Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?
Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?
Tackar, vänligt folk här på sailguide!
Jo tittat en del på Magic också, verkar vara en bra båt. Har dock fastnat lite för NF med Omega 28 som bubblare. Men alla förslag mottages tacksamt, blir väl att åka och titta på en del båtar innan man slår till, är ju lätt att stirra sig blind på bilder, siffror och tyckande på nätet och i böcker.
Jo tittat en del på Magic också, verkar vara en bra båt. Har dock fastnat lite för NF med Omega 28 som bubblare. Men alla förslag mottages tacksamt, blir väl att åka och titta på en del båtar innan man slår till, är ju lätt att stirra sig blind på bilder, siffror och tyckande på nätet och i böcker.
Jag har mycket riktigt som Anders S uppmärksammat en Dixie 27, och har faktiskt hunnit använda den numer, även om den har fixats med väldigt mycket också!Anders S skrev:Det finns en skribent på Sailguide (Peter K) som har en Dixie och han kan nog kommentera detta en smula. Jag TROR han haft båten såpass länge (ett år eller så) så han hunnit segla med den, men det är inte säkert... Dixien (som jag tittade en del på för mååånga år sedan, då den var ny, på 70-talet) har två olika brunnar, det är nog bara den konventionella som är intressant, tror jag. Men till rätt pris...
Nå, det är två krav den inte uppfyller.
Dels är förpikskojerna bara strax över 1,9 meter långa. Det funkar för mig, nu i sommras var jag ute några dagar och nätter med mina ungar (utan frugan), och vi sov jag i mitten med ett barn på varje sida (2+5 år) riktigt bra, men så är jag brar 1,81 också. Däremot går det på min båt att flytta ut ryggstödet på styrbordskojen och lägga den mellan kojen och bordet och få en bredare koj där (c:a 1,30) men fullängd, men om det är standard eller en fiffig lösning av tidigare ägaren/byggaren vet jag inte.
Det andra är ståhöjden vid pentryt.
Båten saknar skjutlucka som standard, men på bl a min har detta lösts m h a en såg och lite fantasi (i mitt fall ganska mycket fantasi av tidigare ägaren...)
Jag är nöjd med båten, och den uppfyller i stort mina krav.
En ny genua är på önskelistan...

Alla borde ha skägg
Ja Dixie 27 verkar fin, lite biligare och lite mindre men det borde funka. En dubbelkoj i salongen fungerar ju minst lika bra som i förpiken, borde man ju kunna fixa på något vis i dom flesta båtar? Och en rufflucka ska väl inte vara så svårt för den händige! Synd bara att jag inte är speciellt händig bara...
Hur tycker du den seglar? Använder du genua eller fock oftast och hur är den att slå med? En fördel med NF är ju att den är självslående men eftersom jag har väldigt begränsad erfarenhet vet jag inte hur stor vikt man ska lägga vid detta. Kan förstå att det på en masthead blir lite jobbigt i längden men med partialrigg kanske det spelar mindre roll om focken är självslående eller ej?
Hur tycker du den seglar? Använder du genua eller fock oftast och hur är den att slå med? En fördel med NF är ju att den är självslående men eftersom jag har väldigt begränsad erfarenhet vet jag inte hur stor vikt man ska lägga vid detta. Kan förstå att det på en masthead blir lite jobbigt i längden men med partialrigg kanske det spelar mindre roll om focken är självslående eller ej?
Om du kollar in Peter K:s bild, så kan man (inte) se två saker. Det man inte ser är möjligen ruffluckan, under plastskynket, det andra är en stilig skena till en ... självskotande fock!
Anders S
Ett annat alternativ är Sunwind 26/27 eller tom 29. Med prisfallet på båtar i år så kan man få en 26'a för 60'' och uppåt. Även 29'orna har kommit ner i pris runt 200''. Alla dessa sunwind har partialrigg, ståhöjd i köket även om man är lång i och med luckan. Alla kojer i fulllängd utom stickkojen. Största skillnad mellan 26 och 27 är att den senare har självslående fock och en annan akter. 27'an är dock mer ovanlig i Sverige och oftas dyrare.
Mer info/bilder finns på www.sunwindklubben.se
Mer info/bilder finns på www.sunwindklubben.se
Webmaster www.sunwindklubben.se
Precis som den uppmärksamme Anders påpekar har jag självslående fock på min Dixie 27.
Den monterades av förre ägaren.
Focken drar bra på vindar för om tvärs, men för öppnare vindar duger den endast när man slöseglar. En ny genua kommer att köpas snart ty den gamla har tagit slut för att användas vid lite mer avancerad segling, i lättare vindar och för öppnare bogar.
Min Dixie 27 har också partialrigg (vilket inte heller syntes på förra bilden). Genuan till den är exakt lika stor som genuan till en Dixie med mastheadrigg, så rimligtvis borde de vara lika jobbiga att skota dessa. Det är däremot lättare att trimma riggen på den partialriggade varianten.
Jag vill också säga att en koj med bredd på 1,30 endast är en dubbelkoj för mycket förälskade människor.
Den monterades av förre ägaren.
Focken drar bra på vindar för om tvärs, men för öppnare vindar duger den endast när man slöseglar. En ny genua kommer att köpas snart ty den gamla har tagit slut för att användas vid lite mer avancerad segling, i lättare vindar och för öppnare bogar.
Min Dixie 27 har också partialrigg (vilket inte heller syntes på förra bilden). Genuan till den är exakt lika stor som genuan till en Dixie med mastheadrigg, så rimligtvis borde de vara lika jobbiga att skota dessa. Det är däremot lättare att trimma riggen på den partialriggade varianten.
Jag vill också säga att en koj med bredd på 1,30 endast är en dubbelkoj för mycket förälskade människor.
Alla borde ha skägg
Ah borde förstås sett skenan 
Skall ta och diskutera saken med svärfar nästa gång vi ses så får jag se vad han tycker. Får också räkna lite på budget och bestämma mig mer exakt vad den får kosta. Sunwind är nog fina och rymliga men jag är rädd att segelegenskaperna blir för lidande. Men bra utrymmen till ett bra pris.
Skall ta och diskutera saken med svärfar nästa gång vi ses så får jag se vad han tycker. Får också räkna lite på budget och bestämma mig mer exakt vad den får kosta. Sunwind är nog fina och rymliga men jag är rädd att segelegenskaperna blir för lidande. Men bra utrymmen till ett bra pris.
Har lite svårt att se att seglingsegenskaper skiljer mellan Dixie och Sunwind. Dixie 27 har väl numer SRS 1,05 och Sunwind 26/27 1,03/1,04.
Dixien fick för övrigt höjt i år. Finns en seglingstest på http://www.sunwindexpress83.se/Finnexpr ... t_8215.pdf som visar ganska likvärdiga båtar.
Om man nu skall jämföra så är min plus lista
Dixie 27 (segelnr 600+) --> bättre sittbrunn för segling, mer klassik stil på båten, delad pushpit, tar motsjö bättre
Sunwind ---> rymligare invändigt, riktig rufflucka, större förpik, 27'an byggd för självslående fock
Sen finns det tidiga Dixie, hembyggen mm som ser helt annorlunda ut, ett exempel är racing sittvbrunn.
/Mikael
Dixien fick för övrigt höjt i år. Finns en seglingstest på http://www.sunwindexpress83.se/Finnexpr ... t_8215.pdf som visar ganska likvärdiga båtar.
Dixie 27 (segelnr 600+) --> bättre sittbrunn för segling, mer klassik stil på båten, delad pushpit, tar motsjö bättre
Sunwind ---> rymligare invändigt, riktig rufflucka, större förpik, 27'an byggd för självslående fock
Sen finns det tidiga Dixie, hembyggen mm som ser helt annorlunda ut, ett exempel är racing sittvbrunn.
/Mikael
Webmaster www.sunwindklubben.se
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Tänkte faktiskt detsamma, skillnaden torde vara så liten att bottenfärg/segel/drev/rorsman har större påverkan 
/Anders G
Lätt OffTopic: Jo, Dixie är en rätt smaklig köttbulle. Jag var litet sugen på sådan för länge sedan, och när man ser din bild tycker jag att formen och "stuket" håller rätt bra även idag.Peter_K skrev: Jag är nöjd med båten, och den uppfyller i stort mina krav.
En ny genua är på önskelistan...
Anders S
Ja, och de tillfälliga omständigheterna vid seglingstillfället. Jag har haft nöjet att att studera svenska ungdomseliten i E-Jolle under ett antal år (alla är dock inte lika mycket "elit") och det är bestickande att skillnaden mellan likadana båtar i bästa trim (pappa/mamma betalar!) kan vara 25 % eller mer, mellan bästa och sämsta båt. I verkligheten (fast det bör man presentera diplomatiskt) är ju skillnaden helt beroende på seglaren, för allt annat är i stort sett helt lika. När jag växte upp sades det ofta 1/3 segle, 1/3 båtens skick, 1/3 skeppare och besättning. Det är i så fall ingen dålig förbättringspotential.AndersGustafsson skrev:Tänkte faktiskt detsamma, skillnaden torde vara så liten att bottenfärg/segel/drev/rorsman har större påverkan
Anders S
Ja det enda jag har att gå på är 700 segelbåtar i test viket förstås endast en mans högst subjektiva uppfattning om seglingsegenskaperna på olika båtar. Skall hålla ett öppet sinne även för andra båtar än NF, Dixie och Omega, men det blir knepigt när det bara i Stockholm finns ca 180 båtar ute på blocket i storlek 26-29 fot, måste sortera på något vis. Det finns faktiskt en Sunwind 27 ute just nu, dock i Motala. Har tyvärr ingen egen bil vilket gör längre turer för att titta på båtar lite svårt. Lär väl även försvåra båtlivet att inte ha bil, blir väl lätt rätt mycket prylar som skall till och från båten antar jag?mikaelno skrev:Har lite svårt att se att seglingsegenskaper skiljer mellan Dixie och Sunwind. Dixie 27 har väl numer SRS 1,05 och Sunwind 26/27 1,03/1,04.
/Mikael
Så om jag köper en riktigt vass segelbåt så kanske jag kan framföra denna i skaplig hastighet ändå trotts mina obefintliga segelkunskaper?Anders S skrev:När jag växte upp sades det ofta 1/3 segle, 1/3 båtens skick, 1/3 skeppare och besättning. Det är i så fall ingen dålig förbättringspotential.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Japp, men bara vår och höst. Jag tar alltid ut allt löst organiskt hur båten, kuddar, madrasser, lösa luckor...Lär väl även försvåra båtlivet att inte ha bil, blir väl lätt rätt mycket prylar som skall till och från båten antar jag?
/Anders G
Absolut är det så. Men man skall (detta är mycket filosofiskt) inse att a) "skaplig hastighet" är bara relativt andra segelbåtar och b) "segla MYCKET SNABBARE" är extremt överdrivet eftersom alla seglare är helt eniga om att en fartskillnad om 0,1 knop (det ser man tydligt då man seglar jämsides) är "hur mycket som helst". Till detta kommer att vid kappsegling i stora fält, så straffas de som inte kan så bra mångdubbelt, eftersom de duktiga som är strax före stör deras framfart, mer än man kanske tror. I fri vind och när man inte måste utnyttja vindskift och "taktikar" maximalt är skillnaderna mellan båtarna ännu mindre. Ytterligare; lärokurvan är brant i början, de tokiga misstagen gör man sig fort av med och då är skillnaderna inte stora alls.Jimmy skrev:Så om jag köper en riktigt vass segelbåt så kanske jag kan framföra denna i skaplig hastighet ändå trotts mina obefintliga segelkunskaper?Anders S skrev:När jag växte upp sades det ofta 1/3 segle, 1/3 båtens skick, 1/3 skeppare och besättning. Det är i så fall ingen dålig förbättringspotential.
Det finns ett SRS-tal för varje båttyp - du kommer att finna att det kan uppstå animerade diskussioner runt detta tal när "kommitten som bestämmer" ändrar det här talet med en eller två pinnar, dvs en eller två procent. Då kan vuxna seglare, med gråten i halsen, tycka (på riktigt) att deras seglarliv är ruinerat och det enda som återstår är att sänka båten (den är ju osäljbar med ett så högt SRS-tal, ju) och gå ner sig i träsket - dvs, köpa Webergrill och husvagn.
Båtarna du valt att kolla in är (i mitt tycke) helt OK båtar, lagom att lära sig på (signalerar misstag utan att kasta sin ryttare ur sadeln) och inga slögurkor.
Anders S
Jag har en "slögurka". Dvs en mastheadbåt med långköl.
Just partialrigg ser jag själv inte riktigt värdet med med tanke på hur jag själv vill ha det. För egen del gör faktiskt mina prioriteringar att dom helt går bort. Min begränsade erfarenhet säger att om man kommer fokusera på inomskärssegling där fintrim och strävan efter det optimala, då är nog partialrigg det man kommer trivas bäst med. För tuffare miljöer där styrka blir viktigare samt för cruising så står sig masthead bra, och det finns många mastheadbåtar som seglar väl så bra som partialriggade diton. Men som med allt beror verktyget man skall välja på uppgiften man skal utföra.
Det jag gillar för cruising är att genuan generellt drar så bra på egen hand på en mastheadbåt. Så med rullfock blir det enkelt med segelhanteringen. Nu seglar man ju såklart oftast med storsegel också, men jag har flera ggr seglat 8+ knop på bara genuan i min tunga (c:a 5,5 ton) 31-fotare.
Partialriggen har dock oftare självslående fock (väl?) än mastheadriggade, vilket jag tycker är en bra grej ur cruisingperspektiv. Allt som gör det "lättare" att använda båten för segling är ju bra. Dock tycker jag att kryss, sålänge det inte är alltför korta slag, fungerar utmärkt med genua, och det trots att jag har dubbla rullar fram (en genua, en mindre fock), vilket gör slagen lite långsammare för att genuan skall ta sig igenom mellanrummet mellan rullarna.
Dock har jag inga invändningar mot de råd du fått hittils, måste bara försvara min religion...
Just partialrigg ser jag själv inte riktigt värdet med med tanke på hur jag själv vill ha det. För egen del gör faktiskt mina prioriteringar att dom helt går bort. Min begränsade erfarenhet säger att om man kommer fokusera på inomskärssegling där fintrim och strävan efter det optimala, då är nog partialrigg det man kommer trivas bäst med. För tuffare miljöer där styrka blir viktigare samt för cruising så står sig masthead bra, och det finns många mastheadbåtar som seglar väl så bra som partialriggade diton. Men som med allt beror verktyget man skall välja på uppgiften man skal utföra.
Det jag gillar för cruising är att genuan generellt drar så bra på egen hand på en mastheadbåt. Så med rullfock blir det enkelt med segelhanteringen. Nu seglar man ju såklart oftast med storsegel också, men jag har flera ggr seglat 8+ knop på bara genuan i min tunga (c:a 5,5 ton) 31-fotare.
Partialriggen har dock oftare självslående fock (väl?) än mastheadriggade, vilket jag tycker är en bra grej ur cruisingperspektiv. Allt som gör det "lättare" att använda båten för segling är ju bra. Dock tycker jag att kryss, sålänge det inte är alltför korta slag, fungerar utmärkt med genua, och det trots att jag har dubbla rullar fram (en genua, en mindre fock), vilket gör slagen lite långsammare för att genuan skall ta sig igenom mellanrummet mellan rullarna.
Dock har jag inga invändningar mot de råd du fått hittils, måste bara försvara min religion...
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.
Se min "avatar" som ett exempel.