Börjar 4-6 personer andas ut kolmonoxid när det blir ont om luft? En spis kör man ju ändå under en begränsad tid och jag ser alltid till att ha bra ventilation när spisen är igång (öppen skylight och rufflucka). När man kör värmaren så är det ju oftast kallt och man vill helst stänga ute kylan (=mindre ventilation).
Tycker man ofta läser om diverse olyckor där folk har kvävts då de haft en tillfälligt arrangerad värmelösning.
Portabel Gasolvärme
Re: Portabel Gasolvärme
Ofta kanske är lite överdrivet men visst händer det när något ljushuvud försöker värma en tillstängd båt med en engångsgrill. Oftast är det olyckor som inträffar när man sover och man bär sig dumt åt.Ridax skrev: Tycker man ofta läser om diverse olyckor där folk har kvävts då de haft en tillfälligt arrangerad värmelösning.
Kör man tex en HeatPal (som finns i 10000-tal) så blir luften snabbt dålig om man inte har ventilation, det blir helt enkelt outhärdligt. Men har man någon form av hål i taket och något insläpp, rufflucka, via handskfack, dorade el liknande så får man en bra oc säker miljö. Värmare som den här aktuella gasolvärmaren brukar ha en varningstext om att sörja för god ventilation etc. En fördel med gasolvärmare med engångstu är att den räcker högst två timmar, sen måste man byta. Det motsvarar kanske 20 min med båda lågorna på spisen. Värmeljus avger ca 100 W, hur många och hur länge brukar man elda dem som jämförelse? Den riktigt luriga prylen är fotogenlampan! Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ha en fotogenlampa brinnande nere i båten.
Sen händer ju även att värmare förorsakar olyckor som vi tex kunde läsa i Anders S SXK-länk.
Ett bra men dyrare alternativ är att ha ett elverk utomhus tex monterad på båtvagnen. Det är en lösning jag jobbar på.
Re: Portabel Gasolvärme
Nej, den biologiska förbränningen i cellen genererar inte kolmonoxid. Hade det varit minsta möjlighet till detta hade vi inte haft problemet utan varit omkonstruerade. Eller utdöda.
Problemet är aldrig syrebrist (för människan, vi har ett extremt bra signalsystem för att upptäcka att vi har för litet syre (eller snarare, för mycket koldioxid - håll andan och testa), men kolmonoxid kan vi inte märka. Sedan behövs det extremt små mängder kolmonoxid för att skapa allvarliga problem. All förbränning med öppen låga har potential att generera kolmonoxid om förbränningen sker med luftunderskott (syreunderskott), också matlagning.
Båtar är också mycket lömskare än de flesta andra utrymmen, eftersom de med garanti är täta undertill och i de flesta fall täta även ovanpå, eftersom de skall tåla att vara ute i dåligt väder. Det är alltså lätt att stänga till om sig, alldeles för mycket OM MAN HAR EN ÖPPEN LÅGA I RUFFEN. Det brukar gå utmärkt bra att laga mat, men det gör man ju normalt också med god vädring och bara korta stunder.
Får jag påminna om klassikern för tillfälligt frusna? En stor sten på spisen, och sedan laddar man den med båda brännarna (med ventilation, förstås). Sedan stänger man av spisen, och så får stenen stråla värme helt passivt. Tilmakning light.
Problemet är aldrig syrebrist (för människan, vi har ett extremt bra signalsystem för att upptäcka att vi har för litet syre (eller snarare, för mycket koldioxid - håll andan och testa), men kolmonoxid kan vi inte märka. Sedan behövs det extremt små mängder kolmonoxid för att skapa allvarliga problem. All förbränning med öppen låga har potential att generera kolmonoxid om förbränningen sker med luftunderskott (syreunderskott), också matlagning.
Båtar är också mycket lömskare än de flesta andra utrymmen, eftersom de med garanti är täta undertill och i de flesta fall täta även ovanpå, eftersom de skall tåla att vara ute i dåligt väder. Det är alltså lätt att stänga till om sig, alldeles för mycket OM MAN HAR EN ÖPPEN LÅGA I RUFFEN. Det brukar gå utmärkt bra att laga mat, men det gör man ju normalt också med god vädring och bara korta stunder.
Får jag påminna om klassikern för tillfälligt frusna? En stor sten på spisen, och sedan laddar man den med båda brännarna (med ventilation, förstås). Sedan stänger man av spisen, och så får stenen stråla värme helt passivt. Tilmakning light.
Anders S