Årets sedvanliga färd till Bohuslän har nu klarats av. Några observationer denna sommar:
Det är/var betydligt färre båtar i Bohuslän i början av juli än vad som tidigare varit brukligt! Ett trendbrott, eller har bara den vanliga publiken tröttnat på norrbaggar, trängsel och dyra gästhamnar? Apropå dyra gästhamnar, Tanums och Sotenäs kommun tar nu redigt betalt - ryktesvis nära 400 kr i Fjällbacka, och 325 i lilla Hamburgsund. Någonstans går väl smärtgränsen - det kan ju faktiskt (på rätt vandrarhem) snart bli billigare att bo utan båt... Tar hamnvakten sin runda till husbilarna också, och är husbilarna anledningen tll att minsta sopskåp och toalett numera har kodlås, kod endast utdelad mot gällande taxa? Det är ett bra sätt att få utehamnliggarna att ställa sina soppåsar åt måsarna i stället för i containern.
Lustiga saker kan hända, till exempel kan man sätta båtnyckeln på tvären och spärra startvredet i "start"-läge. Detta hände mig i somras (vem, jag?) och detta märktes efter fem minuter eller så genom en tydlig brandlukt, lagom i inloppet till Kyrkesund. Då stänger förstås den försiktige av motorn för att sedan INTE öppna luckor i onödan, innan man vet vad som kanske pyr bakom dem, men inte heller urskiljningslöst tömma pulversläckaren på vinst och förlust utan lukta sig fram till branden (som inte var så allvarlig eller omfattande), bara för att sedan upptäcka att det (förstås) inte går att starta motorn med en brunnen startmotor. Att denna brunnit syntes på sotet, lukten och resterna av isolationslack som runnit ur dragmagneten samt ett par små tennklumpar från lödningen. Skadan var alltså redan skedd och inget allvarligt hade hänt. Att segla igång den gick ju liksom inte, så det fick bli en Riktig Segeltur, en sådan för Sanna Seglare. En för ändamålet lämpad brygga lyckades vi landa vid, vinden var gynnsam i riktning och styrka för sådant. Då inträffade i snabb följd tre trevliga saker: Hamnkaptenen i Engevikens Marina erbjöd helt oombedd rabatt på den (rimliga) hamnavgiften och ställde sin bil till förfogande om det skulle behövas hämtas något. Olssons i Ellös kontaktades för att se om de hade en startmotor (det är ett sidoföretag till Ital Nordic, f. ö.) och den vänliga försäljaren (det var en kvinna) hade visserligen ingen dylik till just min motor, men ringde trots detta tillbaka efter att ha samlat namn på ett tiotal verkstäder som kanske skulle kunna hjälpa till. Den tredje trevliga delen i detta var en bildelsfirma i Kungshamn, som uppgivit sig ha Yanmar startmotorer. Just min modell hade de inte inne, men skulle efterforska - den fanns på hyllan i Stockholm, men de tyckte den var dyr, så "låt oss ringa runt litet, så skall vi se". Den kostade till slut hälften mot det ursprungliga priset, och kunde levereras (i Kungshamn) nästa dag. Under kvällen skruvade jag ur den brunna startmotorn, och testade vad som kunde vara kvart av den, det visade sig var det mesta. Det var alltså solenoiden som brunnit, och själva motorn hade överlevt 10 minuters körning, för den hade frihjul på startdrevet. Detta innebar att ett strategiskt borrat hål på solenoiden tillät "tjuvstart" med skruvmejsel, dvs man tryckte manuellt in drevet och bottnade kontakten, helt mekaniskt. Mycket tillfredställande att kunna starta, om än från motorrummet. Lätt fartygskänsla på detta. Tom Posten skötte sig sedan, och levererade i tid.
Den tredje observationen handlar om SMHI och deras svårigheter att släppa väder på ett strukturerat sätt. Nu kollar jag alltid med DMI när jag kan, men ibland kan man inte det. Å andra sidan, man får ofta mer än man väntar sig. Särskilt intressant var torsdagens hemfärdsetapp, Onsala-Råå. Här föreslog SMHI först 8-10 och sedan 10-13 och upphåll (= god sikt) men levererade stadig vind runt 15 och toppar på 17, tillsammans med vedervärdig sikt i regn och regndis. Vi som tänkt passa på INNAN kulingen och regnet, men tji fick vi. Det trista är annars att när prognoserna är uppåt väggarna (eller är de Norrköpings- och Stockholmscentrerade?) så missar man en del bra saker också, inte bara blir litet överraskad av sämre väder än utlovat.
Seglingen, då, och naturupplevelserna, och solen, och vinden och de trevliga människorna man träffat vid sidan av? Det var som vanligt, dvs bra och fint. Det kändes rätt OK att det inte var fullt så mycket folk i hamnarna första två veckorna, sedan var det väl som vanligt.
Semesterobservationer
Semesterobservationer
Anders S
Re: Semesterobservationer
DIn första observation ligger i paritet med ett noterat ökat tryck på vänerns hamnar.
Kanske är det så att vanligt folk har tröttnat på att ligga som packade sardiner i nordsjöolja och bli uppskörtade
och helt sonika bytt område i år för att kunna njuta av sin semester.
Hur t.o.m. barnfamiljer frivilligt lägger sig i femdubbla led i en gästhamn full av fulla idioter är för mig obegripligt.
Kanske är det så att vanligt folk har tröttnat på att ligga som packade sardiner i nordsjöolja och bli uppskörtade
Hur t.o.m. barnfamiljer frivilligt lägger sig i femdubbla led i en gästhamn full av fulla idioter är för mig obegripligt.
Re: Semesterobservationer
Jag var ute 1,5 veckor med början på midsommar och det var ingen trängsel utan tvärt om ganska glest med båtar. Spiken t.ex. var inte ens halvfullt. Det var trångt när SXK hade medlemsträff i Ekenäs, annars lungt.callisto skrev:DIn första observation ligger i paritet med ett noterat ökat tryck på vänerns hamnar.