Köpte för en tid sedan en segelbåt där storen förvaras i en kasett som är nitad till masten. Nu kan jag inte bestämma mig om jag skall behålla kasetten eller ta bort den. Jag tycker masten ser klumpig ut med kasett. Någon därute på havet som har en liknande kasett som kan uttala sig och ge råd!
Finns det sedan en marknad för kasett med segel .Den var väl antar jag inte gratis.
MvH Kallevindroder
Furlex kasett på masten
-
kallevindroder
- Guldmedlem
Re: Furlex kasett på masten
En sådan har jag på min båt. Den är rätt så klumpig, men om det betyder så mycket vikt- och seglingsmässigt är mera oklart. Om man tar bort kasetten sparar man vikten, men jag har räknat på viktskillnadenmot en "riktig" rullmast också, och där skiljer det förvånansvärt litet.
Om man vill ta bort kassetten (det har jag själv funderat på) så skall man vara medveten om att det är gjort en hel del extra hål och förstärkningar i nederdelen av masten, i tillägg till den rad av hål som följer av kasettens båda vingar. Man bör då planera hur man tänker lösa den frågan, det enklaste är att sätta "tomnitar" i hålen. Lämnar man dem öppna måste de förseglas (korrosionspasta, färg, lack eller något) och så får man se vad installatören tvingats modifiera på originalmasten. Skall en sådan kasett haett marknadsvärde måste den vara komplett med alla beslag och delar.
Om man vill ta bort kassetten (det har jag själv funderat på) så skall man vara medveten om att det är gjort en hel del extra hål och förstärkningar i nederdelen av masten, i tillägg till den rad av hål som följer av kasettens båda vingar. Man bör då planera hur man tänker lösa den frågan, det enklaste är att sätta "tomnitar" i hålen. Lämnar man dem öppna måste de förseglas (korrosionspasta, färg, lack eller något) och så får man se vad installatören tvingats modifiera på originalmasten. Skall en sådan kasett haett marknadsvärde måste den vara komplett med alla beslag och delar.
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Re: Furlex kasett på masten
Har Du ett seriebygge är jag övertygad att Du kan byta rigg med någon som drömmer om rullmast och dessutom få betalt för mellanskillnaden.