Verkar som om flertalet av varven har skrov tillverkningen långt ifrån ihopmonteringen av båten ,varför? i dessa tider med prispress från mer rationellt byggda båtar vore det väl bättre att ha en samlad produktionskedja,detta innebär ju inte att man behöver sänka kvaliten snarare tvärtom .Då allt ligger i "huset" blir det även lättare att springa dit o ta problem omedelbart.Sen måste ju transporter kosta en hel del framför allt de med bred last, som antagligen många av dem är.
Kanske ni har någon vettig förklaring ,att flytta en produktions enhet är ju relativt billigt .
//Johan
en tanke efter öppna varv
Re: en tanke efter öppna varv
kan kanske vara tillverkningsmetoden, om man manuellt sprutar polyester med utsläpp av styren och aceton, då infinner sig
vissa krav på säkerhetsavstånd..om man däremot vacumbygger så blir dessa utsläpp i de närmaste försumbara
vissa krav på säkerhetsavstånd..om man däremot vacumbygger så blir dessa utsläpp i de närmaste försumbara
Re: en tanke efter öppna varv
För HR´s del är det nog snarare att de har en ganska stor anläggning i Kungshamn. Avståndet till andra anläggningar - visserligen i dagsläget polis och brandkår - men även bostadshus är minimalt. Tror att de har dispans för de eventuella utsläppen som sker. Tidigare låg fabriken ännu närmare mitt eget bostadshus. Några problem med lukt från plastbåtsfabriken har jag aldrig upplevt. Minkfarmen som låg längre bort än den gamla fabriken och närmare än den nya och i samma riktning var ibland ytterst besvärande. Däremot är det inte säkert att det farligaste känns på lukten.
Fast jag har inte tagit nämnvärd skada av att bo nära plastbåtsfabriken i ca 40 år - eller har jag det!?
Anledningen till att fabriken inte ligger i Ellös är nog snarare historisk. Tidigare köpte HR sina skrov från ett privat företag, som HR tog över för ett antal år sen. Skulle man flytta produktionen är det nog ganska stora kostnader och att man dessutom på kort sikt tappade en hel del kompetens. Det är långt att pendla till Ellös.
Annars tyckte jag Öppet Varv i Ellös var en positiv upplevelse. Brukar inte ha så stort intresse för båtmässor, men tog den vägen på väg hem från Göteborg. Många båtar att titta på i sitt rätta element och lagom många utställare av krimskrams - eller kanske man kallar det båttillbehör. Vill det sig riktigt illa så kanske jag åker dit även nästa år.
Fast jag har inte tagit nämnvärd skada av att bo nära plastbåtsfabriken i ca 40 år - eller har jag det!?
Anledningen till att fabriken inte ligger i Ellös är nog snarare historisk. Tidigare köpte HR sina skrov från ett privat företag, som HR tog över för ett antal år sen. Skulle man flytta produktionen är det nog ganska stora kostnader och att man dessutom på kort sikt tappade en hel del kompetens. Det är långt att pendla till Ellös.
Annars tyckte jag Öppet Varv i Ellös var en positiv upplevelse. Brukar inte ha så stort intresse för båtmässor, men tog den vägen på väg hem från Göteborg. Många båtar att titta på i sitt rätta element och lagom många utställare av krimskrams - eller kanske man kallar det båttillbehör. Vill det sig riktigt illa så kanske jag åker dit även nästa år.
thallatha(alfakrull)hotmail.com