Längd på oljesticka till MD11c?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PerLan
Trogen medlem

Längd på oljesticka till MD11c?

Inlägg av PerLan » ons 27 jul 2011, 10:17

Här kommer en något underlig fråga.
Jag råkade kortsluta oljestickan till min gamla VP MD11c mellan generatorn och blocket vilket fick till följd att oljestickan brann av.
Detta var naturligtvis väldigt klantigt, men skadan är skedd. Jag försökte köpa en ny sticka men den går inte att få tag i längre på MICAB/Volvo Penta.
Ringde då till supporten på Volvo Penta och bad dem ta fram längden på stickan så jag kunde tillverka en ny men fick tji.

Någon som möjligtvis vet var jag kan få tag i en ny sticka, alt. vet längden på den så jag kan tillverka en ny :roll: ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Längd på oljesticka till MD11c?

Inlägg av Anders S » ons 27 jul 2011, 11:14

PerLan skrev:Här kommer en något underlig fråga.
Jag råkade kortsluta oljestickan till min gamla VP MD11c mellan generatorn och blocket vilket fick till följd att oljestickan brann av.
Detta var naturligtvis väldigt klantigt, men skadan är skedd. Jag försökte köpa en ny sticka men den går inte att få tag i längre på MICAB/Volvo Penta.
Ringde då till supporten på Volvo Penta och bad dem ta fram längden på stickan så jag kunde tillverka en ny men fick tji.

Någon som möjligtvis vet var jag kan få tag i en ny sticka, alt. vet längden på den så jag kan tillverka en ny :roll: ?
Det var inte dåligt. Poäng!

Men får du reda på längden, så gör du nog en ny sticka elegant av en (för lång) oljesticka från bilskroten som du kapar tills den når "nästan ner" till trågets botten.

Du inser förstås att om du gör ett oljebyte efter konstens alla regler och fyller på föreskriven mängd olja, så får du ett rätt bra närmevärde på "rätt oljenivå? Sedan skall det väl vara en smal sak att försiktigt fila in ett "övre"-märke. Då kan du nog köra tills du träffar en märkesbroder i IRL.

Den här ( www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf ) har du väl ?
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » ons 27 jul 2011, 19:59

Kolla om du kan hitta en reservdelsmotor på blocket. Kontakta ägaren och fråga snällt om du kan få köpa oljestickan för en liten slant.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

PerLan
Trogen medlem

Inlägg av PerLan » tor 28 jul 2011, 08:21

Kalas, tack för tipsen. Om jag inte hittar ngn begagnad så var det ett bra förslag att utgå från att maxnivån stämmer efter jag bytt olja och därmed kunna göra ett maxstreck på en hemgjord sticka :)

Skriv svar