RME/FAME-diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: RME/FAME-diesel

Inlägg av Eilean » tis 16 aug 2011, 19:40

Nu börjar det klarna. Dieseln är Preems av "åretruntkvalitet" med en inblandning av RME. Precis som Ove T förutspådde.

Cruisaren: Bra idé, skall fundera på den. Vi hade också häftig åska på Gotland, två kvällar efter varandra. Vi slapp det mesta utom en mindre släng där vi låg på St Olofsholm.

Barkbåt: Lysande. Skall självklart göra så, bara för att få bekräftat.

Angående Grotamar och andra tillsatser - eftersom jag enkelt kan förvissa mig om att det inte finns vatten i tankarna och att dieseln tål kyla skippar jag dem. Preem säjer tydligt ifrån, inga tillsatser om man inte skall sanera en redan angripen tank!
Bilagor
IMGP2012.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2011, 10:41

Eilean skrev:Nu börjar det klarna. Dieseln är Preems av "åretruntkvalitet" med en inblandning av RME.... Preem säjer tydligt ifrån, inga tillsatser om man inte skall sanera en redan angripen tank!
Köper man fordonsdiesel har distributören redan lagt till bakteriehämmande tillsatser i en vinterduglig fraktion (eller mix). Sedan skall man veta några basfakta om dieselbränsle:

Bränsle innehåller en viss mängd (liten mängd) vatten. Den mängd vatten som är tekniskt sett tillåten inom normerna är STÖRRE än den mängd vatten som normalt kan kondenseras i en bränsletank. Myten om att kondensation i halvfulla bränsletankar genererar stor mängder vatten är fullständigt felaktig, utan skulle man ha vatten i bränslet skall man leta efter var läckan finns (sannolikt i bränslepåfyllningslocket). 100 liter luft kan hålla ca 3 gram vatten (worst case, 100% luftfuktighet, vid atmosfärtryck och över 30 graders lufttemp). Skulle all fukt i tankluften fällas ut som kondens handlar det då om 3 gram vatten, dvs 3 ml - bokstavligen en "piss i Missisippi".

Nu till det man missar: Efter (om!) detta har hänt har vi en torr luftmassa i tanken. Den släpper inte en droppe, om vi inte byter ut den mot ny, mättad luft. Därför räcker det att sätta något för avluftningsventilen på tanken, så får vi inte ens teoretiskt några problem. Praktiskt kan vi strunta i "locket" för tanken andas ändå helt obetydligt. Jag lovar högtidligt och helt sanningsenligt att det med säkerhet kommer mer vatten i tanken om man tankar, för även ren diesel från tappen innehåller (helt litet) vatten. Man brukar lova > 0.01 % - det är ungefär en ml per tio liter diesel. Tankar man fullt och dieseln ligger på gränsvärdet så kan man ju få hela 10 ml vatten den vägen - tre gånger mer än om man låter bli.

(Uppgifterna har jag från Shell, men Preem lär lova samma sak)

Naturligtvis helt obetydliga siffror i båda fallen...

Problemet var väl att Eilaninte visste att bränslet var av fullgod kvalitet, och det kan man naturligtvis inte veta om det kommer på improviserad transport till hamnen. Hur Eilean NU vet att det är Preems bästa blandning men inte tidigare kunde ju vara roligt att veta.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 aug 2011, 14:09

Anders S skrev: ...Problemet var väl att Eilaninte visste att bränslet var av fullgod kvalitet, och det kan man naturligtvis inte veta om det kommer på improviserad transport till hamnen. Hur Eilean NU vet att det är Preems bästa blandning men inte tidigare kunde ju vara roligt att veta....
Mycket enkelt, jag letade reda på och ringde upp den man som levererade och tog betalt för dieseln i den Gotländska hamnen. Och han redogjorde mycket trovärdigt och detaljerat för vilken mack som han fyllde sin tank i.

I övrigt kan jag bara hålla med om att kondensrisken verkar vara överdriven. Jag har ju som sagt möjlighet att mycket enkelt suga upp vätska från den djupaste delen, en ficka, på tanken. Något jag alltid gör efter att bränslet fått stå en natt eller så efter tankning. Då kan jag ibland, men mycket sällan få upp litet vatten, kanske någon tesked eller så. Någon enstaka gång kanske 5-10 cc. Och när båten ställs av för vintern gör jag detsamma och kollar efter vatten, samt på våren, innan första start. Och vårtömningen har hittills aldrig givit någon sem helst vattenmängd. Detta trots tankar på 550 l volym som i princip alltid är delfyllda över vintern, ibland med bara ett 100-tal liter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2011, 14:50

Det där visar ju bara vilka hönsmammor vi är som oroar oss. Men det finns ju ställen man inte kan lita på lika bra. (Jag tror att den tankman som sålt 400 liter till en segelbåt lär komma ihåg detta. Jag har något liknande, och det brukar bli frågor om
"allt står rätt till" och "är tanken sådär stor" ibland. Givetvis välment.

Medlen som behövs för mer exotiiska tankställen än Preem finns ju dock att hitta, och det är ju bra. Jag har en oöppnad (sedan tre år) flaska Grotamar som jag har gömt undan "ifall att", men jag har aldrig märkt något.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 17 aug 2011, 17:51

Anders S skrev: Jag köper själv diesel på Donsö (fiskehamnen) och jag har inga problem (som jag märker). Men jag tänker alltså på problemen som kan uppstå OM det skulle vara en fetare sorts dieselolja. HAken är också att paraffineringen inte kommer att gå tillbaka förrän bränslet värmts upp ordentligt, och då blir det urpumpning och grovfiltrering om man får problem, sannolikt i mars eller så.
Tankar alltid på Styrsö samma olja som Donsö.
Inga problem på vintern.
Trots att det inte är "rapsolja" fick jag problem med igensatt sugrör i tanken.
http://lasselundell.se/page13.html
bakterier.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2011, 20:24

Fy så du SKRÄMS! Nu tankade vi på uppvägen detta året, och jag hoppas att få ner tanknivån såpass att jag kan "oljesuga" botten i tanken detta året. Hoppas inte det ser ut som din bild visar. Jag skulle kunna tro att det handlar om vatten, bakterier och slam i oskön förening - det svarta är nog bakterierester.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 17 aug 2011, 21:55

Anders S skrev:Fy så du SKRÄMS! Nu tankade vi på uppvägen detta året, och jag hoppas att få ner tanknivån såpass att jag kan "oljesuga" botten i tanken detta året. Hoppas inte det ser ut som din bild visar. Jag skulle kunna tro att det handlar om vatten, bakterier och slam i oskön förening - det svarta är nog bakterierester.
En koll i tanken skadar aldrig.
Hjälpte kompissen i höstas med hans tank.
Den hade begynnande sirapsliknande klet.
se: http://lasselundell.se/page41.html

Skriv svar