Tog upp mitt lilla skepp i lördags. Både jag och de flesta andra båtar hade ett sorts slem på vissa ställen, ett mörkt, mörkt grönt slem av en sort vi inte sett förut. Det var väldigt mjukt och som tur var lätt att blåsa av med högtryck. Min skuta har legat typ helt stilla i bräckvatten sista 1,5 månaden. (Inte i själva älvmynningens sötvatten där den brukar ligga) Men som det lät så var det samma sorts slem även på båtarna som legat där.
Kan det tyda på klimatförändringar eller vad? Vi har båtarna i Södra Bottenhavet. Inget större problem, men lite mysko...
Nytt sorts slem...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nytt sorts slem...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Nytt sorts slem...
När vi ändå är inne på iaktagelser vid upptagningen (ursäkta TS för trådkapningen):
Noterade att det växte lite havstulpaner inne i alla genomföringar utom en - utloppet från septic tanken...
Skall man tolka det som att färgtillverkarna kan skippa de dyra kemikalierna i bottenfärgen o istället blanda i nåt mycket billigare och "biologiskt nedbrytbart"
Noterade att det växte lite havstulpaner inne i alla genomföringar utom en - utloppet från septic tanken...
Skall man tolka det som att färgtillverkarna kan skippa de dyra kemikalierna i bottenfärgen o istället blanda i nåt mycket billigare och "biologiskt nedbrytbart"
Hmmm, annars brukar ju de flesta tycka att de moderna bottenfärgerna bara är skit juh...
(...förlåt, det är fredag idag...)
(...förlåt, det är fredag idag...)
Alla borde ha skägg
Torrsatte båten i lördags. Merdelen var målad med Biltemas ostkustfärg, internationol Eco (hade en skvätt kvar som användes på ena sidan av kölen och närliggande delar botten. Ligger i en vik norr om Väddö, dvs bräckvatten.
På de delar som var målad med Biltemas färg fanns ett tunt lager av en mörkbrun trådig beväxning som var lätt att spola av med högtrycksprutan. Har aldrig sett denna beväxning förr. Där det var målat med I Eco fanns ett ljusgrönt slem som var ännu enklare att bli av med. Det fanns ett antal tulpaner på Biltemas färg där ljuset kommer åt (främst rodret). Grannen på varvet hade haft mycket tulpaner på kölen färg (typ?) på kölen. Skrovet var målat med annan färg och utan beväxning.
Någon annan med erfarenhet av Biltemas färg?
På de delar som var målad med Biltemas färg fanns ett tunt lager av en mörkbrun trådig beväxning som var lätt att spola av med högtrycksprutan. Har aldrig sett denna beväxning förr. Där det var målat med I Eco fanns ett ljusgrönt slem som var ännu enklare att bli av med. Det fanns ett antal tulpaner på Biltemas färg där ljuset kommer åt (främst rodret). Grannen på varvet hade haft mycket tulpaner på kölen färg (typ?) på kölen. Skrovet var målat med annan färg och utan beväxning.
Någon annan med erfarenhet av Biltemas färg?
Jag hade också målat med Biltemas färg i våras och kan egentligen inte se nån skillnad på Internationals variant som jag har använt under alla andra år.
Enda skillnaden jag kan märka är priset på färgerna, till Biltemas fördel alltså.
Då har den legat i Mälaren i sötvatten med undantag för några veckors sommarsegling i Östersjöns bräckta vatten.
Enda skillnaden jag kan märka är priset på färgerna, till Biltemas fördel alltså.
Då har den legat i Mälaren i sötvatten med undantag för några veckors sommarsegling i Östersjöns bräckta vatten.
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070