Segelbåt: Hur mycket kör du för motor per säsong?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Segelbåt: Hur mycket kör du för motor per säsong?
En liten gallup bara. Hur mycket kör du motor på en säsong?
/Anders G
Re: Segelbåt: Hur mycket kör du för motor per säsong?
Kommentar: Detta året har vi inte kört färdigt (nu 70 timmar) men jag tror att siffror runt 100 timmar är rätt vanligt. MEN, jag har gissat på "högst 100 timmar, gott mått" under många år med "motorvänliga segelbåtar" och har först de senaste två åren haft en timräknare. Förra året blev det 130 timmar, och jag tyckte inte alls att jag kört speciellt mycket för motor i alla fall. Möjligen säger det något om hur vi "seglar", men kanske också att det kan vara svårt att gissa.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Eg borde man väl ange % av seglad tid. Skall räkna då säsongen är slut. Själv har jag svårt att komma under 0,3h (2x0,15h) per tur, dvs den tid det tar att gå ut ur hamn, sätta segel samt gå in.
Med gamla båten körde vi upp ca 15l/säsong med 4-hästars snurran, men med den hamnplats vi har nu, kan man bara segla in om det blåser från exakt rätt håll.
Med gamla båten körde vi upp ca 15l/säsong med 4-hästars snurran, men med den hamnplats vi har nu, kan man bara segla in om det blåser från exakt rätt håll.
/Anders G
ca 25t. Tre år sedan nyinstallation och 75 timmar på timräknaren vid säsongstarten.
//Björn
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Lite beroende på vem som är med på seglatsen, och dessutom måste jag antingen passera Vaxholm eller Baggenstäket på vägen ut till skärgården, och ingendera sträckor seglar jag numer, så det blir ett antal timmar, säker 75% av all motortid under ett år. Totalt ca 75 timmar
Scanner 391 nr 142
Antal timmar? Ingen aning... Går väl att göra överslagsräkning kanske. Men jag räknar i L diesel. Kör väl upp ca en tank - 20l per år. De två senaste säsongerna (med liten dotter ombord med ändrade vanor och mönster därav) kanske 30l per år. Vad nu det kan bli i timmar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Timräknaren påstår att jag kört 300 tim. på 20 år. 
Segla vackert.
Kan inte heller ge ett svar i rena timmar.
Just nu är vi på 3:e dunken ( 15 l) och har gjort ca 700 nm.
Just nu är vi på 3:e dunken ( 15 l) och har gjort ca 700 nm.
I genomsnitt fem minuters motorgång per tur så blir alternativ 1 tills vi lyckats få till >360 seglingar på en säsong.