TransformatorstationerBrendan skrev: Nej, till Kungshamn, Smögen och Sotenhalvön kom jag bilvägen där här gången. Mitt huvudmål var egentligen Tryggö och Tryggverör, men jag kom inte över sundet. Får se om man kan komma dit båtledes nästa år. Eller kan man vada över från Ramsvikslandet?
http://www.seniorseglarna.se/tryggo-filer/tryggo.htm
Intressant att det tydligen gjorts försök att lätta upp utseendet på transformatorstationer. Nästa gång jag besöker Hunnebo ska jag fota den du nämner. Med litet fantasi och känsla är jag säker på att man kan göra mycket utan det behöver kosta nämnvärt mer. Jag körde i somras till Uppsala och noterade då att alla busskurer utmed vägarna såg väldigt inbjudande ut, ungefär som sjöbodar i trä vill jag minnas. Det vore något för Västtrafik att ta efter.
När det gäller transformatorstationen vid skolan/folketshus i Hunnbo, var väl inte vi som var tvungna att köpa den och montera den inte speciellt imponerade. Den ser ut som en mycket dålig kopia på nåt som skulle kunna tänkas va en sjöbod. Både form och färg. Vi hade nog hellre sett en traditionell betongstation.
Vid hamnen i Bovallstrand hade man, på den tiden Sotenäs EDF va ett eget "elverk", byggt en sjöbod i trä med innerväggar av gips som inhyste en transformatorstation. Efterhand som effektbehovet steg blev transformatorn för liten och gick ofta med saftig överlast. Jag vet att transformatornstationen byttes ut till en betongkiosk efter min tid som ansvarig för området, så jag var aldrig inblandad i det arbetet. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det är en vanlig betongstation eller en dålig sjöbodskopia som sattes där - trotts att jag varit i dess närhet ett otal gånger. Fast jag bruka sällan bli så väldigt upprörd över petitesser.
Tryggö
Skall man ta sig till Tryggö landvägen så åker man över bron över Sotekanalen och tar till vänster mot Haby. Kör tills vägen tar slut i en parkeringsplats alldeles intill kanalen - Nötö. Markerat med blått på bifogad bild. Det finns en parkering några hundra meter tidigare på höger sida, men den är till för badplatsen vid Habby bukt.
Från parkeringen på Nötö går det en markerad stig över berget till vattnet mellan Nötö och Tryggö. Det gjorde det i alla fall senaste gången jag gick där - fast det är länge sen. Över det grunda vattnet har i alla fall tidigare funnits en gärdsgård som man kunde gå torrskodd över om det inte va allt för högt vatten. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=trygg%f6 Kolla max förstoring på satelitbilden så syns gärdsgården. Har för mig att jag hört ett rykte att ägaren till Tryggö tagit bort några stenar, men jag är inte säker på att jag minns rätt.
Tryggö och Tryggöskär är privata och det är inte riktigt som det var när jag var ung och vacker - det vill säga för länge sen.
Skall man lägga till vid Tryggö med en större båt är det nog ganska långt ut vid inloppet till Sotekanalen, men då är det å andra sidan ganska nära upp till röset. Vill man lägga till längre in så behöver man nog ha en mindre båt, som tex min bohusjulle, som förövrigt är en avgjutning av en gammal julle som ägdes av en man som bodde mittemot Tryggö - på Vigarne.