Vilken foldingpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas Scampi
Rookie

Re: Vilken foldingpropeller?

Inlägg av Tomas Scampi » fre 15 maj 2009, 20:38

Angående SD20.... På Sjöbergs Marin (Yanmar-ÅF) säger dom att trebladiga folding är för mycket för dreven. Det blir för mycket belastning.
Tvåbladig fast är ju dunder för backhugget, men där säger man också att SD20 ska inte ha en gång med backen ilagd under segling och avstängd....för att slippa snurret som många gör. Sen vete tusan om det är så fiffigt med en ständigt roterande axel heller....det snurrar ju ända upp om man säger så, med ett gäng packningar på vägen för att hindra vatteninträngning.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 15 maj 2009, 21:28

Flexofold är en riktigt bra propp. Ruggigt bett framåt och helt ok backförmåga. De ser litet lustiga ut med sina jätteblad, men det finns ju en orsak till designen - för att få max kraft framåt!

Här är en som kan rekommendera den. 8)

Rörande axel vs s-drev så finns åtminstone en uppenbar fördel med s-drev: vibrationer, eller avsaknad av detsamma. rak axel kan säkert vara enklare att underhålla, men gåd däm vad rak axel lever om vid vissa varvtal.

kallevindroder
Guldmedlem

Inlägg av kallevindroder » sön 24 jul 2011, 16:05

Hej Jag har samma problem Hur gick det? jag har 1GM 2 blad 13*10 eller 13*9 Får ur 807 varv på propellern Bromsar bra men ca 3.5 knop lite lite. Motor varv 3170
Mvh carl-eric 038270004

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Autoprop?

Inlägg av vhisla » sön 24 jul 2011, 21:18

Jag har läst mycket på utländska forum som höjer denna propeller nästan löjligt till skyarna. Tanken är att den anpassar bl.a stigning till belastning. Så om du har platt vatten och vindstilla är stigningen högre p.g.a. den låga belastningen vilket ger högra marschfart på lägre varv, men när du skall gå ut igenom 2 meter höga vågor rakt framifrån vrider den ut sig och blir istället starkare. Låter ju sjukt bra (och dyrt) men är det någon som testat?? :o
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » tis 02 aug 2011, 10:34

Det blev en Alco-Flip 16x10. Farten ökade med ca 0,5 knop jämfört med originalpropellern från -85. Jag har ingen varvräknare så jag vet inte hur den påverkade varvtalet, men det lät ungefär lika.

Jonas Cumulus
Rookie

Inlägg av Jonas Cumulus » sön 09 okt 2011, 20:24

Hej!
Jag har en alco propeller som sitter på min cumulus.
Föregående ägare har bytt så jag vet inte mycket om den, föruutom storleken, v16x13.
Nu till min fråga.
När jag backar så upplever att den inte fäller ut sig vid alla tillfällen, är det något som du eller någon annan alco ägare upplevt?
Problemet är störe vid låga farter.
När min propeller är helt ihopfälld så är bladen helt dikt till varandra men när jag går runt och kikar på andra propellrar så är det vanligt ad det är mellan ½-cm mellan bladen.
Hur ser din ut?.

Hälsningar,
Jonas
Jonas
Helsingborg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 10 okt 2011, 06:00

Du får kontrollera att bladens lagring inte är glapp och att kuggarna mellan bladen inte är för slitna så de kan "kantra".
Det gäller att ha vattenfast fett på kuggar och bladaxlarna.

Om bladaxlarna är alltför slitna och glappar kan en firma, Apelgrens Finmekaniska Verkstad AB i Stockholm, fixa nya, aningen grövre bladaxlar för några tusen. (Been there, done that :-)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar