Bra väg Kapellskär - Rödlöga - St Nassa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Bra väg Kapellskär - Rödlöga - St Nassa?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 09 jun 2011, 14:07

Lite jollig fråga, men ändå. Har ni förslag på finast/bäst rutt Kapellskär till St Nassa, med ev mellanlandning på Rödlöga. Och kanske nån led man bör undvika?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bra väg Kapellskär - Rödlöga - St Nassa?

Inlägg av Eilean » tor 09 jun 2011, 14:33

Kapellskär? Måste du in dit? Inget att se enligt min mening.
Kommer du yttervägen bjuder Söderarmarkipelagen på massor av vackra ställen och man kan även lägga sig på själva Söderarms (fyröns) betongbrygga vid södra stranden. Annars är viken ost på Inra Hamnskär en jättefin plats.
Gå annars ner Kudoxaleden, därifrån når du lätt Rödlöga. Men vill du in till själva byn (med handelsbod) är det en knepig passage genom 3m-kurvan norr om själva Rödlögaön. Maxdjup ca 1,7 vill jag minnas. Men från den vanligaste hamnen i fladen mellan Lönnskär och Rödlögaön är det bara 20 min promenad på markerad stig.
St Nassa når du enklast från Kudoxaleden genom vattnet väst Ängskär och ost Kallskär. För St Nassa rekommenderas absolut Hydrographicas kort om du inte redan har det. Då kan du hitta de finaste ställena och passera genom knepiga sund som exempelvis söder om Bonden.
Är du i krokarna skall du absolut gå ut till Svenska Högarna, kika på fyren och den vackra miljön. Ligg på SXK-bojen (du är väl medlem?) eller ankra mellan Storön och Skrubban. Tar du det lugnt och har en man framme i förstaget kan du leta dig ner i sundet ost Storön och ta landförtöjning. Till Högarna tar du dig från St Nassa genom vattnet norr om Österskär i Gillöga.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tor 09 jun 2011, 15:45

Utmärkt beskrivning och bra tips från Eilean förutom att promenaden på Rödlöga lätt görs på tio minuter om man längtar efter färskvaror i handelsboden (glass!) :D

Rödlöga
Handelsboden går även att nå via en trång passage sjövägen från seglarberget om man inte sticker mer än ~1.60.
Annan kul passage möjlig med samma djupgående (fast man får nog hålla koll på ekolodet om man ligger på gränsen) är att gå ut genom "kanalen" mellan Västerö och Rödlöga - sen är det bara att runda Viksharknuven och sätta kurs mot Högarna via utmärkt led.
Vidare rekommenderas promenader runt hela Rödlöga på utmärkta stigar. Underbart vackert så här års, lite tråkigare under högsäsong. Natur såväl som mängden besökare!

Söderarm
Även viken Östra och Västra Båtskäret precis norr om Inra Hamnskär är en bra hamn för ringa djupgående. Även Söderarms skärgård (oerhört lite besök och en personlig favorit) underlättas betydligt om man har Hydrographicas kort!

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » tor 09 jun 2011, 16:59

Ta sjövägen!
Hehe...kunde inte undvika att försöka vara rolig.
Hoppas mitt dåliga inlägg inte stör för mycket :D
Bor själv i Sundsvall så jag kan tyvärr inte tillföra för mycket.
Gick själv i ytterskärgården.
Köpte båten (Allegro 27) i Karlskrona och seglade hem den till Sundsvall för ca 1 månad sen.
Det otroliga var att under den seglatsen så såg jag bara 6 st. segelbåtar!!!
Egentligen den mest perfekta tiden om man vill ha skärgården för sig själv men samtidigt skrämmande då man ute på havet, om man drattar i spat, är utom all hjälp framförallt beroende på kallt vatten.
Använde aldrig flytväst då man ändå frusit ihjäl i det då 10-gradiga vattnet långt innan hjälp anlänt.
Men...när man lämnade sittbrunnen för att jobba på fördäck...ja då var man oerhört försiktig och kröp i princip.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 09 jun 2011, 20:46

Tack för fina råd!
Kappelskär nämner jag bara för att vi antagligen kommer passerandes den vägen från Öregrund och inte tänker åka Furusundsleden. Har varit in och sovit i den gästhamnen nån gång, inget att se där just.

Jag har bla a Båtsportkort, Arholma Landsort med de hamnbeskrivningarna och i plotterns Nacionicskort är de flesta Hydrographicakorten med. Nåt jag inte fattade närjag köpte plotter plus kort, men blev upplyst om på Sailguide, haha. Kollar man på Rödlöga i båtsportkortet och Arholma Landsort är det inte alls självklart var nånting ligger. I Arholma Landsort visas en bild från NO och "Megelskär" och "Seglarberget" nämns, vilka dessa skär är går ej att fatta helt enkelt då ganska många skär syns på flygfotot. Och "Megelskär" och "Seglarberget" hittar jag varken i sjökortet eller plottern. Fast det kommer inte att vara nåt problem när vi kommer dit, jag räknar med mycket svajande och att åka runt i lill-riben. Handelsboden, omnämnd redan i Evert Taubes visor är ett ställe jag vill se. Att vandra på lummiga stigar hör också till favoriterna.

Det var ett antal år sen vi for nedåt 08, nu är vi lediga bägge två samtidigt, blir ute 4, 5, veckor from nu på lördag. Dubbla försegel, vattenburen värme från h-e, ledbelysningar, ja rubb o stubb på båten (båtarna) fungerar perfekt, sagt ifrån allt gitarrspelande, det blir bara segling, janssontillredning och korsordslösande för hela slanten. Och nån enstaka ankardram. Känns ruskigt bra. Det blir nog en sweng in till innerstan med, vi gillar folk o båtar, här uppe är vi vana med mestadels ödemark i skärgårn, man hajar till om man ser en båt. Nytt ombord för i år är att vi har en skeppsfågel, Ozzy är en halvårsgammal helgul undulat som kan säga "Pappas pojke", "Hey Baberiba", och igår blev han helt fulländad i och med att han lärde sig säga "visky"! :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » fre 10 jun 2011, 10:31

Rödlöga är fantastiskt tillgänglig och trevlig ö att vandra runt på. Seglarberget hittar du garanterat, utmärkta klippor att ta landförtöjning vid med fullt segelbåtsdjup. Megelskär mittemot vid nordlig vind. Nordvästra hörnet av Rödlöga med enkel insegling från leden där man går mellan Lönnskär och Rödkobb, girar styrbord längs med Lönnskär och så är man framme efter ytterligare en 90 graders gir babord. Svajar man ligger man i viken vid handelsboden, vid SXK-bojen eller för ankar (eller så tuffar man över till Norrpada och svajankrar på någon av dom utmärkta platserna i den arkipelagen, brukar gå fint att hitta skyddad och trygg plats även i kuling!).

Åsmansboda (Rödlöga storskär) kan man också promenera på. Nästan ännu finare än Rödlöga och fantastisk vandring på svagt upptramapad stig som ringlar sig fram genom ljungen säkert 25 meter över havet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 10 jun 2011, 11:14

Rödlöga storskärs skyddade vik har jag legat i, men det är nog minst 15 år sen. Väldigt fint, förutom att en tysk segelbåt la till där. Besättningen "tilltalade" varann hela natten på ett sätt som tyskarna brukar framställas i gamla krigsfilmer, achtung, jawohl! :D

Skriv svar