Bordgenomföring i rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bordgenomföring i rostfritt

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 19:55

Njae, moraliskt stöd är väl inte precis vad jag är ute efter, utan snarare försöka komma fram till hur den förväntade livscykeln är för respektive material. Min erfarenhet av genomföringarna (av mässing eller vad det nu är för gulmetall) är att ventilerna går sönder långt före själva genomföringen är slut (vilket för övrigt är fallet just nu, som gör att jag tänkte byta). Det är därför jag tänker att en rostfri kulventil kanske har förutsättningar att hålla bättre och om den största svagheten med rostfritt är genomföringen, så kanske det totalt sett blir längre livslängd än mässingslösningen. Å andra sidan vet man ju inte om alla de där kulventilerna i mässing som man sett haverera var avzinkningshärdiga eller inte.

Lite tillspetsat kanske frågan blir... vad håller längst, en kulventil i mässing eller en bordgenomföring i rostfritt :wink:

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 20:00

hhmcsv skrev:Her er links til fittings i mässing, brons, plast och rostfritt: http://tempobaadudstyr.dk/category/fittings-172/
Men om man ser på t.ex. kulventilerna i brons så ser vredet ut att vara vanligt järn. Skruven likaså och antagligen axeln också? Min erfarenhet är att detta är svaga punkter på kulventilerna. Då hjälper det inte att själva höljet är i brons.

Undrar om kulventilerna i rostfritt är gjorda helt i rostfritt?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 24 nov 2011, 20:10

Det är bara vredet som är i galvad järn, och det är dårligt!

Här är ett link til leverantör i England med flera Forespar artiklar. Kvaliteten av dessa tycker jag er mycket god (fiberarmerad plast) och dom är helt garanteret fri for all korrosion :D

http://www.mackengineering.co.uk/catego ... -SEACOCKS/

Dom rostfria genomföringar och ventil som rostade hos mig var av helt rostfritt (AISI 316)
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 nov 2011, 20:44

Ridax skrev:Njae, moraliskt stöd är väl inte precis vad jag är ute efter, utan snarare försöka komma fram till hur den förväntade livscykeln är för respektive material. Min erfarenhet av genomföringarna (av mässing eller vad det nu är för gulmetall) är att ventilerna går sönder långt före själva genomföringen är slut (vilket för övrigt är fallet just nu, som gör att jag tänkte byta). Det är därför jag tänker att en rostfri kulventil kanske har förutsättningar att hålla bättre och om den största svagheten med rostfritt är genomföringen, så kanske det totalt sett blir längre livslängd än mässingslösningen. Å andra sidan vet man ju inte om alla de där kulventilerna i mässing som man sett haverera var avzinkningshärdiga eller inte.

Lite tillspetsat kanske frågan blir... vad håller längst, en kulventil i mässing eller en bordgenomföring i rostfritt :wink:
Uppenbarligen en livets stora gåtor. Mitt svar har du fått.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 20:55

Anders S skrev:Uppenbarligen en livets stora gåtor. Mitt svar har du fått.
Njae igen... ditt svar var ju endast att du väljer mässing då det är billigare och du ändå anser att man måste ha uppsikt över bägge lösningarna. Det är ju inte precis något svar på vilken av lösningarna som håller längst eller ens på vilken av lösningarna som du tror håller längst. Egentligen vet jag nog inte ens om du anser att mässing faktiskt är bättre än rf, oavsett pris. Men eftersom du uttrycker dig så nu, så får jag väl dra slutsatsen att du tycker mässing är bättre ...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 24 nov 2011, 21:18

Bytte (alla) till rostfritt, efter att sparkat av en genomföringen som var i "gulmetall" 15 år gammal, stod på land som tur var. De rostfria är nu 15 år och inga skador hittils. Gör "slag" test när jag står på land. Minimerat antalet genomförningar till 3 st.
Varför rostfritt. Känns "tryggt". Men dyrare var det. Samtidigt "utgick" zinkanoderna, och proppen saknar havstulpanerna. :wink:
Ligger i året runt.
VVS MARIA.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 nov 2011, 22:45

Ridax skrev:
Anders S skrev:Uppenbarligen en livets stora gåtor. Mitt svar har du fått.
Njae igen... ditt svar var ju endast att du väljer mässing då det är billigare och du ändå anser att man måste ha uppsikt över bägge lösningarna. Det är ju inte precis något svar på vilken av lösningarna som håller längst eller ens på vilken av lösningarna som du tror håller längst. Egentligen vet jag nog inte ens om du anser att mässing faktiskt är bättre än rf, oavsett pris. Men eftersom du uttrycker dig så nu, så får jag väl dra slutsatsen att du tycker mässing är bättre ...
Då skall jag vara tydlig: Om man köper rostfria, förmodligen kinesiska rördelar, framtagna för att konkurrera med traditionella gulmetallgenomföringar, så tror jag man kan bita sig i svansen på fler än ett sätt. Jag har ingen aning om vad det är för kvalitet på Sea&Sea:s kampanjgrejor, men jag vet att rostfritt, syrafast stål av god kvalitet kostar en slant. Det är bara att titta på vad liknande delar kostar för kemindustrin, så förstår man att det förmodligen är inte den kvaliteten och produktkontrollen bakom grejor som kostar tredjedelen eller mindre till privatkund, särskilt inte i BÅTFACKHANDELN!

Avzinkningshärdig mässing har däremot använts i många år, och dess fel och brister är väl kända. En genomföring och en kulventil håller i 20 år på min båt, sedan byter man. Mässing är kompatibelt, ger inga korrosionsproblem sinsemellan delarna och har ett hanterbart och identifierbart relativt långsamt failure mode (man får hålla koll på färgförändringar). Traditionell använder man inte rostfritt under vattenlinjen och har aldrig gjort, och jag är inte glad att göra det. Det betyder inte att jag tror på riktigt att din båt kommer att sjunka, utan bara att det (i mina ögon) verkar vara dumt att betala extra för något som ansetts tveksamt att använda tidigare. Jag väljer alltså hellre den djävul jag känner till, gulmetall och avstår från den jag inte känner, rostfritt under vattenlinjen.

Otvivelaktigt en personlig värdering från min sida. Det finns ju också vittnesmål om att det kan gå mycket bra.

PS: Det är ju heller ingen annan än du som skall bestämma hur du vill ha det på din båt.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 05:28

Ok, då vet jag vad du tycker men håller inte alls med dig. De delar sm seasea har är inte på något sätt "kampanjgrejer" utan deras helt vanliga sortiment där man kör en av sina vanliga 25% rabatt kampanjer på nästan alla varor. Jag ser ingen anledning att misstänka att kvaliten på en rostfri genomföring för 200:- på seasea skulle hålla sämre kvalitet än en avzinkningshärdig genomföring för 55:- på biltema. Om det är någon som jag skulle ha tveksamheter för så är det biltema-grejen. Vad gäller kina-tillverkad så lär ju biltema-genomföringen snarare vara kina-tillverkad och där har man bara kina-tillverkarens ord på att avzinkningshärdigheten. Ännu mer tveksam blir man när man ser på kulventilen på biltema som bara kostar 20:- mer som avzinkningshärdig jämfört med deras "vanliga" billigaste variant medan det i den riktiga proffs-butiken för vvs-material är ett par hundra kronors skillnad.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 25 nov 2011, 10:39

I princip all tillverkning av allt som inte är måttbeställt idag tillverkar i kina eller inden m.fl.
Det är ytterst tveksamt om några distributörer i skandinavien utför materialtestning av något de köper in, och inte heller den grossist som kan vara inblandad. Detta har till följd att det slipper igenom en del prylar som inte är utförda som tillverkaren har lovat. Detta drabbar ALLA då och då.
Ett exempel är en kompis som hade köpt en syrafast bojkätting från en MYCKET känd och kvalitetsorienterad firma som säljer mest till industrin. Den skulle ersätta den gamla som var 20 år. Den nya rostade sönder på tre år, han undrade lite men köpte en ny igen. Den rostade av på två år. Se bilden, ett grässtrå är instucket i korrosionshålet.
Han reklamerade den och leverantören skaffade en ny från en annan tillverkare. Den syns inget på efter några år. Leverantören meddelade även att de gjort ett materialprov på den rostande "syrafasta" och den saknade vissa legeringsämnen som skall finnas i den. Men de testar inget innan de tar in det i sortimentet!
IMAGE_352.jpg
Vad gäller Biltemas kulventiler med högre kvalitet så anges de vara av legeringen CW602N och de är dessutom kromade, om vilken det sägs av andra källor än Biltema:
"Dezincification Resistant Brass for Marine Application experimental work by the BNF Metals Technology Centre has shown that the dezincification resistance of CW602N (CZ132) alloy is maintained in sea water high in chlorides and other aggressive agents. Use in a fully submerged sea water filter for one year resulted in less than 0.20 mm (0.0008in.) of corrosion of CW602N (CZ132) compared with five times as much on naval brass CW712R (CZ112). Lloyds Register of Shipping Yacht and Small Craft Department now have no objection to the use of DZR brass in through-hull fittings. Provided it is made to correct specification Dezincification Resistant Brass CW602N (CZ132) is commonly referred to as DZR brass."
http://www.aquafax.co.uk/aquafax_v2/htm ... chData.pdf

Jag anser att Biltema i kraft av sin storlek i vart fall inte har sämre koll på vad de anger för sina prylar än andra. Orsaken att de är så billiga är att de kör på IKEA-principen: Inga mellanhänder i onödan och snål och ekonomisk hantering.

Den som fortfarande tror att det numera alltid är ett samband mellan högt pris och bättre kvalitet är antingen rätt korkad eller så rik att han kan slänga pengar omkring sig. Och för att göra en lång historia kortare: De kromade kulventiler som Biltema säljer är med stor sannolikhet bättre eller lika bra som alla andra som båtillbehörsbranchen i Sverige säljer.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 13:43

Det är väl ingen som tror att Seasea låter tillverka egna kulventiler? Men jag håller inte med dig om att Biltema i kraft av sin storlek skulle vara någon garant för någon bättre kvalitet än andra. På vilket sätt är Biltema stora på båttillbehör, eller ens stora på VVS? Jämfört med andra VVS-grossister så lär de ju vara pyttesmå. Det hjälper liksom inte när man går till en tillverkare av VVS-utrustning i Kina och säger "Jag skall visserligen bara ha 1000 kulventiler, men vi säljer jättemycket avgasssystem så ge oss riktigt bra service nu". Då lär det vara bra mycket effektivare att som VVS-grossist säga att man skall ha 100,000 kulventiler och sedan struntar tillverkaren i hur många avgassystem de säljer...

Problemet kvalitets/förtroende-mässigt med Biltema-sakerna är ju att det inte finns någon känd tillverkare bakom produkterna. Den avzinkningshärdiga kulventilen som VVS-grossisten som jag ofta handlar av var däremot från Tiemme och kostade 325:- vilket alltså är nästan dubbelt så mycket som motsvarande som inte är avzinkningshärdig. Det är lite därför man undrar hur Biltemas tillverkare kan göra en avzinkningshärdig som bara är 12% dyrare än den som inte är avzinkningshärdig. Ännu mer undrar man ju varför Biltema säljer den icke avzinkningshärdiga i sitt båttillbehörssortiment när de har en mycket bättre variant för bara 12% mer. Avzinkningshärdigheten är inte heller bara frågan om att få till rätt legering utan även om att tillverka produkterna efter speciella protokoll med avsvalning och eftervärmning m.m. Då jag även vet att Kina har allvarliga problem med sin kraftförsörjning och ofta släcker ner industriområden när det behövs, så litar i alla fall jag mer på kvaliteten från Tiemme (italienskt) än Biltema.

Jaja... det slutar nog med att jag tar rf på ena sidan och mässing på andra... så kan jag göra jämförande studier. :D

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 25 nov 2011, 14:07

Ridax skrev:
Jaja... det slutar nog med att jag tar rf på ena sidan och mässing på andra... så kan jag göra jämförande studier. :D
Kul ide men du ökar risken för galvaniska strömmar ju fler olika metaller som finns under vattnet.
Bild: Expriment med 2 olika metallet och papper blött med saliv ger en galvanisk ström.
http://lasselundell.se/page6.html
galvanisk%20strom.jpg

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 14:15

Lasse L skrev:
Ridax skrev:
Kul ide men du ökar risken för galvaniska strömmar ju fler olika metaller som finns under vattnet.
Bild: Expriment med 2 olika metallet och papper blött med saliv ger en galvanisk ström.
galvanisk%20strom.jpg
Perfekt, då kan jag kasta ut batteribanken också.
:D

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 25 nov 2011, 14:41

Ridax skrev:
Lasse L skrev:
Ridax skrev:
Bilagan galvanisk%20strom.jpg finns inte längre
Perfekt, då kan jag kasta ut batteribanken också.
:D
Javisst och LEDarna driver du med citronbatteri. 8)
citronbatteri.jpg
citronbatteri.jpg (11.15 KiB) Visad 6941 gånger

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 25 nov 2011, 14:56

I min andra båt har jag bytt till "Biltema".
Plånboken fick bestämma..
De gamla bordgenomgångarna är/var av god kvalitet troligtvis brons, men kranarna gick ej att stänga.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
bottenkran2.jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 25 nov 2011, 17:03

Jag tror på Planned Preventative Maintenance (PPM). Det innebär tex att jag byter bordgeomföringar efter 10 år, gasolslangar efter 5 år osv. PPM brukar ge en väsentligt mycket färre haverier när det används.
Jag kör på Biltemas grejor. Biltema är en av få som låter materialtesta saker, tex verktyg. Jag tror Biltema inte tar risken av att sälja kulventiler som korroderar bort efter några år, det skulle kosta för mycket i badwill. Biltema kan ju inte lika enkelt skylla på en dålig leverantör som många andra butiker kan. Biltema sålde isserligen tamp som var dålig, något vem som helst kunde avgöra själv i butiken. Men, det var inget fel på brottstyrkan, tampen var bara hopplös att splitsa. Produkten svarade alltså mot spec i katalogen.
Jag har också träffat leverantörer i fjärran östern som berättade att Biltema var en sjusärdeles petig kund.
När det gäller priser är jag inte förvånad att en och samma pryl kan kosta fler gånger mer hos vissa. I bland bilr kedjan av importörer, grossister mm väldigt lång och ingen av dessa sysslar med ideellt arbete.
I min båt sitter en genomföring som jag köpte hos den lokala båthandlaren. I butiken låg den i en röd plastback, ingen märkning, ingen text på kvittot. Det är "noname". Jag funderar på att köpa en äkta Biltema istället så jag kan sova tryggt ombord.

Skriv svar