ytterliggare en sjökorts app
ytterliggare en sjökorts app
http://www.stockholmradio.se/seapilot ytterligare en "me-too" sjökorts app. Det börjar bli ett par nu, iNax, Navionics, iSailor, Eniro (gratis, sjökort från sjöfarsverket i alla fall, fast inga kort lokalt) och nu snart Seapilot. Själv använder jag Navionics för att planera rutter och överför sedan via WLAN till min Raymarine plotter. Tyvärr är Navionics väldig buggig och ruttplaneraren lämnar mycket att önska. Mitt sista tillskott i nav-appar är iSailor som har sjöfartverkets kartor (tyvärr inte Hydrogrpahica) som är 1000grr bättra att planera rutter efter men tyvärr omständligt att överföra till plottern, du behöver en PC/MAC vid sidan av. Hoppas Seapilot hittar något att differentiera sig med och inte blir en i mängden.
Re: ytterliggare en sjökorts app
AIS och väder är väl en bra USP?gungner skrev:Hoppas Seapilot hittar något att differentiera sig med och inte blir en i mängden.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Nu är den släppt i AppStore. Har hämtat hem den, någon mer?
Nu gäller det att mata Stockholm Ra och True Heading med synpunkter så kanske det kan bli bra!
Troligen lättare att ge feedback till två svensska företag än de stora internationella...?
Första upptäckt..
AIS info visar inte namn eller MSi på målen. Väderinfo kommer långt ifrån, i mitt visas väderinfo från Marstrand när jag ligger utanför Bovallstrand. Vindstyrka och riktinig på Marstarnd är då inte relevant... Bätte hade varit från ågon boj i Brofjorden eller N om det...
Givetvis måste det oxå då finnas info att hämta någonstans...men data finns ju i bl.a. Sjöfartsverkets ViVa system.
Någon som har andra upptäckter?
Nu gäller det att mata Stockholm Ra och True Heading med synpunkter så kanske det kan bli bra!
Troligen lättare att ge feedback till två svensska företag än de stora internationella...?
Första upptäckt..
AIS info visar inte namn eller MSi på målen. Väderinfo kommer långt ifrån, i mitt visas väderinfo från Marstrand när jag ligger utanför Bovallstrand. Vindstyrka och riktinig på Marstarnd är då inte relevant... Bätte hade varit från ågon boj i Brofjorden eller N om det...
Givetvis måste det oxå då finnas info att hämta någonstans...men data finns ju i bl.a. Sjöfartsverkets ViVa system.
Någon som har andra upptäckter?
Jag antar man missar Hydrographicas kort?
--
Fö tycker jag Navionics fungerar bra, numera får paddan alltid följa med på sjön. Med både plotter och padda har man troligen bra koll på var man är. Fortfarande är det plottern som är den huvudsakliga navigatören och där wp och rutter finns, men spår sparas alltid på paddan så att man kan sitta hemma och kolla på GoogleMaps var man åkte. Paddan är grymt snabb när det gäller zoom och panorering så den används mycket för att kolla "vad som finns bakom hörnet"
--
Fö tycker jag Navionics fungerar bra, numera får paddan alltid följa med på sjön. Med både plotter och padda har man troligen bra koll på var man är. Fortfarande är det plottern som är den huvudsakliga navigatören och där wp och rutter finns, men spår sparas alltid på paddan så att man kan sitta hemma och kolla på GoogleMaps var man åkte. Paddan är grymt snabb när det gäller zoom och panorering så den används mycket för att kolla "vad som finns bakom hörnet"