Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Svante
- Diamantmedlem
Har haft väldigt mycket omkring mig under ett par år med företagsköp. Det snurrar på bra nu och sakta börjar båtlivet vakna till liv igen

Nu börjar han igen
Någon som vet om man vågar ta bort alulisten och ersätta den med teaklist typ modernare first mfl.
Blev påseglad för ett par år sedan och har inte blivit färdig att reparera den skadan. Måste ju fixas oavsett om jag byter båt eller behåller Feelingen. Är väldigt sugen att prestera bra i kappsegling innan jag säljer henne. Vill inte göra en pudel...
Hur går det med stabiliteten i skrovet? kan man strunta i list på väl valda ställen?
Vad säger panelen.
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Byta skulle jag nog inte våga...
Men:
Vår alulist är rätt ful och bitvis korroderad och för några år sedan satt jag och spånade med en båtgranne, tillika ingeniör och tekniskt begåvad, att med hjäp av teaklist och fräs skulle det inte vara en omöjlighet att klä in den fula listen med teak på ett vis så att den doldes helt. Det skulle behövas fyra bitar, som limmas och skruvas mot aluminiumlisten.
Hade jag behållit båten i ett litet längre perspektiv hade jag satt igång projektet, nu får det vara
-
Svante
- Diamantmedlem
Strax efter skadetillfället så var jag nära att köpa nya lister till bägge sidorna men efter att ha kollat läget i båten blev rejält avskräckt. Väldigt mycket jobb att frilägga muttrarna på insidan. Började då spåna på diverse lösningar typ din, rikta, skarva osv.
Sen infann sig tidsbristen och listjobbet lades på framtiden. Måste ta tag i det nu känner jag.
Okay, ingen solid teak alltså...
Blir väl tillslut att jag bara riktar den och snyggar till så gott det går...
Funderar på att kapa till två ekbitar med listens böjning att ha som mothåll för att sen skruva ihop dom med genomgående bult. Så man inte knäcker plasten i båten.
/Svante
-
Anders B
- Guldmedlem
Kollade lite på båtfakta, Feeling är väl en båt från 80-talet. Om skrov och däck inte är ordentligt ihopplastade så hade du märkt det vid det här laget. Sprickor eller läckage. Al-skenor från den tiden finns inte kvar, de nya som finns är rundare i formen (Navimo tex). Så antingen byter du alltihop - till Al eller teak - eller reparerar det du har. På min Express - snart 20 år sen - använde jag lagom med våld för att få det att se hyggligt ut (blir aldrig perfekt). Du ska inte bli avskräckt av att det är svårt att få bort muttrar på undersidan. Borra bort skruvarna uppfifrån istället (köp dom båsta borrarna för rostfritt du kan få tag - byt borr så fort det går trögt) och låt muttrar sitta kvar. Ev kan du slå ner dom när skenan är borta, troligen ramlar lite flisad gelcoat ner men det gör inget). Tar du bort Al-skenan så måste du räkna med en ganska omfattande renovering av däcket med spackling och lackning innan den nya skenan monteras. Navimoskenan kostar drygt 10 kSEK för en 10 metersbåt. Teaklister ca 4 kSEK. Båda är lite trixiga att montera, också det kräver lite lagom med våld. Teak monteras i Sikaflex och skruvas bäst underifrån, men om du inte kommer åt går det också bra ovanifrån. Med teakpluggar över skruvarna av estetiska skäl.
Börjar man renovera av estetiska skäl så blir det snabbt en ond - eller god - cirkel. Det ena ger det andra och snart bestämmer du dig att måla om hela däcket och sedan byta vinschar etc. Hualigen. Försök milt eller grovt våld metoden och fixa den 80-tal look du har.
Anders B