Jag håller på och drar om elsystemet i båten, och har köpt en smartladdare. Tidigare har båtens enda laddning (har en utombordare utan laddning) varit en solpanel kopplad via regulator direkt på batteriet.
Den nya laddaren har jag även den kopplat direkt på batteriet. Min fråga är nu, hur kommer detta fungera ihop. Om jag kommer till en gästhamn på eftermiddagen, solen lyser fortfarande, och laddaren kopplas in. Kommer laddaren då märka att spänningen är hög från solpanelen, och inte börja ladda alls?
Bör jag koppla bort solpanelen med en brytare?
Ladda från solcell och laddare samtidigt?
Re: Ladda från solcell och laddare samtidigt?
Båda laddregulatorerna kommer att försöka ladda tills spänning/ström blir sådana att de går över till underhållsladdspänning när de finner att detta är rätt. Det innebär att med ett urladdat batteri försöker först båda ladda så mycket de kan, och så småningom kommer sen först den ena att dra ner sin laddspänning och därefter den andra.
Det funkar bra på det sättet, inga problem.
Det funkar bra på det sättet, inga problem.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Ladda från solcell och laddare samtidigt?
Om man inte behöver så mycket landström så behövs oftast ingen smart laddare. Koppla vilken "skitladare" som helst FÖRE solcellsregulatorn så sköter den om den "smarta" laddningen. Maxpowerregulatorn klarar max 7 A eller 130 W på ingången och lämnar då max 9,5 A till batterierna.
Ett switchat nätaggregat på 150 W kostar $30 på eBay. Nytt och inkl frakt men behöver byggas in.
EDIT: Priset är visst knappt $16 ...
Ett switchat nätaggregat på 150 W kostar $30 på eBay. Nytt och inkl frakt men behöver byggas in.
EDIT: Priset är visst knappt $16 ...