Havererad propelleraxeltätning på Ballad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
cafta
Rookie

Havererad propelleraxeltätning på Ballad

Inlägg av cafta » mån 18 jul 2011, 10:04

Jag har precis köpt en Ballad och tre timmar in på premiärturen (för motor) började båten läcka kraftigt. Sjöräddningssällskapet kom till undsättning, båten lyftes upp och vi kunde då konstatera att tätningen mellan propelleraxeln och hylsan som den löper igenom hade lossnat. Offeranoden satt löst då ena skruven hade lossnat, så kanske kan den ha orsakat vibrationer i propelleraxeln som hjälpte till att rucka loss packningen.

Hur som helst, nu till min fråga. Hylsan som löper genom skrovet och som omger propelleraxeln sticker endast ut 2-2,5 cm ur skrovet på insidan (mot motorn). Vi monterade på en Black Jack-tätning som enligt instruktionen krävde minst 3,6 cm hylsa för att fästa korrekt. Den tidigare packningen som lossnade var en annan variant med en oljefylld metallklump (vet inte den korrekta termen) som satt kring propelleraxeln och som var förbunden med hylsan med en gummipackning och tre slangklämmor (bifogar en bild på hur det såg ut). Den tog vi alltså bort men har såklart sparat för eventuellt senare återmontage. Är det någon som har erfarenhet av problemet med för kort hylsstump som kommer upp mot motorn? Hur ser det ut på andra ballader? Skulle man kunna förlänga den efter båtupptagning så att man får en längre hylsa att fästa packningen på? Kan man byta ut hylsan mot en längre? Motorn är en nanni 21 hk som monterades 2005 och då bytte man även propeller och propelleraxeltätning.

Mycket tacksam för hjälp och eventuella tips på bra båttekniker som kan hjälpa till med någon lösning i Uppsala-Stockholm området.
Bilagor
packning Ballad.jpg

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Re: Havererad propelleraxeltätning på Ballad

Inlägg av Vilse » mån 18 jul 2011, 16:28

Trist det som hände och var säkert omskakande. Axeltätning är mycket riktigt oljesmord. Att montera slangen med EN slangklämma på hylsan tycker jag är så amatörmässigt att det är oförsvarbart. Tätningen måste sitta fast och din motor har inte inte mycket axel mellan tätning och backslag, vaggar motorn blir rätt mycket rörelser och den kraftiga slangen är styv och "då vickade" nog tätningen loss. Sedan tycker jag att slangklämman ser väldigt hård dragen ut och sitter långt in på slangen. Hmm... kanske har axelhylsan kapats liksom slangen för att tätningen skall få plats efter motorbytet? Vet du vem som gjorde motorbytet? Är det en amatör skadar inte att du går igenom hela motorinstallatonen. Ligger motorn i linje med axeln, sitter ljudämparen rätt osv? Som plåster på såren var det ju bra att detta inte hände långt ut på fjärdarna.

När jag köpte min båt (då visste jag inte detta) satt motorn fast med två av fyra motorfästen, evakueringskranen på den liggande cylindern droppade kylvatten så att SB fästena rostat sönder. Axeltätningen läckte bakåt så cutlesslagret lösts av oljan och gick trögt. Säljaren menade att motorn "Gick bra", men visste inte att cutlesslagret var på väg att lossna i hylsan, att axel tog upp tryckkraften i o m att motorn bara satt fast på bb-sidan, vidare hade avgaskröken från -78 en rösthål som gick upp när jag tryckte med en penna. Nu är allt åtgärdat.
Senast redigerad av 3 Vilse, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 18 jul 2011, 18:43

Lite brutalt, men jag har praktiserat "metoden" med gott resultat.
Hur mycket plast/skrov finns det till "sjön".
Är det "tjockt", hugg bort plasten så att rörets fria ända blir längre.
Det finns stabilare slangklämmor, http://hjertmans.se/index.asp?rubnr=592&xartnr=
Slangkl.jpg

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 18 jul 2011, 19:55

Hur stor mängd vatten kommer egentligen genom cutlass-lagret? Hur stor länspump behöver man om man vill kunna klara en sådan sak?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 18 jul 2011, 20:57

Vill rekomendera en (fantastiskt) bra sida för den praktiske båt/gördetsjälv ägaren.
http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » mån 18 jul 2011, 22:14

Lasse L skrev:Lite brutalt, men jag har praktiserat "metoden" med gott resultat.
Hur mycket plast/skrov finns det till "sjön".
Är det "tjockt", hugg bort plasten så att rörets fria ända blir längre.
Det finns stabilare slangklämmor, http://hjertmans.se/index.asp?rubnr=592&xartnr=
Slangkl.jpg
Det ser rätt trångt ut under hylsan, men som det var på den tiden bör det vara mycket plast. Smart med denna kraftig klämma :!: Axellängden, är den inte smärtsamt kort om motorn "vaggar :?: Simmerringar tål väl inte hur mycket som helst, hur är det med Black Jack, är den tåligare....

Skriv svar