Åtgärda plastad järnköl?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Åtgärda plastad järnköl?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 18 okt 2011, 17:29

Min NF har en järnköl som i något skede plastats över med ett tunt lager plast och väv. Den har släppt och spruckit på vissa ställen. Frågan är hur man enklast och bäst åtgärdar detta?
/Anders G

Anders B
Guldmedlem

Re: Åtgärda plastad järnköl?

Inlägg av Anders B » tis 18 okt 2011, 17:58

Slipa rent med vinkelslip, spackla med epoxispackel till en bra kölform, måla tjockt med epoxigrundfärg, vattenslipa, måla bottenfärg. Finns ingen genväg till en högprestandaköl (om det är det du vill ha).

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 18 okt 2011, 18:19

Mja, jag är mera intresserad av att åtgärda problemet ät ren prestanda. Du menar således at jag skall ta bort all glasfiber från kölemn och sedan spackla och epoximåla?
/Anders G

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » tis 18 okt 2011, 20:04

Förre ägaren hade profilspacklat järnkölen, vi talar cm tjocka lager på sina ställen,...
det spricker förstås efter ett tag,..

jag åtgärdare det numera med enkel rotskyddsfärg på hösten ( hagmans)
och så fyller jag i med plastic padding elastic på våren.

Jag har provat massor med varianter av färg och spackel, med inte allt för lyckat resultat,..
men PP elastic är lätt att slipa och verkar sitta kvar bättre än det mesta,..

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 18 okt 2011, 23:11

Har samma problem och brukar åtgärda det med grovt slippapper i vinkelslipen. In med rostskyddsfärg och sedan lite glasfiber och polyester.
Fast jag har ju ingen prestandaångest.

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » ons 19 okt 2011, 08:54

Polyesterspackel innehåller fyllmedel som tar upp vatten. Värst är Biltemas variant (standardspackel), det blir små bubblor efter någon månad i vatten. Plastic Padding - har provat både Elastic och PP100 (som är det mest lättarbetade polyesterspackel jag hittat) - är bättre, men inte helt bra. Hagman har jag inte provat, men på sprutspackelburken står att man inte ska använda det under vattenlinjen. Jag har bara god erfarenhet av epoxispackel på kölar. Har provat många olika sorter, tex Biltema, West system (där jag blandar in fyllmedel själv), Watertite. Biltemas expoxifiller är lättarbetad och ganska lättslipad efter några dar. Dom första dagarna känns den lite kladdig och seg men sen blir det bra. Fördelen med epoxispackel är också att du slipper grundmåla efteråt (om ytan är täckt med spacklet).

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 okt 2011, 11:06

Epoxi är naturligtvis rätt material. Problemet brukar vara att när det är tillräckligt varmt för att jobba med epoxi så vill man helst ha båten i sjön.

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » ons 19 okt 2011, 18:20

Jag tycker det är en enorm fördel att Platicpadding elastic härdar på ca 15 minuter.

Man frestas inte lika mycket att lägga på tjocka lager,
utan kan lägga på tunt flera gånger, vilket eliminerar mycket slipning,..

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » ons 19 okt 2011, 20:49

Du kan göra så här (om det har hunnit bli kallt ute): 1. Skapa ett utrymme att jobba i genom att tejpa fast plast (tex byggplast) i båtbotten lagom långt ut från kölen. Ska hänga ner till marken. Skyddar mot regn och ger tillräcklig värmeisolering. 2. Slipa rent med vinkelslip. Viktigt att järnfilsspån inte sprids med vinden, det blir fula rostfläckar där järnfilsspånen fastnar på grannbåtarna. 3. Rikta en vanlig kupevärmare mot kölen (några dm), gärna bakifrån, så är den inte ivägen när du jobbar, låt den gå några timmar och sen är hela kölen varm. Kör inte värmaren när du slipar, den kan kvaddas av järnpartiklarna. Värm Expoxispacklet samtidigt, det ska gärna vara 25 grader när du spacklar. 4. Tvätta noga med Aceton. 5. Spackla precis så mycket som behövs. Använd långa spackelspadar med raka skarpa kanter. 6. Låt värmaren stå på några timmar till. 7. Låt härda ordentligt innan du slipar. Stora reparationer slipas helst med långklots (tex 40 - 50 cm lång klots med slippaper fastlimmat med några klickar kontaktlim). Köp slippapper grovlek 80 på rulle. 8. Finslipa/vattenslipa och måla bottenfärg.
Du kan förstås spackla med Plastic Padding och sen försegla med epoxi primer.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 21 okt 2011, 19:38

OK. Tänkta ta i detta i vår. Att stå i skyddsdräkt och slipa bort glafiber från kölen är inte speciellt lockande...
/Anders G

Skriv svar