Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Håkan
- Diamantmedlem
Anders S skrev:Nej, på sjön har britter sin Ensign, White, Red eller Blue, beroende på om man är Navy, Merchant eller Royal. Till sjöss används Union Jack bara av Royal Navy, vid högtidliga tillfällen eller i strid och möjligen av välmenande gästande farkoster som rätteligen skall använda Red Ensign som artighetsflagga.
Så för att göra rätt skall man alltså ha en Red Ensign på SB sida.
Om man vill kan man av artighetsskäl tex hissa den regionala Skotska flaggan under Red Ensign då man är i Skottland.
Är det rätt uppfattat?
Nu blir det nog bara Danmark i sommar så då blir det inte så svårt...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
Anders S
- Diamantmedlem
Håkan skrev:Anders S skrev:
Nu blir det nog bara Danmark i sommar så då blir det inte så svårt...
Trodde du ja!
Nu måste vi reda ut ifall man skall ha en pytteliten dansk båtflagga eller en pytteliten dansk landflagga som artighetsflagga...

Anders S
-
Håkan
- Diamantmedlem
Jo, det är enkelt
Man köper det som finns i den lokala båttillbehörsaffären...
Fast hade man kollat före denna diskussion så kunde man lätt se att det finns bara Red ensign att köpa.
Så för er som inte orkar kolla så "kan" man bara köpa den danska "landflaggan" och inte den tvåtungade som gästflagga.
Vårt nästa problem är om vi har fäste för sejnfall på spridarna, jag får kolla ikväll...
Ha det
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Den tvåtungade var rätt krystad inte tycker jag den var fin heller. 3-tungade däremot kan jag tycka är fin men är ju inget alternativ men kan ju förekomma lite då och då på fritidsbåtar...
Men gissa om jag blev snopen i morse när jag i grannbyn ser en örlogsflagga hissad på land

Vad tycker ni är lämplig åtgärd. Smyga dit i natt och hänga upp en piratflagga kanske

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Anders S
- Diamantmedlem
Eilean skrev:Anders S skrev:Nej, på sjön har britter sin Ensign, White, Red eller Blue, beroende på om man är Navy, Merchant eller Royal. Till sjöss används Union Jack bara av Royal Navy, vid högtidliga tillfällen eller i strid och möjligen av välmenande gästande farkoster som rätteligen skall använda Red Ensign som artighetsflagga.
Jag tänkte generellt, inte bara på sjön. Det blir ju så krångligt om man dessutom skall bena ut alla ensignvarianter om vilka som får ha vilken och varför...
Redan frågan kring våra egna, jämförelsevis mycket överskådliga flaggvarianter verlkar rätt besvärligt.
Mina enkla efterforskningar pekar på att det i praktiken är enkelt: Unionsflaggan (Union Jack) på land, Red Ensign till sjöss. White Ensign motsvararar vår örlogsflagga, Blue Ensign har ingen direkt motsvarighet hos oss, om man inte räknar att HMK kan föra örlogsflaggan med kungligt emblem på sin motorbåt, om han vill. Försvaret har tydligen några mindre segelbåtar som också för örlogsflaggan på flaggspelet.
Vår flaggetikett är begriplig och rättfram, alldeles riktigt.
(Tack för dina andra synpunkter, min tanke var att tagit det i PM, Tråden får ursäkta mitt misstag).
Anders S
-
jansan
- Guldmedlem
Tråkigt när "TRENDNISSAR" ska styra över vårt båtliv!!!
Uppför Er som seglare alltid gjort dvs håll Er till verkligheten!
Seglare har ju normalt smartare än att gå på de trender som skapas.
Gå inte på onödiga prylar och påpeka gärna det om Ni träffar på någon som gjort det.
Tycker faktiskt det är lite skämmigt...som att devalvera seglarnas intelligens.