Ny bärbar VHF, köpråd
Re: Ny bärbar VHF, köpråd
En "riktig" radio idag har Lithium-ion batteri eller åtminstone Ni-MH och intelligent laddare så att den kan stå i laddstället jämt. Fast ska den vara en del av säkerhetsutrustningen ska den helst sitta på flytvästen och ha tillräcklig batterikapacitet för att klara en lång dags segling.
Köpte en bärbar Apelco VXE 100 (Apelco var föregångare till Autohelm och Raymarine) VHF år 1991. Den har ett utbytbart batteripaket som dock innehåller helt vanliga laddbara battericeller. Paketet var förstås hoplimmat men kunde enkelt brytas upp och sedan bara limmas ihop med eltejp. Jag har därför under årens lopp bytt de laddningsbara batterierna med några års mellanrum. Det tar förstås lite tid att löda ihop de nya igen men det har lönat sig bra. Efter det att NiMh cellerna kom ut på marknaden har apparaten fungerat ännu mycket bättre och den håller laddningen mycket bra. Det finns NIMh celler med lödningsöron. Eftersom jag endast använder den som reserv så har jag inte köpt någon ny bärbar VHF. Den gamla lär nog hålla bra länge till med ännu några nya batteribyten.
Det kan alltså löna sig att försöka "obducera" den gamla apparaten och se efter hurudana laddningsbara batterier den har. Det kan för en normalt händig person vara lätt gjort att byta dem i stället för att kassera hela den ännu "knappt inkörda" apparaten som kanske bara används som reserv. Naturligtvis kollar jag några gånger per sommar att laddningen är ok och att apparaten sänder och mottar som sig bör och laddar batterierna vid behov.
Minne
Det kan alltså löna sig att försöka "obducera" den gamla apparaten och se efter hurudana laddningsbara batterier den har. Det kan för en normalt händig person vara lätt gjort att byta dem i stället för att kassera hela den ännu "knappt inkörda" apparaten som kanske bara används som reserv. Naturligtvis kollar jag några gånger per sommar att laddningen är ok och att apparaten sänder och mottar som sig bör och laddar batterierna vid behov.
Minne
På t.ex. Batterilagret i Göteborg kan man lämna in sitt uttjänta batteripack och finns det inte ett nytt likadant att beställa så kan de bygga ihop ett nytt batteri som passar (ifall man inte känner sig kompetent nog att löda ihop battericeller själv).
X-342 SWE 18 "Kexet"
Helt anekdotiskt; min nerslitna Silva S12 har batterierna inuti höljet, ingen batterikassett. Jag har tagit isär ett och annat i min dag, oundvikligen har det medfört insikten att det man relativt enkelt kan pilla isär ibland kan vara svårt att pilla ihop. I detta fall verkar det vara så att ett batteribyte innebär att radion måste delas (skruvar finns, men också en packning och sannolikt snäppfästen inuti apparaten. Detta leder mig till ett av mina Nidkrav, att batteripacken skall vara extern nästa gång.
Anders S
Bägge de två billiga VHF-er ( biltema resp hjertman) som nämns i tråden
använder sig av AA-batterier. Idealiskt för en "standby" reservapparat.
AA batterier kan lagras, finna att handla på många ställen. Kan det bli bättre ?
Vill man använda laddbara nimh går det antagligen utmärkt, dock med
en extern laddare.
Men, kostnaden för en säsongs batterier gör det tveksamt om det
ens lönar sig att använda laddbara ..
AA batterier kan lagras, finna att handla på många ställen. Kan det bli bättre ?
en extern laddare.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Helt rätt.peterh skrev:Bägge de två billiga VHF-er ( biltema resp hjertman) som nämns i tråden
en extern laddare.
Min "billiga" (i någras ögon "leksak") Cobran ligger i ett vattentätt fodral tillsammans med flera batteribyten.
Bara att grabba om olyckan skulle vara framme.
Har tjoat upp Sth-radio 5 Nm väst Vinga med utmärkt resultat.
Flera DSC enheter - hur går det? En akademisk fråga för det finns väl knappast någon fritidsseglare som skaffar dubbla DSC enheter.
Om man har en fast VHF med DSC och sen skaffar en bärbar med DSC, t.ex. Standard Horizon HX851E, hur går det då? Båda kommer att ha samma mmsi vilket medför att båda "svarar" på DSC-anrop. Blir det inte villervalla? Om man betalar dubbelt till pts och får ett andra mmsi så blir det också fel.
(Fråga från en som är nöjd med NX2000 + NX1000.)
Om man har en fast VHF med DSC och sen skaffar en bärbar med DSC, t.ex. Standard Horizon HX851E, hur går det då? Båda kommer att ha samma mmsi vilket medför att båda "svarar" på DSC-anrop. Blir det inte villervalla? Om man betalar dubbelt till pts och får ett andra mmsi så blir det också fel.
(Fråga från en som är nöjd med NX2000 + NX1000.)
xyz123
Det är nog inga problem. Det är bara om man skickar meddelanden som det blir problem, och det kan man ställa in respektive radiostation att (inte) göra. Det skulle i så fall vara de automatiska svaren på positionspollning (Class D) som ställer till det, och det får man ju i så fall koppla bort.
Anders S
Flera DSC med samma MMSI är inget problem utom möjligen vid "position request". Men, man godkänner ju vilka som får fråga om positionen så det är enkelt att lösa. I Usa kan man få flera MMSI, jag tror utan kostnad, men jag har faktiskt inte frågat PTS. Men börjar folk så fixar säkert PTS det.
--
Batterier:
Apparater med batterikassett har väl möjlighet att byta med bibehållen vattentäthet? Min har det, jag kan byta batteri under vattnet.
Men apparater med vanliga batterier har väl oftast en tät batterilucka så att ett batteribyte bör nog ske under torra förhållanden.
--
Batterier:
Apparater med batterikassett har väl möjlighet att byta med bibehållen vattentäthet? Min har det, jag kan byta batteri under vattnet.
Men apparater med vanliga batterier har väl oftast en tät batterilucka så att ett batteribyte bör nog ske under torra förhållanden.
Nu har jag varit i kontakt med PTS. Så här är det:
Man kan ha samma MMSI i både den fasta och den bärbara men då bör apparaterna inte vara för långt ifrån varandra, situationen kan ju uppstå att man s a s sänder dubbla budskap.
Det går att få ett MMSI till men kopplingen MMSI - JRCC fungerar bara för den ena apparaten.
Men, man jobbar på en ny nrserie för handapparater: Det är ett internationellt arbete och det skall snart vara klart. Jag valde att avvakta denna nya nrserie som förhoppningsvis är igång under våren.
I inget av ovanstående fall ska man få någon extra årskostnad.
Sen finns ju alltid möjligheten att skaffa ett separat tillstånd och betala för det.
Man kan ha samma MMSI i både den fasta och den bärbara men då bör apparaterna inte vara för långt ifrån varandra, situationen kan ju uppstå att man s a s sänder dubbla budskap.
Det går att få ett MMSI till men kopplingen MMSI - JRCC fungerar bara för den ena apparaten.
Men, man jobbar på en ny nrserie för handapparater: Det är ett internationellt arbete och det skall snart vara klart. Jag valde att avvakta denna nya nrserie som förhoppningsvis är igång under våren.
I inget av ovanstående fall ska man få någon extra årskostnad.
Sen finns ju alltid möjligheten att skaffa ett separat tillstånd och betala för det.