Nyupptäckt grund NNO Hönö färjeläge
Re: Nyupptäckt grund NNO Hönö färjeläge
Jag tror nog att Sjöfartsverket mestadels kolla uppgifter de får in. Själv har jag "upptäckt" och anmält fyra stenar, varav hittills tre hunnit in i sjökorten, och i åtminstone ett fall invid en farled fick jag feedback från Sjöfartsverket hur de kollade i vart fall positionen med lantmäteriets flygfoton som de har tillgång till med högre upplösning än de som finns via publika gratiskällor. De sade då även att de kollar och reagear snabbast för fel i närheten av farledsstråken, udda farvatten får vänta tills de hinner.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Tycker ni har missuppfattat totalt. Jag har inte sagt att informationen finns i Navionics SJÖKORT. Jag sa att den fanns i Navionics iPhone APP. Där visas deras sjökortsinformation och OM MAN VILL så kan man lägga en overlay på denna som innehåller användarnas kommentarer/tilläggsinformation/rättelser. Dessa visas då med speciella symboler bredvid den vanliga symbolen (vitt kryss i grön ring bredvid stenmarkeringen). Man ser klart och tydligt att det inte är Navionics sjökortsinformation men samtidigt så får man ju del av andras erfarenheter. Nu har Gerhard varit vänlig nog och markerat ut den där stenen så att den syns i iPhone-appen om man nu har valt att lägga till community-layer och jag ser inget som helst fel med detta.Anders S skrev:Men jag delar delvis LasseL:s känsla att det känns "sådär" att Navionics tydligen litar till informatörer (Gerard?) för sådant som de (också) skulle känt till om de läst UFS.
Jag tror inte alls att denna information är tagen från sjöfartsverket utan att Gerhard som la in den istället hade förstahandsinformation (eller vad man nu väljer att kalla det), med samma ursprung som den Sjöfartsverket hade när de fick information om stenen. Men det spelar mindre roll, Navionics har överhuvudtaget inget med uppgiften att göra. De bara presenterar information som deras användare har tillhandahållit och de presenterar den på ett sådant sätt att man klart ser att detta är information från deras "community" och man kan välja om man vill se sådan information eller inte.
Man kunde ju tänka sig att någon av de inblandade i grundstötningen eller tävlingsledningen
i fallet skulle ha antecknat den exakta positionen. Det vi har sett i detta forum
har varit ufs och navionics uppfattningarr (som i och för sig stämmer överens om man
tar hänsyn till att GPS har en felmarginal).
Det finns alltså igen här som har en förstahandsuppgift ?
(rättat felstavnig)
i fallet skulle ha antecknat den exakta positionen. Det vi har sett i detta forum
har varit ufs och navionics uppfattningarr (som i och för sig stämmer överens om man
tar hänsyn till att GPS har en felmarginal).
Det finns alltså igen här som har en förstahandsuppgift ?
(rättat felstavnig)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Om man roar sig med att bildbehandla Eniros satellitbild för att få ökad kontrast på området kan man ana en utgrundning som kan innehålla den angivna stenen 75 m från udden. Ifall det nu är två stenar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det är ju i så fall alldeles utmärkt och bra på alla sätt och vis. Att uppdatera elektroniska kort är ju inte det lättaste, jag lägger in "helt privat" sådant som jag bedömer kan vara viktigt som waypoints, men det är ju "sådär".Ridax skrev:Tycker ni har missuppfattat totalt. Jag har inte sagt att informationen finns i Navionics SJÖKORT. Jag sa att den fanns i Navionics iPhone APP. Där visas deras sjökortsinformation och OM MAN VILL så kan man lägga en overlay på denna som innehåller användarnas kommentarer/tilläggsinformation/rättelser. Dessa visas då med speciella symboler bredvid den vanliga symbolen (vitt kryss i grön ring bredvid stenmarkeringen). Man ser klart och tydligt att det inte är Navionics sjökortsinformation men samtidigt så får man ju del av andras erfarenheter. Nu har Gerhard varit vänlig nog och markerat ut den där stenen så att den syns i iPhone-appen om man nu har valt att lägga till community-layer och jag ser inget som helst fel med detta.Anders S skrev:Men jag delar delvis LasseL:s känsla att det känns "sådär" att Navionics tydligen litar till informatörer (Gerard?) för sådant som de (också) skulle känt till om de läst UFS.
Jag tror inte alls att denna information är tagen från sjöfartsverket utan att Gerhard som la in den istället hade förstahandsinformation (eller vad man nu väljer att kalla det), med samma ursprung som den Sjöfartsverket hade när de fick information om stenen. Men det spelar mindre roll, Navionics har överhuvudtaget inget med uppgiften att göra. De bara presenterar information som deras användare har tillhandahållit och de presenterar den på ett sådant sätt att man klart ser att detta är information från deras "community" och man kan välja om man vill se sådan information eller inte.
Jag fäste mig nog vid "rapporterat in" och "Navionics". Annars HADE DET JU VARIT BRA om Navionics hade lagt in UFS-ändringarna, när man nu har detta goda verktyg. Eller gör man kanske t o m det?
Anders S
Uppskattningen 75m kommer från vår tävlingsledare som varit ute o lodat och därmed hittat ett grund på 1,7m där det enligt kortet är 9m.Seawolf skrev:HansH säger att stenen ligger c:a 75 meter från udden, positionen i UFS medför c:a 40 meter. Man kan inte utesluta att det är två stenar, även om det är mindre troligt. förrän HansH kommenterat hur noga han angivit 75 meter....
Sjöfartsverket har sedan varit där o kontrollmätt och skall ha hittat o även ha märkt ut grundet (enligt bifogat urklipp ur mail till tävlingsledaren).
När mina klubbkamrater lodade hittade de mer "avvikelser från sjökortet" lite längre in. Så det kan mycket väl vara stenar både 40m OCH 75m ut från land.
I förmiddags blev jag kontaktad av Hans Sjöström från Sjöfartsverket i Göteborg som talade om att han hade fått mitt meddelande om det nyupptäckta grundet NO färjeläget från Sjöfartsverket i Norrköping. Han ville höra lite närmare vad det handlade om och om vi hade märkt ut det på något sätt för dom skulle ut och kolla själva.
I kväll ringde han igen och meddelade att dom också hade hittat det, precis i utkanten av 6m-kurvan. Dom har lagt dit en liten boj och om jag förstår det rätt så kommer det en grön prick där så småningom.
I söndags lade Sjöfartsverket ut en Ostprick för att markera grundet. Ev kommer den senare att ersättas med en grön farledsprick.
Otroligt snabbt agerat av Sjöfartsverket!
Att grundet ligger 100 meter från en färjeled kanske skyndade på processen lite...
Otroligt snabbt agerat av Sjöfartsverket!
Att grundet ligger 100 meter från en färjeled kanske skyndade på processen lite...
Fast det ligger ju ganska långt bort från där färjorna skall gå i alla fall. Om färjorna kommit dit bort, så är de ju ganska kraftigt ur led, då färjeläget är 100m åt andra hållet. Hade det varit mitt i farledens längdriktning istället för i ena änden hade det ju varit en annan sak. Så jag tror nog inte att det är så mycket för färjornas skull.
Det kanske det inte är, men det var snabbt!Ridax skrev: Så jag tror nog inte att det är så mycket för färjornas skull.
Jag drar mig till minnes en rysk tankbåt, ett känt men outmärkt grund och en tjänsteman som skvallrade och sattes på att vakta en fyr...
Anders S
Idag onsdag är rättelsen med i UFS
Snabbt där oxå
http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs ... %20368.pdf
http://lasselundell.se/ufs11.html
Snabbt där oxå
[quote="Anders S Jag drar mig till minnes en rysk tankbåt, ett känt men outmärkt grund och en tjänsteman som skvallrade och sattes på att vakta en fyr...[/quote]
Även Sjöfartsverket kan slarva bort "grund". Enligt kortet är det djupt mellan öarna öster om Smörbådan.
http://lasselundell.se/page20.html
Även Sjöfartsverket kan slarva bort "grund". Enligt kortet är det djupt mellan öarna öster om Smörbådan.
http://lasselundell.se/page20.html
Och de har två (2) grund innanför pricken - dvs om det var 40m eller 75m ut från land grundet låg, som det diskuterats tidigare i tråden - så var båda angivelserna rättLasse L skrev:Idag onsdag är rättelsen med i UFS
Snabbt där oxå
Det vet jag! Har känt lite på bottenbeskaffenheten vid Smörbådan, det är stenhårt! Synd bara att jag inte kan skylla på Sjöfartsverket för just den incidenten, kanske kan man skylla på en kaffefläck på sjökortet, eller att grundet ligger så nära hamnen att kortet inte hade åkt upp i sittbrunnen ännu...Lasse L skrev:Även Sjöfartsverket kan slarva bort "grund". Enligt kortet är det djupt mellan öarna öster om Smörbådan.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Men Anders, jag vill minnas att verket agerade oerhört snabbt den gången också!?Anders S skrev:Det kanske det inte är, men det var snabbt!
Jag drar mig till minnes en rysk tankbåt, ett känt men outmärkt grund och en tjänsteman som skvallrade och sattes på att vakta en fyr...
Man hann knappt säga trattprick innan de hade begravt alla uppgifter längst ner i källarens undre valv och en viss fyr fått personal tillsatt.
Anders Ahlmark heter kartografen http://fangenpafyren.blogspot.com/