nov 2011, 23:18

Skönt att din senaste (!) båt hittat ett nytt hem, Bosse! (Jag har sett den på Blocket).

Vad gäller en helrenoverad motor, så borde det fungera ett bra tag till. Det kusliga är att du inte får en 20-årsgaranti på någon motor, någonsin, jag vet ingen tillverkare som ger mer än ett par år...
Är loppen borrade, nya kolvar och allt är uppmätt och bra, så kan ju en sådan motor förväntas hålla många år. Med ett motorbyte får du ändå inte ny propelleraxel, nya lager i denna etc etc - det är MYCKET som skall bytas om man skall räkna motorn som "ny". Alltså, min åsikt: Om båten i övrigt är vad du vill ha, så skulle jag seriöst överväga en renoverad motor och hålla det som positivt. Du får inga garantier annat än på en splejans ny, och du skall naturligtvis inte värdera en 6 år gammal "ny" diesel särskilt högt, den heller. Allt kan hända och gör det.

Lysfotogen kan man till nöds ersätta med lacknafta (och ibland tvärtom, penseltvätt etc). Det här beror på vad det är för lacknafta, den beteckningen är inte särskilt generell. Men är lacknafta billigare? Då köper du inte fotogen på rätt ställe. Har du kvar dina flygkontakter? (Jet A1 är da shit!)
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 21 nov 2011, 08:34

Tack, Anders. Kloka ord som vanligt och ungefär så som jag själv resonerade med mig själv. Betyder det är jag rentav är lika klok som du...? ;-)

Nej, nåra flygkontakter har jag inte kvar. Vart köper man lysfotogen (eller flygfotogen) bäst och billigast?

Minns att Jerk Oldenburg skrev på sin site om världsomseglingen med Vindela, hur han någonstans borta i världen tog sin lilla dunk och gick bort till den lokala flygplatsen för att köpa fotogen till sitt kök. De tittade på honom, undrade hur många kubikmeter han behövde, sedan skrattade dom och fyllde hans dunk gratis. Tror du det skulle funka på Säve?

Det är ganska roligt att leta båt, så mycket funderingar som dyker upp. Fast ibland blir det för mycket i huvet på en gång och man känner sig bara velig. Undrar om det betyder att man blir förståndigare och mer kritisk med åren eller om det mest är tecken på begynnande senilitet...?

Bosse
(Jag är inte dum - jag har bara otur när jag tänker)
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 21 nov 2011, 10:15

Fotogen:
29,90 kr/l, Biltema

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tor 24 nov 2011, 22:24

Sedan ett par år tillbaka är det extra skatt på allt flygbränsle som används för privat nöjesflygning.
Det går naturligtvis att knalla till närmasta större fält där det finns att köpa flygfotogen. I vilket fall
så kostar JetA1 mycket mindre än övrigt bränsle naturligtvis. Har inte koll på vad priset ligger på idag.
Men jag svär på att SAS skulle skrika högt om dom fick betala 16kr/l, som man får betala för
100LL eller 91/95Ul.
Förresten, vill man ha skattelättnad för kommersiellt bruk av bränslet. Så måste man fixa en hög med
papper från Skatteverket.
Det förvånande är att denna byråkratiska idioti inte är ett svenskt påfund..Det är från..hör och häpna.Bryssel/EU´s
ide.
Jodå. Dom får nog in någon extra peng på den extra skatten från våra, snart bara hundratalet hobby piloter här
i Svedala. Vad byrokratin kostar är det ingen som bryr sig om..Jo, vi skattebetalare kanske?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 25 nov 2011, 07:58

Hmm... Intressant.
Fotogen är en tämligen "energitätt" bränsle om jag inte har fel. Räcker i evighet. Ett fotogenkök, som vi hade i vår gamla Vindö en gång i tiden, gjorde nästan inte av med någon fotogen alls. Och snabbt gick det att laga mat. Betydligt bättre än spritkök. Görs det fotogenkök fortfarande? (Ibland är det dumt när bokstäver ligger för nära varandra - skrev "fotogenkäk" nyss. Det låter rätt äckligt...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 25 nov 2011, 08:36

Segelbo skrev:Hmm... Intressant.
Fotogen är en tämligen "energitätt" bränsle om jag inte har fel. Räcker i evighet. Ett fotogenkök, som vi hade i vår gamla Vindö en gång i tiden, gjorde nästan inte av med någon fotogen alls. Och snabbt gick det att laga mat. Betydligt bättre än spritkök. Görs det fotogenkök fortfarande? (Ibland är det dumt när bokstäver ligger för nära varandra - skrev "fotogenkäk" nyss. Det låter rätt äckligt...)
Nej, de görs inte längre. I alla fall inte svenska. Men försvaret säljer ut
fotogenspisar i mer eller mindre nyskick. Köpte själv ett att ha i reserv
för 800skr med reservdelsbrännare och verktyg.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 25 nov 2011, 09:17

Det var ju ännu intressantare. Var köper man ett sånt? FMV eller FFV eller vad det heter. Finns det fortfarande?
---
Bosse
Monsun 31, #116

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 25 nov 2011, 10:11

Segelbo skrev:Det var ju ännu intressantare. Var köper man ett sånt? FMV eller FFV eller vad det heter. Finns det fortfarande?
jag köpte på överskottslagret i göteborg ( kviberg du vet ..)
Men jag har sett sådana annonseras på blocket

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 25 nov 2011, 10:18

Segelbo skrev:Det var ju ännu intressantare. Var köper man ett sånt? FMV eller FFV eller vad det heter. Finns det fortfarande?
Jag såg länken om tackel-och-tåg butiken i stockholm( i en anna tråd)
,http://www.tackel-skeppshandel.nu/
de hade :
Fotogenkök 2-lågigt, Optimus rostfrit, i bef skick, Art.Nr 5710. Pris: 750 kr

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 25 nov 2011, 16:19

Fotogen är en tämligen "energitätt" bränsle om jag inte har fel.
Ja, i synnerhet jämfört med T-röd. Men gasol är och förblir mest effektivt.
kWh/kg
Gasol 13,3
Bensin 11,9
Fotogen 11,9
Diesel 11,7
T-röd 7,2

Fotogenkök brukar däremot leda olycksstatistiken. Men effektiva är de.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 13 dec 2011, 09:35

bosseh skrev: Fotogenkök brukar däremot leda olycksstatistiken. Men effektiva är de.
Gör dom? Men kanske inte så konstigt. Går ju att handha fel. Förvärmning etc.
Jag gillar dock tanken med en dieselspis. Vore skönt med bara ett enda bränsle ombord. Samma till värmaren, motorn och köket. Synd bara att de är så dyra. 10.000 spänn för bara en häll utan ugn... (Wallas på Hjertmans)
Fast med fläkthuv blir det ju en liten värmare också...
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 13 dec 2011, 10:12

Segelbo skrev: Gör dom? Men kanske inte så konstigt. Går ju att handha fel. Förvärmning etc.
Japp, vanligaste orsaken till olycka är att folk försöker tanka kök som är igång.
Även spritköken förorsakar olyckor om än i mindre omfattning. Problemet där är att folk bränt sig för att de inte sett lågan.
En Dickinson dieselspis är fin men det blir varmare än i helvetet runt omkring. Men för vintersegling så ...
Wallasspisar brukar man hitta ganska billigt begagnade, alla ägare är inte helt nöjda.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 13 dec 2011, 12:36

bosseh skrev:
Fotogen är en tämligen "energitätt" bränsle om jag inte har fel.
Ja, i synnerhet jämfört med T-röd. Men gasol är och förblir mest effektivt.
kWh/kg
Gasol 13,3
Bensin 11,9
Fotogen 11,9
Diesel 11,7
T-röd 7,2

Fotogenkök brukar däremot leda olycksstatistiken. Men effektiva är de.
om man räknar vikt inklusive behållaren så tappar gasol sin ledning.

Rätt använt ( utbildning ? scoutvana ?) är fotogenkök säkert.
Fel använt/dålig utbildning gör tom en elspis farlig.

Skriv svar