Tankar om tankar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Tankar om tankar

Inlägg av S-B A-son » fre 30 sep 2011, 14:19

I somras råkade vi ut för förorenat dieselbränsle vilket fick till följd att stigarledningen i dieseltanken sattes igen och omöjliggjorde bränsletillförsel till motorn. Det gick int ens att med pumpen till gummibåten trycksätta stigarledningen så att stoppet i form av svart, nästan homogen sörja, trycktes ut. Till slut krävdes en kompressor för detta, vilket man knappast har tillgång till på öppet hav. (Nåja, Vänern då). CAV-filtret var ordentligt smutsigt, men inte helt igensatt. Alltså hade dubbla filter inte hjälpt.
Skit i filtret.jpg
Inte helt igensatt filter bytt utanför Hindens rev
Nu är tanken tömd på skitdiesel, bränsleledningarna bytta, ny matarpump monterad och naturligtvis CAV- och finfilter likaledes bytta.

Jag tror att en dagtank på 10 á 15 l, matad med elektrisk pump från huvudtanken på 125 l, med returledning till huvudtanken och med självfall ned till matarpumpen skulle kunna göra bränslesystemet väldligt mycket mer okänsligt. Jag tänker mig också att matarledningen till matarpumpumpen bara består av en slangstos med slang, monterad på sidan ca 5 cm ovanför tankens botten. Dagtanken skall dels kunna fyllas från dunk och dels kunna rengöras via en "stor" manlucka. Kanske skulle ett lämpligt RF rör kunna fungera. Dagtanken skall vara fri från skvalpskott (enkel att göra ren) men i stället "djup" för att undvika luftproblem. CAV-fiulter efter dagtanken, men kanske ett enkelt dieselfilter innan den elektriska sugpumpen.

Någon som har goda tankar om tankar, eller ännu hellre, egen erfarenhet av ett dagtanksystem?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Tomma Tankar

Inlägg av T » fre 30 sep 2011, 14:52

Jag har inga direkta tankar om dagtankar, är mer dagdrömmare.. men...
att tänka klart är stort, att tanka klart är större.. 8)

En lite näsvis fråga, men när rengjorde du tanken (näst) senast?
Själv gjorde jag det (näst senast) inför säsongen 2004, så gott det nu gick då.
Direkt efter sjösättning i år, var det dags igen, på förekommen anledning - dina foton kunde lika gärna varit mina. Det var totalt tvärstopp. Dessutom var tanken med sina fina manlucka monterad i båten innan däck och sittbrunn skruvades dit. Så det var sticksågen som gällde denna gång, ett stort fint hål i sittbrunnsdurken, rakt ovanför manluckan.
Men jag tror att sörjan inte kom från något enstaka tankningstillfälle, utan var resultatet av en lång och varaktig sörjning...

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Tankar om tankar

Inlägg av Anders S » fre 30 sep 2011, 14:54

Dagtank på 10-15 liter? Då hade jag tittat på en liten Vetustank för diesel, av den genomsynliga sorten. Räcker den för en "dagskörning - vad tror vi, 18 liter, sex-nio timmar?

En elpump för att fylla dagtanken går utmärkt. Det gäller förstås då att slå av den, så man inte toppar dagtanken oavbrutet, utan verkligen använder den som dagtank. (Genomsynlig är lätt att kolla, på alla sätt, skit, nivå etc) Placerar du dagtanken ovan insprutningspumppen behövs ingen ytterligare matarpump och för luftningsmanövrer kan du använda en tillfällig "gummiblära" om du måste trycksätta utöver självfallet (det behöver du nog inte).

En ställbar tidkrets för transportpumepen huvudtank-dagtank kan vara bekvämt (tiden ställer du så den fyller lagom många liter i tanken. Du skapar heller inget "evigt kretslopp" på det sättet. Tänk på hur du skall skydda dig mot att dagtanken av misstag eller missgrepp toppas och rinner över - räcker det med en grövre returledning än matarledning ?

Filter mellan huvudtank och dagtank är en bra ide, så dagtanken hålls ren, filter efter dagtanken innan motorns finfilter är i princip nödvändigt. Du måste ha en spärr om du häller i diesel direkt från dunk.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 30 sep 2011, 15:35

Jo jag skulle kunna tänka mig ett dagtanksystem enligt bild. Dagtanken görs av tex 160 m rostfritt rör med stort tanklock upptill. Dieseltrimpumpen har troligen betydligt större kapacitet än vad motorn gör av med så det kan vara ide med någon intervallautomatik. Det är en fördel att köra pumpen en stund innan man startar. Ett möjligt problem är att dagtanken värms upp av motorns retur. Att få upp temperaturen till 35-40 gr skadar inte, det hjälper till att fälla ut ev vatten. Blir dagtanken för varm så får man sätta en kylfläkt.
Bilagor
Dagtanksystem.png
Dagtanksystem.png (10.64 KiB) Visad 2280 gånger

Pirateking
Guldmedlem

Inlägg av Pirateking » fre 30 sep 2011, 16:47

Jag köpte en rostfri septitank (standardmodell) som jag borrade lite hål i och stoppade in rostfria rör i som jag sen svetsade fast, anslöt sedan med bränsleslangar + avstängningskranar. Jag gjorde även ett T-rör så att när man tankar fyller man bägge tankarna samtidigt. Nackdelen är att ibland glömmer man att starta bränslepumpen och ibland att stänga av den. Tanken sitter "ovanför" motorn men att koppla bort matarpumpen har jag inte gjort, de skolade och lärda tvistar om huruvida då motorn skulle ge full effekt eller ej med bortkopplad matarpump. Den dagen min matarpump går sönder så kommer jag att koppla förbi den och se vad som händer.

Mvh

Pirateking

Skriv svar