Belasting på skot och block
Belasting på skot och block
Var på bauhaus och de sålde ut lite udda båttillbehör till 70% rabatt. Köpte ett par spärrblock 6-10mm lina för 150:-/st. Har kollat upp specen på dem och arbetsldt är upp till 225kg och brottslast 900kg. Hur långt räcker detta i kombination med 10mm polyestersilke? Håller det för 65m2 gennakersegling?
Re: Belasting på skot och block
Att ett spärrblock inte blir sig själv igen om det överbelastats hårt ligger väl i farans riktning, men frågan är också hur du använder det. Så länge du kan hålla i linan med handen är det ju ingen fara, vilka smednävar du än har. Använder du winchen behöver du kanske inte ett spärrfunktionen ("knarren"), som nog är den kritiska faktorn. (Går spärren sönder pga överbelastning är det bara att släppa, för man kan ALDRIG hålla emot med handkraft i de lägena.
Jag skulle personligen inte använda spärrblock till ett gennakerskot, annat än i lättvind och då vill du kanske gå ner i skotstorlek också. Dubbla uppsättningar skot?
Jag skulle personligen inte använda spärrblock till ett gennakerskot, annat än i lättvind och då vill du kanske gå ner i skotstorlek också. Dubbla uppsättningar skot?
Anders S
Re: Belasting på skot och block
Hade nog tänkt köra ut via winchen (genom spärrblocket) när det blåser lite mer och bara genom spärrblocket när det blåser lite mindre (för det mesta för min del antagligen). Men lite osäker på vilken belastning spärrblocket kommer känna av om man släpper ut via winchen, kanske inte blir mindre för det. Men det låter på dig som 10mm poyestersilke i alla fall inte är några problem dimensionsmässigt?