Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
Re: Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
Vad vet vi om cirkulationen? Martec-VV (rent gissningsvis och om det är en sådan som eftermonterats) arbetar med konvektion och kan ha fått en cirkulationspump som hjälp när VV-beredaren monterats. Jag tror heller inte att det behövs två ventiler, men ibland kan sådana här effekter vara knepiga att diagnosticera. Men det vore ju (som jag skrev) "i värsta fall".
Anders S
Ett värmeuttag på motorn tar kylvattnet FÖRE termostaten, när vattnet kommer tillbaka från VVB skickar man in det antigen före eller efter kylaren. Rekommendation brukar vara efter kylaren (=cirk.pumpens sugsida) MEN Isotherm mfl skriver att man kan behöva en strypning, enklast i form av en ventil. Den idiotsäkra lösningen är att koppla in VVB mellan termostat och kylare. Detta förutsätter att VVB inkl slangar klarar tillräckligt flöde så att inte hela kylningen stryps. Nackdelen är att VVB inte laddas förrän termostaten öppnar vilket kan ta en stund.
Svårigheten är att identifiera hur kopplingen är gjord, min motor har en martec som är inkopplad på en vanlig gm20, när jag följer slangarna så känns det som en seriell koppling men motorn verkar vara en black box så jag har svårt att förstå hur det är kopplat därav mitt inre motstånd att sätta in min förberedda ventil att stoppa flödet till VVB. Men som sagt jag har införskaffat en ir termometer som i sig är ganska intressant och lite svetstänger. Snart är jag på havet igen och då är det ett seglande temperaturlaboratorium. Men oftast när jag seglar så skiter jag i motorn då den känns väldigt sekundär.
Om det är ett standard-värmeuttag så brukar det sitta ihop med temp.givaren. IR-termometern är en utmärkt hjälp, min tillbringar halva året i båten och resten i pannrummet. Hade man kombinerat IR-termometern med en tångamperemeter så hade man haft det ultimata mätinstrumentet!
Jag har kopplat in en värmeväxlare vid motorn efter termostaten, därmed får jag ett ganska driftsäkert system. På sekundärsidan av värmeväxlaren har jag kopplat ihop både radiatorer, vvb och värmaren så att jag kan välja vad som ska värmas och vad som ska vara värmekälla.
Tinúviel - en OC35 ketch
Intressant, men hur har du löst själva valet dvs hur har du kopplat för att det ska vara enkelt att välja, hur mycket ventiler har du eller har du satt in någon styrning som du använder? Flödesschema?
Jag har gjort lite mätningar med min nya biltema ir som verkar fungera förträffligt. Jag ligger kring 75 vid 1800, 85 om jag matar upp till 2000v ökar jag ytterligare till 2200 så når jag 94 grader. Jag har monterat in en ventil till vvb men då dödar jag hela systemet då allt verkar ligga i serie. Nu har jag haft mycket fina vindar så det är svårt att använda motorn. Mina mätningar baseras på en 11ms fet motvind och lite jobbig öppen havssjö. Min nya Biltema mätare går lite väl högt om man jämför med min nya ir men vart hittar man rätt motortemp, vart ska jag rikta min nya pistol?
Jag hade riktat pickadollen mot termostathusets lock, ifall det är vattentemperaturen du jagar. Andra roliga ställen att mäta på: Oljetråget (hur het är oljan, den kyler också), avgasröret/avgasutloppet, innan vatteninsprutningen (hur hårt belastar jag motorn) och givetvis i pannan på skepparen, (hur febrig är jag innan jag löst problemet?).
Det låter inte bra att värmaren är kopplad i serie - det kan döda cirkulationen eftersom de här eftermonterade Martec, även med elpump (som jag tror du har) har klen spolkraft jämfört med en normal kylvattenpump som sitter i motorn. Men då får du sätta på två ventiler, med en bypass emellan.
Bortse inte från att du [b]kan[/b] ha en för liten kylare.
Det låter inte bra att värmaren är kopplad i serie - det kan döda cirkulationen eftersom de här eftermonterade Martec, även med elpump (som jag tror du har) har klen spolkraft jämfört med en normal kylvattenpump som sitter i motorn. Men då får du sätta på två ventiler, med en bypass emellan.
Bortse inte från att du [b]kan[/b] ha en för liten kylare.
Anders S
Jag sköt på termostatlocket men testade även lite andra ställen. Jag ska testa din ide om en ventil som stoppar flödet till VVB och innan den en bypass med ventil, fungerar inte det så får jag ge mig på kylaren. Det är alltid kul med lite projekt när man ligger inblåst.
Jag tror du ska börja med att "smyga rör" dvs utreda exakt hur det är kopplat och hur cirkulationen sker. Du säger att du får varmvatten innan motorn är uppe i drifttemperatur. Det borde innebära att kylvattnet tas ut före termostaten. Eller att termostathuset är tomt(!) Fast då borde motorn aldrig komma upp i drifttemp - om man inte strypt någonstans. Det är inte helt ovanligt med underliga kopplingar av kylsystemet!
Jag har följt rören och från termostathus så går det till VVB sedan VVX och elpump tillbaka till nedre motoranslutning och sedan upp till termostat. Exp kärlet sitter med två anslutningar en före och en efter VVB. En båtgranne här ansåg att jag skulle kolla att impellerlocket verkligen var jämt/slätt.
Det jag tycker verkar underligt är att du får varmvatten nästan direkt, vattnet ska ju inte börja värmas förrän motorn kommit upp i drifttemp, vilket brukar ta en stund. Skulle däremot termostaten fastnat i något halvöppet läge så borde man få den effekt du beskriver.
Mycket intressant teori, kanske dags att plocka ut den och undersöka. Ta ut den och lägga i panna för att provkoka och mäta då?
Om den är halvöppen hela tiden så bör också min erfarenhet att temperaturen är varvtalsberoende stämma.
Om den är halvöppen hela tiden så bör också min erfarenhet att temperaturen är varvtalsberoende stämma.