Byta skrovgenomföringar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Byta skrovgenomföringar

Inlägg av Ridax » tis 18 okt 2011, 09:59

Jag tänkte byta skrovgenomföringar, främst till självlänsar men passar på att byta en del andra också. Undrar om man absolut skall ha ventiler sittandes direkt på genomföringen? Om alla genomföringar skall ha en ventil förstår jag inte när man använder t.ex. den här genomföringen (med sil förresten, varför skall man ha det på självläns?). Bara över vattenlinjen i så fall?

Finns det inga skrovgenomföringar med inbyggd ventil och slangsockel? Måste man bygga upp det av tre olika delar?

bosseh
Diamantmedlem

Re: Byta skrovgenomföringar

Inlägg av bosseh » tis 18 okt 2011, 10:56

Genomföringen med sil ska sitta i däck/sittbrunnlådans botten, därav silen. Mycket bra fö.
Allti-i-ett genomföring: Blake http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/b ... acocks.htm
Uråldrig konstruktion som kostar lite mer håller och fungerar.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 18 okt 2011, 12:17

Håller på att byta kranar och skrovgenomförningar, kunde behålla slangstosen.
Var tvungen att borra/såga ur genomförningen.
Biltema var ca 75 kr billigare än Seasea.
Bilder på http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 okt 2011, 14:30

Det har varit en del diskussioner i engelsk båtpress om kvaliteten på genomföringar på sistone, och man har sett en del problem med urzinkad mässing på såpass nya båtar som fem år. EU-normerna ställer inte så stora krav på genomföringar som de kanske borde är den slutsats som de engelska båtjournalisterna kommer fram till.

Handlar man nytt är det därför all anledning att kolla upp VAD man handlar. VAR man handlar kvittar nog - de olika kedjorna köper in från samma leverantörer. Men när det gäller vitala delar ("båten flyter på sina slangar" säger man ibland) skall man förstås inte chansa. Biltema skriver magiska ord som "avzinkningsfri", "provtryckt" och "godkänd för användning i båt" - för vad det kan vara värt. Jag vågade sätta i sådana för ett par år sedan.

När det gäller genomföring, mutter och kulventil gör även de "fina varven" så numera. Det finns litet varianter på själva genomföringen, men skall man se upp med något, så är det att den gängade delen inte är onödigt lång, dvs ventilen kommer långt från skrovet. Sedan kan man fundera på (som Lasses bild) att skydda ventilen med en låda/sarg, så att inget tungt kan rutscha på den.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 18 okt 2011, 19:58

bosseh skrev:Genomföringen med sil ska sitta i däck/sittbrunnlådans botten, därav silen. Mycket bra fö.
Allti-i-ett genomföring: Blake http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/b ... acocks.htm
Uråldrig konstruktion som kostar lite mer håller och fungerar.
Lite konstigt att kalla bordsgenomföringen med sil för just bordsgenomföring om den skall sättas i sittbrunnsbotten enbart, men din förklaring verkar logisk i alla fall...

Vet du var man kan köpa de där Blake-genomföringarna? Jag har någon liknande modell till toa-avloppet men där går inte ventilen att rubba. Men det kanske beror på att den inte motionerats på länge och kanske inte har något med konstruktionen att göra?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 18 okt 2011, 20:04

Hittade i england för £135... :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 okt 2011, 22:04

Om du har "något liknande" kanske du har en sk Ohioventil. De ser ut som en rundad låda med en spak på, och anses olämpliga för båtbruk.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 18 okt 2011, 23:05

Ridax skrev: Lite konstigt att kalla bordsgenomföringen med sil för just bordsgenomföring om den skall sättas i sittbrunnsbotten enbart, men din förklaring verkar logisk i alla fall...
Biltema kallar den "Avloppsgenomföring" - lite mer logiskt. Bra är de i alla fall om man tex har något ställe på däck där vatten samlar sig.
Ridax skrev: Vet du var man kan köpa de där Blake-genomföringarna?
Hade inte Gunnar S en låda?
Ridax skrev:ag har någon liknande modell till toa-avloppet men där går inte ventilen att rubba. Men det kanske beror på att den inte motionerats på länge och kanske inte har något med konstruktionen att göra?
Det kan ju vara en Ohio-ventil som Anders S skrev. Men jag tror inte de sattes i så många båtar, det visade sig ganska snabbt att deras förmåga att stänga helt inte alltid var så bra. Men de fungerade utmärkt för kar fyllda med rinnande cement.

Blakeventilen är i princip en kikventil och kikventiler är en gammal och ganska suverän konstruktion. Sitter tex ofta som avtappning på värmepannor (fast du har väl värmepump eller har du fått in fjärrvärme?).
Modellen där har en mutter på undersidan. När man efter 34 år behöver öppna den lossar man muttern ett kvarts varv, knackar till med skiftnyckeln och vips går den att öppna hur lätt som helst.
Satt ofta förr i båtarna på kylvattenintagen men då en modell med glandtätning.

Två tips om bottenintag som ofta beskrivs i amerikansk litteratur:
Använd bordsgenomföring med bultad fläns eller bultad mutter på insidan så att om ventilen får en smäll så vrids inte heta genomföringen och tätningen går förlorad.
Mät och kapa genomföringen, en lång, gängad del inne i båten är utsatt.

Själv vill jag lägga till: Lin och pasta

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 19 okt 2011, 05:16

Njae, min toa-genomföring är betydligt mer lik blake-ventilen än ohio-grejen. Den arbetar efter precis samma princip som blake-ventilen och ser likadan ut, så jag skulle tro att det är en gammal version av den. Skall kolla nästa gång jag är i båten om det står blake på den och kanske göra ett försök att banka loss konan, nu när ni säger att den är så bra.

Varför skulle gunnar s ha en låda liggande (och har han bytt namn. Är han t numera?)? Jag provar med honom i alla fall. Hur är det tänkt att blake-genomföringen monteras egentligen? Sågar man av röret ned i lagom längd för att ligga flush med brickan på undersidan eller sticker röret ned under botten? Blir det skruvskallar som sticker upp (eller kanske snarare ned) i botten som man spacklar över sedan?

Konstigt att det inte finns fler varianter med skrovgenomföring, ventil och slangnippel i en och samma enhet. Det borde ju finnas ganska stort behov.

Har fjärrvärme i stan och bergvärmepump på landet. Båda funkar utmärkt, doxk inga blake-ventiler jag kan sno därifrån :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 19 okt 2011, 05:52

Ser den ut som Blake är det nog en sådan. Fördelen med Blake-genomföringar är att de håller hur länge som helst OM man servar dem, dvs tar isär dem, rengör, kanske slipar in dem och ger dem fett. Nackdelen är priset och monteringen.

Kulventiler (med teflontätningar och förkromad kula) kräver inte underhåll på samma sätt och kostar tiondelen, men när de är slut (kulan får som regel gropar med tiden) så är de slut. Med gängade genomföringar och rörgänga på alla delar är de lätta att montera. Nackdelen är att materialet i genomföringen och ventilhuset är kritiskt, och att man inte kan se på utsidan om det är bra eller dålig gulmetall. (Gulmetall, eftersom det finns brons, bra mässingslegeringar, t e x amiralitetsmetall, och dålig mässing - svårt att se skillnad på).

Alla ventiler måste motioneras. Där är det ingen skillnad.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 19 okt 2011, 07:47

Tyska Toplicht är en mycket välsorterad båttillbehörsfirma.
En guldgruva.
http://www.toplicht.de/en/shop/technik- ... tile-blake
blakes.jpg
blakes.jpg (4.28 KiB) Visad 10682 gånger

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 19 okt 2011, 08:03

Ridax skrev: ....Varför skulle gunnar s ha en låda liggande (och har han bytt namn. Är han t numera?)? Jag provar med honom i alla fall....
A) För att jag plastade igen alla in- och uttag under vattenlinjen utom ett. Ville inte ha en båt som regelmässigt fryser fast i isen med sammanlagt 11 genomföringar, tror jag det var. Blakes är inte så snygga monterade på friborden ovan vattenlinjen.
B) Har inte bytt namn. Figurerar dock under "Gunnar S" i andra sammanhang. Sist jag mötte T (häromveckan) var han, såvitt jag kunde bedöma, inte jag.
C) Du är välkommen att botanisera i min låda. Samtliga ventiler behöver en genomgång med ventilpasta och smörjning. Vilet iofs är fullt normalt underhåll på Blakeventiler med jämna mellanrum.
Lådan finns i Sollentuna, norr om Sthlm. Du hittar mina kontaktuppgifter på lydrommet.se

Är f.ö. imponerad över Bosses minne!

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 19 okt 2011, 09:11

Ursäkta, det var inte meningen att göra så att du känner dig splittrad. Sökte på Gunnar i forumet och måste ha missuppfattat vem någon svarade till.

Din låda verkar intressant bara synd att den befinner sig i Stockholmsområdet. Känns som det ändå lutar åt att köra med det vanliga stuket med genomföring, ventil och nippel i separata enheter.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 19 okt 2011, 09:32

Förresten, vilken typ av slang (runt 38-40mm) skall man använda för självlänsmed utlopp under vattenlinjen? Samma Som toaslangen eller finna det enklare, billigare och trevligare varianter som är godkända för detta?

Någon som vet var man får tag på verktyget/hylsan somman stoppar in i genomföringen för att stoppa det från att rotera?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 19 okt 2011, 09:49

Det finns flera av de vanligare marintillbehörsfirmorna som säljer skrovgenomföringar av avzinkningsfri gulmetall. Det är däremot mera tveksamt om deras kulventler är av motsvarande legering, mässing är vanligt. Så kolla detta speciellt!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar