Hej på er
jag bytte båt i vintras ,så det blev första säsongen med för oss den nya båten,allt har fungerat fint men jag märkte tidigt att rod kicken saknade gas fjädern ,det som sedan märktes var att fästet på bommen satt så att bommen blev rak när den ligger på kicken.detta blir lite dumt när man vill spänna åt seglet ,Det stoppar mot kicken först, Till saken hör att det är en rullmast men man måste väl kunna ha fjäder i kicken ändå? önskvärt är ju att bommen står lite uppåt ,det blir väl lite extra twist i seglet med hjälp av kicken då? Så frågan är om jag förbiser något när det är rull mast eller om det bara är att montera dit en
//johan
rod kick
Re: rod kick
Rodkicken skall monteras så att den inte bottnar när du har seglet upp och har skotat hem maximalt. Om det är en Seldén rodkick så kan du enkelt montera in en fjäder om du vill, men det löser nog inte problemet med att du inte kan skota hem maximalt.
Varning! Om man har en sk rodkick (fast fjäderkick är nog mer rätt) så får man se upp om man har så mycket dropp i storen att man bottnar kickstången. Blir den stel bänder det i bommen på ett olämpligt sätt!
Det enklaste sättet att justera är att flytta bomfästet för kickstången smula utåt (mot bomnocken), ifall kicken går i botten. Det näst enklaste (men kolla först) är att korta kickstången en aning. Det är alltså inga problem om FJÄDERN är spänstig, utan bara om kickstången bottnar vid skotning.
Det enklaste sättet att justera är att flytta bomfästet för kickstången smula utåt (mot bomnocken), ifall kicken går i botten. Det näst enklaste (men kolla först) är att korta kickstången en aning. Det är alltså inga problem om FJÄDERN är spänstig, utan bara om kickstången bottnar vid skotning.
Anders S
skotnings problemet löses nog endast genom att flytta bom fästet , men då bör jag ha en fjäder i istället så matt inte bommen hänger ned i sittbrunnen ,
Ja, det är klart! Med en fjäder slipper du ju ha en dirk, i alla fall en dirk som bär bommen till vardags. Det rekommenderar jag varmt.
Anders S