Lombardini 2204m oljevolym (och mer höstvård) /Mod
Re: Lombardini 2204m oljevolym
OK, så om Mobil Delvac Mx SAE 15W40 (mineralbaserad) kostar 249:- för 4 liter och Agrol Spectra 5W40 (helsyntet) kostar 299:- och man inte bryr sig sådär jättemycket om den där 50-lappen extra, då är det i alla fall inte sämre att köra med Spectra, oavsett hur man ser på det? Eftersom prisskillnaden är så liten, så är inte den avgörande för min del (man känner sig ju lite extra generös mot motorn när den är ny...
)
Det är min uppfattning också. Du kan ju (Jag är inte säker på att jag är hjälpsam nu...
) jämföra med den Agro-olja som motsvarar Delvacen (som också är en CF olja, för övrigt, men den klarar ett par standarder till, som Spectran inte explicit har i databladet.
Anders S
Njae... jag tror jag nöjer mig med att du inte tycker att Spectran är en katastrof (utan bara möjligtvis onödigt dyr) och att Rodahl har rekommenderat just den oljan. Jag behöver nog inte mer förvirring...
Skall vi gå över till något annat skoj samtalsämne? Byter ni impellrar varje år eller bara när de ser kassa ut?
Skall vi gå över till något annat skoj samtalsämne? Byter ni impellrar varje år eller bara när de ser kassa ut?
Tar ni ut dem och lägger i påse över vintern eller låter dem bara vara?
Tar ut. Sedan köper jag en ny och sätter i, den gamla får vara reserv. En burk med glycerin brukade vara stalltips i gamla tider. Jag har låtit den ligga i litet glykolvatten också. I mitt fall är det litet pyssligt att dra ut den och det kan lätt bli ett märke även om jag drar försiktigt. Hade impellern varit dyr hade jag skaffat en sådan där finurlig impellerutdragare, nu ger jag en hundralapp eller så för en ny impeller.
Skall vi göra en separat impellertråd?
Anders S
Ingen ny tråd!Anders S skrev:Tar ut. Sedan köper jag en ny och sätter i, den gamla får vara reserv. En burk med glycerin brukade vara stalltips i gamla tider. Jag har låtit den ligga i litet glykolvatten också. I mitt fall är det litet pyssligt att dra ut den och det kan lätt bli ett märke även om jag drar försiktigt. Hade impellern varit dyr hade jag skaffat en sådan där finurlig impellerutdragare, nu ger jag en hundralapp eller så för en ny impeller.
Acceptera (och tyck att det är roligt) att trådarna kan byta riktning lite hipp som happ...
Förresten... impeller... vad är det?
/T
På det sättet gör du av med en impeller om året ändå. Men du kanske menar att du använder motorn mer, så det är befogat?Anders S skrev:Tar ut. Sedan köper jag en ny och sätter i, den gamla får vara reserv.
Mmm... vi har ju inte riktigt uttömt impeller-ämnet än, men jag kan ju starta ytterligare en sub-diskussion
Impeller: Jo, jag vill ju se impellern en gång per år så han har alla sina små vingar i behåll, locket inte inte har skavts och så. När jag då drar ut den, så får jag ta i rätt bra, bryta och bända u gummit, och brukar tycka att efter den pärsen (relativt sett) för impellern, så kan man lika gärna byta. Men jag brukar se 100 timmar på timräknaren, om inte mer.Sedan KOSTAR den inte mer än en hundring, men det finns betydligt dyrare impellrar att köpa än där jag handlar. Normalt håller en impeller tills den går sönder och det kan gå fort om man har otur, men den kan hålla tusentals timmar också, bara den får röra sig emellanåt. En hel vinterdvala i krökt läge är inte så bra, kan man tänka sig.
Glykol; Visst skall man byta. Har inte Lombardinin litet olika metaller i sig, till exempel Aluminium i toppen, kanske gjutjärn i blocket, brons eller mässing i värmeväxlaren, etc etc ? Korrosionsinhibitorerna i kylvätskan försvinner, frostskyddet klarar sig bra. Därav täta byten, men vet man varför kan man ta egna beslut. På nya fina motorn kan man ju kosta på Long-Life-kylarvätska av den sort som fabrikanten rekommenderar. Tips (ofta sagt:) blanda med torktumlarvatten, om du har sådant. Det är helt i paritet med destvatten eller batterivatten. Jag byter "sådär" vart tredje år, då tappar jag av vad jag kan, ocgh toppar upp med nytt. Helt jungfrulig kylvätska blir svårt att uppnå, om man inte vattensuger systemet (det kanske man skulle försöka?)
Glykol; Visst skall man byta. Har inte Lombardinin litet olika metaller i sig, till exempel Aluminium i toppen, kanske gjutjärn i blocket, brons eller mässing i värmeväxlaren, etc etc ? Korrosionsinhibitorerna i kylvätskan försvinner, frostskyddet klarar sig bra. Därav täta byten, men vet man varför kan man ta egna beslut. På nya fina motorn kan man ju kosta på Long-Life-kylarvätska av den sort som fabrikanten rekommenderar. Tips (ofta sagt:) blanda med torktumlarvatten, om du har sådant. Det är helt i paritet med destvatten eller batterivatten. Jag byter "sådär" vart tredje år, då tappar jag av vad jag kan, ocgh toppar upp med nytt. Helt jungfrulig kylvätska blir svårt att uppnå, om man inte vattensuger systemet (det kanske man skulle försöka?)
Anders S
[quote="T] Acceptera (och tyck att det är roligt) att trådarna kan byta riktning lite hipp som happ...
/T[/quote]
Då löser vi "problemet" på annat sätt...
/T[/quote]
Då löser vi "problemet" på annat sätt...
Anders S