Ladda batteriet eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
xyz123
Guldmedlem

Ladda batteriet eller inte?

Inlägg av xyz123 » fre 24 jun 2011, 07:58

Om det räcker att få svar på frågorna: Bör jag ladda batteriet nu? resp. Måste jag ladda batteriet nu?
I så fall kan man nöja sig med CTEKs komfortindikator. Art nr 5498-349 hos Hjertmans. Om man, som jag, har CTEKs M100 så blir det mycket behändigt.
xyz123

peterh
Diamantmedlem

Re: Ladda batteriet eller inte?

Inlägg av peterh » fre 24 jun 2011, 09:20

xyz123 skrev:Om det räcker att få svar på frågorna: Bör jag ladda batteriet nu? resp. Måste jag ladda batteriet nu?
I så fall kan man nöja sig med CTEKs komfortindikator. Art nr 5498-349 hos Hjertmans. Om man, som jag, har CTEKs M100 så blir det mycket behändigt.
Indikatorn är onödig; ett blybatteri skall alltid laddas så snart som möjligt. Möjligen
kan en indikator göra nytta om den kan visa "batteriet är fulladdat, laddar du mera
så förbrukas det vatten i onödan"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 24 jun 2011, 09:59

Ja det är en klart vettig pryl som alla kan förstå sig på. Smart också om man har ett batteri till en elsnurra.
Vill man lyxa till det lite är digitalvoltmetern ett bra komplement.
55 spänn kostar voltmetern inkl frakt från Shenzhen, Kina. Kommer hem på 10 dagar ....
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 3507wt_810

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » fre 24 jun 2011, 16:43

Om man, t.ex., bara har en enkel GPS och en VHF / DSC ansluten och bara gör dagsutflykter, ca 5 h, så behöver man inte ladda varje gång. Laddning någon gång i veckan räcker. Detta är ett relevant alternativ om man bara vill ha tillgång till en SOS-knapp att använda om man olyckligtvis får en 3:e hjärtattack. Förresten: Är det fel att starta en AIS-transponder i detta läge även om båten är liten? Undras vad SSRS och kustbevakningen tycker?
xyz123

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 24 jun 2011, 21:53

Kan aldrig vara fel att starta en AIStransponder.
Bra positionssändare i nöd.
Alla med aismotagare får kontinueligt din position.

Eller menar du att sända "larm" via VHFen?
AISen reagerar inte på den larmsignalen.
"Larm" via VHFen når alla båtar i din närhet, det kan inte vara fel.

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » lör 25 jun 2011, 04:19

Men snälla Lasse L: Varför skulle jag blanda ihop DSC meddelanden på kanal 70 med AIS meddelanden på 87 & 88? Hur tänker du då?
( De läsare av detta forum som vill ha en genomgång av AIS kan hitta en sådan i "Navigation 3, Navigation med teletekniska hjälpmedel. Utgåvan från 1999. Kapitel 37. Transpondersystem, sid 189 - 192.)
xyz123

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 25 jun 2011, 07:23

Det var väl närmast för att din fråga var lite märklig som gjorde att han misstänkte att du menade något annat. Varför skulle det i något som helst läge vara något fel i att starta en ais transponder? Starta den precis när du vill. För min del (och säkert ssrs's del också) får du starta den varje gång du går på toa eller varje gång du gör ett slag eller välj helt själv när du skall starta den.

Om jag haft en ais-transponder så hade ju jag valt att ha den på hela tiden, annars ha jag knappt lagt ut pengarna på att skaffa den.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 jun 2011, 09:01

Ridax skrev: Om jag haft en ais-transponder så hade ju jag valt att ha den på hela tiden, annars ha jag knappt lagt ut pengarna på att skaffa den.
Det kan ju finnas skäl att inte ha den påslagen. De flesta transpondrar (säger jag alla finns det säkert någon som inte...) har möjlighet att slå av den. MAn kan ju av nyfikenhe vilja "ha koll" men inte belamra alla andras displayer, om man ligger i hamn eller så. Ett annat tillfälle är vid kappsegling, om det inte ingår i spelreglerna att ha AIS, lika för alla. Självklart har man alltid rätt att starta sin AIS. Är man under 300 ton är det dock frivilligt. (Det vore kanske på sin plats med en "radarregel" - finns den skall den i princip användas ?)

Har man radio med DSC och en ansluten GPS (dvs NMEA position in) kommer nödmeddelandet att innehålla position vid nödmeddelandet. Transpondern kommer att meddela position så länge den fungerar oavsett om man använder radion eller inte.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 25 jun 2011, 10:25

Självklart kan det finnas tillfällen då man kan vilja stänga av sin ais transponder. Men frågan var ju om det var "tillåtet" att sätta på ais transpondern i ett nödläge och det tycker jag var en lite märklig fråga. Om man inte ens fick använda transpondern i ett nödläge, när skulle man då använda? Utgångspunkten om man köper en ais transponder lär väl i alla fall vara att ha den påslagen i förebyggande syfte och självklart inte behöva stänga av den om ett nödläge uppstår.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 jun 2011, 12:27

Ridax skrev:Självklart kan det finnas tillfällen då man kan vilja stänga av sin ais transponder. Men frågan var ju om det var "tillåtet" att sätta på ais transpondern i ett nödläge och det tycker jag var en lite märklig fråga. Om man inte ens fick använda transpondern i ett nödläge, när skulle man då använda? Utgångspunkten om man köper en ais transponder lär väl i alla fall vara att ha den påslagen i förebyggande syfte och självklart inte behöva stänga av den om ett nödläge uppstår.
Nej, absolut inte. Dessutom är det ju så att om man sätter igång ett automatiskt nödanrop så meddelas positionen enbart, medan transpondern berättar riktning, hastighet och position, tjötandes oavbrutet. Nu kan ju räddningsenheterna som regel pejla VHF direkt från enheten, men AIS måste vara utmärkt i ett sådant läge. Jag misstänker att xyz123 har en högre tanke om AIS (precis som jag) och som jag kände att AIS avfärdades väl summariskt som ett användbart hjälpmedel.

För att (som moderator) heroiskt styra mot ämnet för tråden, så javisst måste man då ha koll på batteriladdningen... :-) Om man inte vill ha en voltmeter kan väl en trestegsdisplay vara användbar. Att man sedan som regel tjänar på att skaffa en smart laddare och ladda varje gång man kommer åt är väl egentligen en annan sak. Har man en strömsnål båt (jag har haft två) är det ju kanske långt mellan gångerna man behöver ladda, och man kanske kan göra det med rätt enkla medel, typ "garageladdare".
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 25 jun 2011, 13:23

Bästa sättet att hålla batteriet laddat är väl en solpanel med en enkel regulator.
--
Bästa personsäkerhet ger nog en PLB eller SPOT.

Skriv svar