Fån och med 2011-09-08 så ser ja inte min båt på Marinetraffic längre.
Har även märkt att det är andra fritidsbåtar som inte syns.
På den här sidan( http://www.mdaun.se/ais1.html) kam man se min båt Minna och även Mantra på Bohusmalmön men inte på Marinetraffic.
Har även provat att koppla in nödantennen som sitter mitt på masten, ca 10m upp men ingen skillan mot toppantennen 20m upp.
Att jag syns av andra båtar vet jag, kompisen har en mottagare i sin segelbåt och han ser mig utan problem.
//Jonas
bavaria40@dinstudio.se
Marinetraffic sollar bort fritidsbåtar
Re: Marinetraffic sollar bort fritidsbåtar
ais transpondrar som ses på marine traffic måste ju nå landbaserad antenn..hur många fritidsbåtars har vhf:er som når dom
matz skrev:ais transpondrar som ses på marine traffic måste ju nå landbaserad antenn..hur många fritidsbåtars har vhf:er som når dom
Ja min har det under dom senaste två åren och det kan man se på den andra länken som ja skicka.
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Jonas,
Min syns fortfarande när vi ger oss ut runt Hunnebo.
Tror att MarineTraffic samlar/reläar in data från "frivilliga" mottagare runt om i världen.
Det räcker att någon som tidigare haft en mottagare runt Lysekil har stängts ner.
Skillnaden mot en Klass A transponder är att den sänder med 12W medan våra Klass B transponders bara sänder med 2W.
Troligtvis är detta varför du inte syns och de flesta klass A fartyg syns.
Fredrik
S/Y WhiteStar
Tror att MarineTraffic samlar/reläar in data från "frivilliga" mottagare runt om i världen.
Det räcker att någon som tidigare haft en mottagare runt Lysekil har stängts ner.
Skillnaden mot en Klass A transponder är att den sänder med 12W medan våra Klass B transponders bara sänder med 2W.
Fredrik
S/Y WhiteStar
WhitePearl skrev:Jonas,
Fredrik
S/Y WhiteStar
Hej Fredrik.
Ja troligtvis så är den lokala mottagare som sitter i Skalhamn borta eller nere. Det ska vist sitta en där enligt en kille på http://www.orebrohamn.com/ forum.
När jag tittat i loggboken så var det ett kraftigt åskväder 27/8(vi var på Tån då) kan det varit åskan som slagit ut mottagare, för vi syntes när vi segla utanför Kornö men inte inne i hamnen i Basteviksholmen. (egen teori).
Ja ser ju "Minna" på mottagaren som sitter i Grundsund.
Har nog gjort en för stor sak av det här
//Jonas