Rensa värmeväxlare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Rensa värmeväxlare

Inlägg av S-B A-son » lör 18 jun 2011, 14:55

Visar sig att motorn går i varmaste laget.

Någon som gett sig på att rensa en Martec värmeväxlare med båten i sjön?
Verktyg? Ståltråd, tryckluft, vatten?

Rinner glykolvattnet ut när gaveln skruvas loss?

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 18 jun 2011, 15:34

.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Rensa värmeväxlare

Inlägg av Anders S » sön 19 jun 2011, 07:34

Martec har ju skisser här http://www.martec.se/

Det ser väl ut som att närgaveln lossas, så rinner sjövattnet ut. Tydligen finns en renspropp i vändningen av sjövattenslingan och man kommer åt tuberna från gaveln. Klassikern är trycka igenom enenlagom metallpinne (hårdlödningspinne? rostfri svetstråd?) som är anpassad till diametern på ett rimligt sätt. Skall man få bort eventuell pannsten kan man få trycka tämligen ordentligt = "bra passform". Det som gör operationen en smula vansklig är förstås att det man får loss måste spolas ut genom rensproppen på motsatta sidan skruvgaveln. Det är lättare att rensa tubpaket som kan tas loss i sin helhet, men det kan man nog inte på en Martec. Kan du ta loss värmeväxlaren helt beror det på materialet hur man kan rensa den kemiskt, men i så fall kan man kanske använda Descalon som du kanske kan köpa här, ( http://www.polytemp.se/PolyClean.html notera adressen! ). Det kan ju bli en smula kladdigt att ordna rundpumpning i sjövattenkretsen och vad som händer med sövattenpumpen svarar jag inte för, men det kan du kanske få reda på.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 19 jun 2011, 09:37

Jag fick löda om den övre gaveln på min Martec och passade på att rengöra den.
För att rengöra tuberna lossar man den undre gaveln - glykolen rinner inte ut.
I mitt fall var det ju nödvändigt att plocka bort hel kylaren. Käm åt färkvattenslangarna med tvingar eller svetstänger, gummi var mjukt så det var inga problem.
I bottenkoppen fanns lite sediment men tuberna var ganska rena vid provskrapning. Jag lät kylaren stå upp och ned med några timmar med citronsyra sen körde jag igenom en modifierad flaskborste. Men det var inte speciellt mycket skit.
Även färskvattensidan syrades, där var det lite pannsten som löstes upp.
Totalt sett, inga mängder skit och troligen bara marginell förbättring av kyleffekten efter 20 års drift.
Rengöring på plats kan nog vara besvärligt.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 20 jun 2011, 17:12

Så är då "nästan-varmgången" fixad.

När gaveln skruvats loss med en 13 mm fast nyckel visade det sig att i inloppet till rörpaketet hade en ansenlig mängd skit från växtriket samlats. Faktiskt så mycket att det såg alldeles igenproppat ut. Men trots detta kom ju tillräckligt mycket sjövatten genom systemet för att dels hålla motortemperaturen väl under kokning och dels för att tillräckligt kyla avgaserna. Rensade giuckan med en sked en liten vass skruvmejsel och papper.

I själva rörpaketet fanns inget skräp och heller ingen pannsten. Allt hade stoppat innan.

Andra änden på värmeväxlaren kommer man åt genom zinkanodens hål. Till anoden använder man en 15 mm fast nyckel. (Jag byter varje år, men borde nog byta oftare. Zinken är alltid helt borta då man byter.

Fick tips om att använda en cykeleker för att rensa rören. Detta fungerar inte i min installation eftersom cykelekern är för styv. (Utrymmet framför motorn där vvxlarens gavel sitter är begränsat.) Lösningen blev sådan kopparliknande tråd man använder då man hårdlöder. Den var "lagom" böjlig.

Bosse tipsar om att klämma ihop slangarna till kylsystemet. Iofs ett bra tips om man har sådan slangar som tillåter detta. Men om man har slangar med stålspiral så deformerar man dem utan att få det tätt. Kolla först. Och jag behövde ju inte rensa mer än i sjövattendelen.
Motorinstallation.jpg
Min motorinstallation.
Blev tvungen att tilta värmeväxlaren efter att för några år sedan ha bytt avgaskrök, som visade sig vara lite annorlunda än den som satt i original på motorn. VVXlarens gavel sitter ganska nära främre skott i motorrummet. Svårt att nå in i rördelen med cykeleker.
Rensar.jpg
Rensar ur gucka med sked
Och nu fungerar kylningen som den skall.

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 20 jun 2011, 18:31

.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2011, 06:45

På min nuvarande båt har jag ett sådant här: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 639-12.jpg
På en tidigare båt använde jag ett http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 7/7994.jpg för sjövattenintaget (det är inte tänkt till det, men det gick ändå bra) under 15 år.

Det har besparat mig förtreten att behöva dela värmeväxlaren på grund av maneter, fiskar sjögräs etc.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 21 jun 2011, 08:06

En sådan: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 639-12.jpg
ihop med en sil i själva intaget har till och med besparat mig de annars nästan ofrånkomliga problemen med tilltäppta kylsystem när jag passerat genom den lätt utspädda komposten Frankrikes kanaler utgör. Bakom en pråm som virvlar upp en fullkomlig osannolikt mängd skräp, pinnar, löv, vass, kvistar, döda fiskar, kondomer, lönnäsor, chipspåsar, fimpar, you-name-it, när den bokstavligen släpar i kanalbottnen är tilltäppta kylsystem annars vardagsmat och impellrar hårdvaluta.
På tomgångsvarv kan man man till och med tömma silinsatsen utan att stoppa maskin om man är snabb, filtret sitter åtkomligt och är rätt monterat (över vattenlinjen).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2011, 09:48

Eilean skrev:En sådan: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 639-12.jpg
ihop med en sil i själva intaget har till och med besparat mig de annars nästan ofrånkomliga problemen med tilltäppta kylsystem när jag passerat genom den lätt utspädda komposten Frankrikes kanaler utgör. Bakom en pråm som virvlar upp en fullkomlig osannolikt mängd skräp, pinnar, löv, vass, kvistar, döda fiskar, kondomer, lönnäsor, chipspåsar, fimpar, you-name-it, när den bokstavligen släpar i kanalbottnen är tilltäppta kylsystem annars vardagsmat och impellrar hårdvaluta.
På tomgångsvarv kan man man till och med tömma silinsatsen utan att stoppa maskin om man är snabb, filtret sitter åtkomligt och är rätt monterat (över vattenlinjen).
Under så vidriga omständigheter låter stelkrampsspruta och kevlarförstärkta skyddshandskar också nödvändigt.
I professionella sammanhang dubblerar man gärna sjövattenfiltren (sida vid sida) just för att kunna rensa det ena medan man kör på det andra.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 21 jun 2011, 10:35

När vi köpte båten 2004 köpte jag också en sådan tingest som Anders S visar i sin första länk. http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 639-12.jpg .Det är bara det att den inte installerades våren 2005, eller våren 2006 eller ens våren 2007 ... osv.

Även om Dalslands kanal på intet vis kan jämföras med skitdiket Gunnar S färdades i, så var vattnet i slussarna emellanåt ganska geggigt. Tror att det var detta vatten som täppte till för mycket, och sen gav hösten/förvintern i fjol resten av skräpet.

Vet ju var jag har sjövattenfiltret.

Kanske dax att sätta dit det nu?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 21 jun 2011, 10:56

Anders S skrev:....Under så vidriga omständigheter låter stelkrampsspruta och kevlarförstärkta skyddshandskar också nödvändigt.....
Tunnis. Vi t.o.m badade. Det är märkligt hur trösklarna förskjuts när temperaturen i skuggan närmar sig 40 grader...

Sven-Barry, sätt dit den.
Är det tråkigt någon dag kan man desutom sitta och stilla filosofera medan man betraktar hur vattnet virvlar under det genomskinliga locket.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 21 jun 2011, 21:56

Som alternativ till sjövattenfilter kan man ju göra rent värmeväxlaren vart 5:e år, det verkar ju räcka :D
Det är ju också så att sjövattenfiltren oftast inte stoppar extremt fin sand som ibland virvlar upp i kanalerna. Denna sand brukar samla sig i nederdelen av värmeväxlaren.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 23 jun 2011, 22:31

Eilean skrev:En sådan: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 639-12.jpg
Oj, haha, jag läste lösnäsor i hastigheten!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar