Båtlarm via SMS

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Båtlarm via SMS

Inlägg av BF!! » mån 26 sep 2011, 15:30

Jag har gått i tankar en längre tid att montera in ett SMS larmande larm i min båt med tanke på förra vinterns besök i min segelbåt.
Nu försvann inga saker i båten men hos några grannar försvann lite verktyg m.m.
Jag har hittat en variant som jag redan har i ett annat syfte hemma, att slå på strömmen med, men samma kan man även använda för larm och kostar 1500 kr :
En "ekonomivariant" av SMS larm är denna från bl.a. Kjell&Co: http://www.kjell.com/?item=50284&path=3 ... ,330000000
Den strömsförsörjs även med 12 volt så den skulle funka perfekt i min båt som strömförsörjs med en solpanel.
En relevant fråga om detta larm från Ontech är om det klarar lite köldgrader under kalla vinternätter? Står kanske att läsa i manualen till detta.

Men min fråga är vad är bästa sättet att slå på och av larmet när man lämnar respektive kommer till båten?
Nån typ av magnetbrytare vid instegsluckan? Ni som redan har ett larm i er båt, hur gör ni så det praktiskt fungerar?
Fjärrstyrning kanske är en lösning om priset inte är för skrämmande.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Båtlarm via SMS

Inlägg av matz » mån 26 sep 2011, 16:26

den här för 200 spänn har jag..den för ett sånt jävla liv att det är omöjligt att vara i båten om den går igång >
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161968279

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 26 sep 2011, 20:26

matz skrev:den här för 200 spänn har jag..den för ett sånt jävla liv att det är omöjligt att vara i båten om den går igång >
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161968279
Tänk om den stackars boven får hörselskada och begär skadestånd av dej?

/j

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » mån 26 sep 2011, 20:47

Denna grej är ju helt ok också men undrar om inte tjuven kan slita bort den så den tystnar? Knappast någon i båthamnen som skulle höra den ändå.
Själv är jag nog mer för ett s.k. tyst larm i form av ett SMS istället. Då skulle jag kunna sticka till båten med en träklubba och veva runt.
Skämt åsido men med ett SMS har man ju full koll i realtid när nåt händer, om nåt händer.
/Lars

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 26 sep 2011, 21:06

Å andra sidan kanske det inte är så kul att veta i realtid, att en tjuv härjar runt i båten, när man sitter på jobbet på andra sidan stan med en timmes resväg för att ingripa. I synnerhet när tjuven inte vet om att larmet gått och kanske tänker leta runt i en halvtimme eller så...

En kombination av siren och SMS kan nog vara en bra grej?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 27 sep 2011, 04:42

Du kan ju alltid ringa polisen. Lösenordet ska enligt uppgift vara "Pågående".

/j

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 27 sep 2011, 10:31

Det ska tjuta, blinka och lysa helst innan tjyven går ombord. De brukar avskräcka. Typ trampmatta i sittbrunn. Har de brutit sig in brukar de också hinna få med sig åtminstone några prylar.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 27 sep 2011, 15:58

Tackar för tipsen!
Ska nog börja med en trampmatta som för ett himla oväsen tillsammans med en blinkade röd lysdiod samt en dekal om "Larm".
Borde kanske avskräcka.

Men sista fråga är obesvarad, hur aktiverar man repsektiva avaktiverar man ett larm på smartaste sättet ?
Fjärrkontroll? Då förbukar den lite tomgångsström. Kanske nån smart magnetströmbrytare ?
/Lars

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 27 sep 2011, 22:18

På en båt finns det många ställen att gömma en brytare, tex magnet brytare eller kanske tändningslåset för motorn. Eller varför inte en anordning som kopplar bort larmet när styrbords vinsch vrids 90 gr.
I en båt jag hade satt det en magnetbrytare med ett litet snöre i kapellets dragkedja kopplat till en batteridriven siren. Jag fick byta batteri vilket tyder på att någon tänkt gå in i båten men ångrat sig.
En bra grej en rotofyr eller blixt inne i båten. Det syns vida omkring om båten har någorlunda rutor.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 29 okt 2011, 19:01

Jag hittade en grej som kan vara intressant:
http://www.ebay.com/itm/GSM-GATE-OPENR- ... 6289wt_902

Det är alltså ett GSM-styrt larm mm.
Jag är ute efter ett sätt att fjärr-starta värmaren eller kylen (beroende på årstid). Den här burken kan styra fyra prylar och man kan definiera hur länge de ska vara igång.
Sen finns det också sex ingångar för tex magnetkontakter, hög-nivå-i-kölsvinet osv. Dessutom kan den larma för låg spänning och låg eller hög temperatur. Det finns de funktioner som behövs för att det ska bli ett fullgott larm.
Samt ingång för att aktivera/deaktivera lamet med brytare.
Allt styrs med SMS
1500 kr känns överkomligt. Luktar vinterprojekt ...

120cara
Silvermedlem

Inlägg av 120cara » sön 30 okt 2011, 19:08

Jag har funderingar på att köpa detta från Jula. Aktiveras med sms och kan tydligen även styra tex kyl, värmare.
App för styrning via iphone finns (sök i appstore på on/off). Någon som provat?
http://www.jula.se/gsm-larm-med-fjarrst ... 020-441094

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 01 nov 2011, 00:00

Det är samma typ som jag har funderat på men min fråga var från början av tråden hur man ska slå på och av larmet när man lämnar resp. kommer till båten.
Men jag tror jag har kommit på lösningen, en enkel magnetkkontakt som jag aktiverar med en yttre magnet nånstans i sittbrunnen. Ok?
/Lars

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 nov 2011, 08:28

BF!! skrev:Det är samma typ som jag har funderat på men min fråga var från början av tråden hur man ska slå på och av larmet när man lämnar resp. kommer till båten.
Topkodas, som jag länkade till ovan (här är varianten utan låda: http://www.ebay.com/itm/GSM-GATE-OPENER ... 611wt_1035 ) kan man aktivera/deaktivera larmet med Maxim-Dallas iButton (iButton DS1990A - 64 Bit ID) som är en bra "nyckel" i svår miljö. (Sök på iButton).
Annars är Ontech (som 12cara länkade till) väldigt lik Topkodas men den senare har tre stora fördelar:
1. Lägre pris, ça 1500 kr, Ontech brukar kosta 2200.
2. Topkodas har fyra utgångsreläer, Ontech ett men man kan köpa till fler för ca 400kr/st
3. Topkodas övervakar batterispänningen och kan skicka larm när den börjar bli låg.
Som larm har Topkodas fler fördelar, möjlighet till iButton, tidsbegränsad utgång för larm, fördröjd aktivering av tex magnet kontakt.

Skriv svar