Modernt alternativ till Soling?
Modernt alternativ till Soling?
Efter 3 års frånvaro från seglingen är det dags igen. Tog upp Dominanten efter 3 år i vattnet och skrapade av blåmusslorna samt hivade på lite VC17 och sedan ner i vattnet igen, tog 3 dagar. Anledningen är att sönerna (nu 10 och 11 år gamla) samt frun (ålder inte relevant) plötsligt blivit seglingsintresserade. Ungarna har gått både nybörjar och fortsättningskurs i sommar och sedan har vi seglat några gånger med Dominanten. Senast på Ven runt (familjeseglingsklassen) nu i helgen som gick och trots tidvis mycket vind blev ingen avskräckt, tvärtom. Det blev dock klart att ungarna och frun är för lätta och klena för Dominanten och att ständigt agera bläckfisk (armar överallt..) blir inte kul för någon i längden. Behöver en mindre rolig båt som inte är större än att vi kan segla den realtivt optimalt när tekniken är optimerad.
C55:a vore det självklara valet eftersom det börjar bli en bra klass i Råå. Kan dock inte motivera mig att segla balja (ja jag vet att det är en trevlig och bra båt) utan vill ha något roligare. Har alltid varit svag för en Soling och nu är jag där igen, problemet är att den börjar bli väl gammal som konstruktion och kanske inte något man borde satsa på!? Hittar dock bara RS Elite som ett bra alternativ men priset är alltför högt (230 ksek begagnad) för att ha som skolbåt. Efter att ha kollat på udda båtar som Sonar, Colgate 26 och jämfört dem med C55,CB66 och liknande slutar det med att Solingen fortfarande är det bästa alternativet. Har jag missat någon båt? Den skall vara stabil (inte RS200 och liknande) och lättseglad men ändå rolig och snabb (helst runt 1,15 i lys). Helst runt 50-75 ksek i pris. Har också lite förkärlek för långsmala båtar, får bättre krysskänsla med denna design men det är inget krav. vet också att lystalet åkte upp till 1,15 på solingen men det kvittar, med familjen i båten handlar det inte om att vinna utan om att utvecklas och ha kul.
Har ni något tips på en båtmodell jag missat?
mvh /Dan
C55:a vore det självklara valet eftersom det börjar bli en bra klass i Råå. Kan dock inte motivera mig att segla balja (ja jag vet att det är en trevlig och bra båt) utan vill ha något roligare. Har alltid varit svag för en Soling och nu är jag där igen, problemet är att den börjar bli väl gammal som konstruktion och kanske inte något man borde satsa på!? Hittar dock bara RS Elite som ett bra alternativ men priset är alltför högt (230 ksek begagnad) för att ha som skolbåt. Efter att ha kollat på udda båtar som Sonar, Colgate 26 och jämfört dem med C55,CB66 och liknande slutar det med att Solingen fortfarande är det bästa alternativet. Har jag missat någon båt? Den skall vara stabil (inte RS200 och liknande) och lättseglad men ändå rolig och snabb (helst runt 1,15 i lys). Helst runt 50-75 ksek i pris. Har också lite förkärlek för långsmala båtar, får bättre krysskänsla med denna design men det är inget krav. vet också att lystalet åkte upp till 1,15 på solingen men det kvittar, med familjen i båten handlar det inte om att vinna utan om att utvecklas och ha kul.
Har ni något tips på en båtmodell jag missat?
mvh /Dan
Re: Modernt alternativ till Soling?
606 kan vara ett alternativ. Seglas aktivt på många platser och är helt okido båt rolighetsmässigt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Tja, varför inte se på H-båt, som på sätt och vis är en variant av Solingen, fast med en liten ruff. Innan du vet ordet av så är inte 10-12-åringarna intresserade av att ha med de gamla stofilerna i båten utan vill segla till olika hamnar och leva loppan med övernattning.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
MINDRE rolig, eller mindre ROLIG? Hahaha man läser som en kratta ser jag eller förstår därefter.
En båt som föll mig på läppen
är den båt som vann nu på Härmanö runt, eller vann, han kom först i mål, men då han saknade ett giltigt mätbrev blev han struken från resultatlistan och fick delta utom tävlan.
Båten är en Viper 640 och kan väl närmast ses som en stor jolle. Dock klassad som kölbåt. SRS-lys 1,24!
http://www.blocket.se/goteborg/Viper_64 ... w=3&last=1
http://www.youtube.com/watch?v=Ja8whlnHkUs
http://www.youtube.com/watch?v=ep1fNE_oQbc
En båt som föll mig på läppen
Båten är en Viper 640 och kan väl närmast ses som en stor jolle. Dock klassad som kölbåt. SRS-lys 1,24!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Håller med. 606 är en himla kul båt.606 kan vara ett alternativ
/Anders G
Håller med men om man kan få en likvärdig soling för samma pengar och gå upp några snäpp i rolighetsfaktor känns det mer intressant. /Danstangen skrev:606 kan vara ett alternativ. Seglas aktivt på många platser och är helt okido båt rolighetsmässigt.
Har redan en bra båt till ungarna med bra innerutrymmen, vattentoalet, vask, vattentank, värmare och spis. Jag vill åt en ren kappseglare med bara segling i åtanke. mvh /DanSeawolf skrev:Tja, varför inte se på H-båt, som på sätt och vis är en variant av Solingen, fast med en liten ruff. Innan du vet ordet av så är inte 10-12-åringarna intresserade av att ha med de gamla stofilerna i båten utan vill segla till olika hamnar och leva loppan med övernattning.....
Mindre MEN rolig menade jag nogJ@nne skrev:MINDRE rolig, eller mindre ROLIG? Hahaha man läser som en kratta ser jag eller förstår därefter.![]()
En båt som föll mig på läppenär den båt som vann nu på Härmanö runt, eller vann, han kom först i mål, men då han saknade ett giltigt mätbrev blev han struken från resultatlistan och fick delta utom tävlan.
Glöm Vipern, jag blir av med hälften av ungarna och frun ganska direkt
Mvh/Dan
Hej Dan
Sista alternativet som återstår bör vara en Drake.
Sen kan man alltid resonera om modernt.
Men Soling är fortfarande min favorit.
Framförallt är det kul att dina små vill segla.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Hej Calle,Calle C skrev:Hej Dan
Det var ett tag sedan..
Jo solingen tycks vara svåröverträffad kombination. Frun vill plötsligt ha en Viper 640, som Janne tog upp till diskussion men hon vet inte vad hon ger sig in på. Om hon tycker Dominanten är livlig lär hon få sina fiskar varma i en Viper 640../Dan
Dan, låt nu frun bestämma så får ni roligt hela familjen.
Du efterfrågade en rolig typ och föreslog själv C55 som är en trögseglare vid jämförelse mot Vipern. Vipern har ju gennakertunnel för enkelheten, och bärigt akterskepp för många ombord.
Båten är ett kinderägg!
Båten är ett kinderägg!
Janne,J@nne skrev:Dan, låt nu frun bestämma så får ni roligt hela familjen.Du efterfrågade en rolig typ och föreslog själv C55 som är en trögseglare vid jämförelse mot Vipern. Vipern har ju gennakertunnel för enkelheten, och bärigt akterskepp för många ombord.
Båten är ett kinderägg!
Har du sett båten live? Frun är fortfarande helt inne på Vipern och oasvett vad jag för fram eller visar på Utube blir bara övertygelsen starkare... Efter 13 års äktenskap och 3 gemensamma barn förvånar hon mig fortfarande. Jaja, förhoppningsvis segrar logiken (någongång måste det ju hända..).
Hur har ditt segel år varit? /Dan
Din fru vet nog bättre än du.Ravag skrev:Janne,J@nne skrev:Dan, låt nu frun bestämma så får ni roligt hela familjen.Du efterfrågade en rolig typ och föreslog själv C55 som är en trögseglare vid jämförelse mot Vipern. Vipern har ju gennakertunnel för enkelheten, och bärigt akterskepp för många ombord.
Båten är ett kinderägg!
Har du sett båten live? Frun är fortfarande helt inne på Vipern och oasvett vad jag för fram eller visar på Utube blir bara övertygelsen starkare... Efter 13 års äktenskap och 3 gemensamma barn förvånar hon mig fortfarande. Jaja, förhoppningsvis segrar logiken (någongång måste det ju hända..).
Hur har ditt segel år varit? /Dan
Vad gäller Vipern har jag sett just det exemplaret live, först från fören sedan från aktern,
Min seglingssommar har varit blandad än så länge, började med "Bohusracet" i början på juli i en Beason 31:a. 170 distans i shorthandklass (2 man), tog 44 timmar nonstop utan riktig sömn. Slutade långt ner, men vi genomförde ändå där många andra bröt.
Två veckor senare seglade jag och en kamrat upp en Maxi 77 från Limhamn lagunen till Göteborg, oxå där nonstop och 27 timmar i båten utan sömn.
Nu på lördag gäller Tjörn Runt med min Dominant, och jag har anmält mig i shorthand även här, vindarna verkar vara med oss så vi får hoppas det går vägen. Blir troligen en gennakerstart med NV till västliga vindar.
Fick besök av segelmakare Boding i kväll och får en offert på en rullgennaker (code one) efter helgen, har redan vanlig gennaker med strumpa, men den kollapsar ganska fort på bidevind. Får se hur detta slutar?
Har kikat på andra båtar lite det senaste året för att ev, gå upp i storlek. Har då synat storasystern Dominant 95, men även en uddabåt som C&C Mega 30 har varit intressant. Megan är verkligen udda med hissbar köl och öppen planlösning, lys på 1,14 och vikt 2,4 ton. Längd 9,12 x 2,48.
Hur har du haft det själv då med din Dominant?
Här en bild på min.
Janne,
Du ser ut att ha haft det relativt aktivt, transportseglingar är dock sällan kul. Ofta gör man det som en tjänst till en kompis eller släkting. Du lär få bra vind i helgen, läge för fock...
Mega 30 var en ny bekantskap för mig, klart udda och intressant. Som du vet hade jag en Dominant 95:a under en period kring 2002. Har ännu inte hittat en båt som man kan jämföra med den, MEN jag hade ett suveränt och lätt exemplar. Alla andra (många) jag kollat på är sunkiga, tunga och allmänt tråkiga. Min dröm vore att bygga en lätt modifierad Dominant 95:a (inte Hansson 31:a som blivit för vek) fast 10 meter lång och 3,20 bred. HIttar du ett bra exemplar (billiga nu) är det en klockren båt (men varför gjordes bara friborden inte 15 cm högre..).
Hur jag haft det, jo kört enduro i 3 år och låtit Dominanten ligga i sjön utan mycket till kärlek. Tog upp den för någon vecka sedan och rev av musslorna, tränade ett par ggr och seglade sedan VEN RUNT med familjen förra helgen. Är just nu lite tveksam gällande om jag skall satsa på seglingen eller fortsätta köra enduro. Tanken med seglingen är att lära familjen segla och kappsegla. Märker bara att vår ambitionsnivå är väldigt olika, att satsa på seglingen innebär iallfall segling minst 2 dagar/vecka, speciellt måste tekniken jobbas upp eftersom familjen är lätt och klen. Märker dock att jag riskerar bränna ut familjen innan vi ens börjat komma igång. Är rädd för att jag kanske bör bygga upp seglingen på ett sådant sätt att jag kan segla själv eller ihop med en besättningsman och om någon i familjen hänger med är det isåfall bonus. I och med att jag är relativt extrem (säger dem) har jag försökt ta det lugnt men tror eventuellt att jag tappar styrfarten om det skall kretsa endast segling ihop med familjen. Tål att tänkas på, tänker iallafall inte förhasta mig så det blir fel. Kan vänta med seglingen några år till också tills familjen är "större".
Antar att det inte finns en liten båt med lys 1,15 som man kan segla optimalt ensam och ta med 3 till om de råkar finnas tillhanda
.
Janne, du råkar aldrig ha tänkt på en fathead stor samt bara fock och sedan lysbrev på det? Min tanke är att om man slipper genuan kanske det blir lättare för de i mitt fall klena gastarna.
Mvh /dan
Du ser ut att ha haft det relativt aktivt, transportseglingar är dock sällan kul. Ofta gör man det som en tjänst till en kompis eller släkting. Du lär få bra vind i helgen, läge för fock...
Mega 30 var en ny bekantskap för mig, klart udda och intressant. Som du vet hade jag en Dominant 95:a under en period kring 2002. Har ännu inte hittat en båt som man kan jämföra med den, MEN jag hade ett suveränt och lätt exemplar. Alla andra (många) jag kollat på är sunkiga, tunga och allmänt tråkiga. Min dröm vore att bygga en lätt modifierad Dominant 95:a (inte Hansson 31:a som blivit för vek) fast 10 meter lång och 3,20 bred. HIttar du ett bra exemplar (billiga nu) är det en klockren båt (men varför gjordes bara friborden inte 15 cm högre..).
Hur jag haft det, jo kört enduro i 3 år och låtit Dominanten ligga i sjön utan mycket till kärlek. Tog upp den för någon vecka sedan och rev av musslorna, tränade ett par ggr och seglade sedan VEN RUNT med familjen förra helgen. Är just nu lite tveksam gällande om jag skall satsa på seglingen eller fortsätta köra enduro. Tanken med seglingen är att lära familjen segla och kappsegla. Märker bara att vår ambitionsnivå är väldigt olika, att satsa på seglingen innebär iallfall segling minst 2 dagar/vecka, speciellt måste tekniken jobbas upp eftersom familjen är lätt och klen. Märker dock att jag riskerar bränna ut familjen innan vi ens börjat komma igång. Är rädd för att jag kanske bör bygga upp seglingen på ett sådant sätt att jag kan segla själv eller ihop med en besättningsman och om någon i familjen hänger med är det isåfall bonus. I och med att jag är relativt extrem (säger dem) har jag försökt ta det lugnt men tror eventuellt att jag tappar styrfarten om det skall kretsa endast segling ihop med familjen. Tål att tänkas på, tänker iallafall inte förhasta mig så det blir fel. Kan vänta med seglingen några år till också tills familjen är "större".
Antar att det inte finns en liten båt med lys 1,15 som man kan segla optimalt ensam och ta med 3 till om de råkar finnas tillhanda
Janne, du råkar aldrig ha tänkt på en fathead stor samt bara fock och sedan lysbrev på det? Min tanke är att om man slipper genuan kanske det blir lättare för de i mitt fall klena gastarna.
Mvh /dan
Precis, jag undrar hur det blev 707an farsan och jag köpte just den konfigurationen till, startar visst på 1.08 på Tjörn Runt...Ravag skrev: Janne, du råkar aldrig ha tänkt på en fathead stor samt bara fock och sedan lysbrev på det? Min tanke är att om man slipper genuan kanske det blir lättare för de i mitt fall klena gastarna.
Mvh /dan

http://sailfast.nu/Renoveringen.htm
Dan, välkommen tillbaka! Alla nyckelben hela efter tiden i endurospåret?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...