Yttre Tistlarna

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Yttre Tistlarna

Inlägg av Ridax » sön 03 jul 2011, 07:07

Funderar på att ta mig en tur till Tistlarna. Har aldrig varit där tidigare. De flesta guider beskriver att man angör via ensmärken från nordost. Finns det någon anledning till att man inte nämner ensmärkena mot nordväst? På kortet ser det ju lättare ut, men kan ju vara svårt att avgöra när hela området är blått.

Finns det något bra badställe eller är det badplattformen på båten som gäller?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Yttre Tistlarna

Inlägg av toaen » sön 03 jul 2011, 09:04

Det finns ju två vägar in. Den i sydväst är den som är att föredra. Håll enselinjerna slaviskt, även efter att du girat babord och du går enselinjen in i hamnen. Det ligger ett grund mitt i det som ser ut som fritt vatten.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 03 jul 2011, 09:15

Sydväst? Där verkar det ju vara land... Är det den östra infarten mellan de 4 bränningarna som du menar? Eller menar du den där du håller en kurs åt sydväst?
Bilagor
tistlarna.png
Tistlarna

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 03 jul 2011, 16:14

Ridax skrev:Sydväst? Där verkar det ju vara land... Är det den östra infarten mellan de 4 bränningarna som du menar? Eller menar du den där du håller en kurs åt sydväst?
Du skall gå den led som först leder åt sydväst och sedan när enslinjerna stämmer går åt sydost. (Den led som börjar längst västerut och INTE den led som har fyra bränningar. Den är mycket svårare och där behöver du en grundgående båt.) Ensmärkena är nymålade, jag talade med mannen som gjort det i onsdags och jag låg där själv onsdag kväll. Men, de första ensmärkena kan ändå vara svåra att se därför att solen kan blända om du kommer olämplig tid på dagen.

Spontant tycker jag att ditt "kort" är en aning felritat. Jag skulle absolut gå närmare den norra öns sydsida när du går in mot kajen. Men följ enslinjerna slaviskt så går det bra.
Tistlarna båt resized II.jpg
Öppningen i bortre änden av bassängen är leden med fyra bränningar. Gå ej den.
Tistlarna är mycket fina tycker jag. Speciellt off season när man ofta ligger ensam. En speciell känsla.
Tistlarna solned resized II.jpg
Bilden tagen 2007. Nu är stora fyren släckt och ett fult fackverk jämte den gamla lanterninen bär upp en solcellsdriven mindre fyr. Enligt uppgift tvunget att göra därför att landkabeln gått sönder.
Lycka till!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 03 jul 2011, 17:50

Ridax skrev:Sydväst? Där verkar det ju vara land... Är det den östra infarten mellan de 4 bränningarna som du menar? Eller menar du den där du håller en kurs åt sydväst?
Förlåt min tabbe angående väderstreck.

Jag menade naturligtvis inloppet i nordväst dvs väster om ön i norr till skillnad från inloppet i nordost dvs ost om ön ifråga med de fyra bränningarna.

Jag ritade in hur jag brukar gå med rött och markerade var jag ungefär tror grundet ligger med ett brunt kryss. Jag är inte exakt säker på läget. Jag har aldrig lyckats hitta det. :| - men jag har hört andra som gjort det. Skramlet i en aluminiummast mm är rätt avslöjande. :)

Håller till fullo med S-B A-son.
Bilagor
tistlarna.png
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 03 jul 2011, 18:54

Tistlarna.jpg
D
Det kanske finns nyare skisser, men denna kan kanske funka.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » sön 03 jul 2011, 20:36

Beträffande Tistlarna. Har inte de tre större öarna och skären samt grund och grynnor runt omkring några namn?
Jag menar namn som är angivna i sjökortet?

Staffan

Leif_J
Rookie

Inlägg av Leif_J » mån 04 jul 2011, 14:32

SXK kartskitsen siger 1,5 m. Kan det virkelig ikke lade sig gøre at gå ind med større dybgående?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 05 jul 2011, 09:44

Man kan komma in med större djupgående, båtar som sticker 1,6m har kommit in, men risken finns då att man inte kommer ut om vattennivån sjunker lite.
Det är även väldigt smalt där största djupet är så man får nog ha lite "flyt" för att pricka rätt.
Men det är heller inga större bekymmer att ligga i den yttre bassängen med lite större och tyngre båt så länge det blåser från rätt håll.

Leif_J
Rookie

Inlägg av Leif_J » tis 05 jul 2011, 12:09

Da får jeg holde mig til det ydre bassin - Vagabond31 på 6 ton og 1,75 m. :o

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 05 jul 2011, 12:14

Leif_J skrev:Da får jeg holde mig til det ydre bassin - Vagabond31 på 6 ton og 1,75 m. :o
Ett gott beslut. Jag har sett en båt som kom in men inte ut. Han blev kvar i tre dagar ensam med sin lille son. Inte kul för nån av dem.

mvh Sven-Barry

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 06 aug 2011, 09:45

Så har vi för första gången på 8 år fått ligga i den yttre bassängen...:)
Har nog inte sett så mycket båtar där ute samtidigt som nu i dagarna.
Det var ju ganska lugnt och vindriktningen var ju helt rätt så det var inga problem alls.

Skriv svar