Ankarolina utan rulle?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ankarolina utan rulle?
Hej!
Båten vi köpte har en Ankarolina, dock utan rulle? Vad är poängen med det? Kan man köpa rullen separat?
Båten vi köpte har en Ankarolina, dock utan rulle? Vad är poängen med det? Kan man köpa rullen separat?
/Anders G
Re: Ankarolina utan rulle?
Rullen är ju Ankarolinas enda fördel men rullen brukar ha en begränsad livslängd (precis som bandet fö).
Istället för att köpa en ny rulle - köp en riktig Multiplate lina, den är oändligt mycket trevligare att hantera än allt annat. Undantaget kätting och elektriskt ankarspel förstås.
Istället för att köpa en ny rulle - köp en riktig Multiplate lina, den är oändligt mycket trevligare att hantera än allt annat. Undantaget kätting och elektriskt ankarspel förstås.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Var? I gamla båten hade jag en helt vanlig lina till bojhaken och ngt med bly i för ankaret. I nya båten har de tydligen haft samma till haje och ankare.köp en riktig Multiplate lina
/Anders G
Multiplate, Multiplait, 8-flätad etc; finns här och där, ofta i en 40- eller 50-metersrulle med en isplitsad kaus. Den är litet mer tidsödande att splitsa (för det är 8 kardeler att hålla ordning på, men inte direkt svårt, på ny lina) men den är helt eminent bra att splitsa på kätting och så ramlar eller rinner den elegant i en snygg hög när man stuvar den, ungefär som en mycket trött katt.
Här är en leverantör: http://www.hjertmans.se/ rubrik "Multiplate" eller "Ankarlina - Multiplait" (kärt barn har många namn).
Här är en leverantör: http://www.hjertmans.se/ rubrik "Multiplate" eller "Ankarlina - Multiplait" (kärt barn har många namn).
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
OK. Noterat. Hade tänkt ha samma till ankare och hake, men jag får kanske tänka om...
/Anders G
Jag tror de flesta som kommit i kontakt med en multiplate-lina inte vill ha något annat. Den är mjuk, snäll mot händer och kinkar sig inte.
Någon som håller med?
Någon som håller med?
Går alldeles utmärkt, varför inte? Har haft det så i ca 10 år...AndersGustafsson skrev:OK. Noterat. Hade tänkt ha samma till ankare och hake, men jag får kanske tänka om...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Vill man ha både multiplait-lina och spole kan man inhandla en finsktillverkad replinespole (MH Metalli). Finns för olika repdimensioner. Men smakar det så kostar det. http://www.seaside.nu/item_link.asp?item_id=6009
Staffan
Staffan
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tyckte det var ett elände med Ankarolina när man skulle backa ut och veva in den samtidigt, trassel, trassel. Tappade i veven som sjönk, vevade på veven så veven gick rakt av. Till slut sprack hela plastkassetten när jag hystade ankaret en bit åt sidan för att sen hamn rätt med båten vid tilläggning.
Nu har jag en 20 mm multiplaitlina, mkt bättre. Lägger den runt en winsch för att sträcka... Har även en NOA ankardävert, kanon när kroken ska upp. Linan stuvar jag i en ankarlinesäck. (jag kallar den ankarsäck, Gunnar S har lustigt åt detta) Tycker det hela funkar mkt bra, när man slängt i kroken löper linan ut lika bra som med ankarolinakasetten.
Jag var alltid misstänksam att ankar-tejpen skulle smälla av, den gillade jag inte alls, hu!
Tänk på att INTE använda nån sorts karbinhake för att enkelt kunna skifta mellan ankare o boj. Det slutar med att ankaret försvinner med ett klick/plupp... Jag har ett på botten vid Grinda av denna anledning. Vanlig galvad shackel går lika bra att skifta, skiftnyckel eller polygrip har man ju med sig.
Nu har jag en 20 mm multiplaitlina, mkt bättre. Lägger den runt en winsch för att sträcka... Har även en NOA ankardävert, kanon när kroken ska upp. Linan stuvar jag i en ankarlinesäck. (jag kallar den ankarsäck, Gunnar S har lustigt åt detta) Tycker det hela funkar mkt bra, när man slängt i kroken löper linan ut lika bra som med ankarolinakasetten.
Jag var alltid misstänksam att ankar-tejpen skulle smälla av, den gillade jag inte alls, hu!
Tänk på att INTE använda nån sorts karbinhake för att enkelt kunna skifta mellan ankare o boj. Det slutar med att ankaret försvinner med ett klick/plupp... Jag har ett på botten vid Grinda av denna anledning. Vanlig galvad shackel går lika bra att skifta, skiftnyckel eller polygrip har man ju med sig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt att akterankra med Ankarolina och ankarolinaremmen. Jag har ingen extra vikt på remmen heller, men å andra sidan ankrar jag inte mot land med mindre än att ligga någorlunda i lä.
Och inte vevar jag upp remmen heller, utan drar upp den som den ... multiplaitlina jag har i fören till huvudankaret. Veva gör jag först när jag svurit klart, ankaret och kättingen är i avloppsröret och allt är säkrat.
Däremot har jag krossat veven när jag glömt dra ut den (som på bilden) och det blivit nära något starkt någon gång, men det är en nackdel man kan ta med jämnmod. Där finns ju en förbättringspotential som inte är materialberoende, om man säger så.
Gillar min rem, men har läst SXK-rapporten om bristande ankarband.
mvh Sven-Barry
PS. Ankaret är en Brucekopia från Hjertmans. Väger ett par hekto mindre än det borde göra, men fäster oftast utom när det är mycket beväxning på botten. Kanske man skulle satsa på en Danforthkopia? Men nej! DS.
Och inte vevar jag upp remmen heller, utan drar upp den som den ... multiplaitlina jag har i fören till huvudankaret. Veva gör jag först när jag svurit klart, ankaret och kättingen är i avloppsröret och allt är säkrat.
Däremot har jag krossat veven när jag glömt dra ut den (som på bilden) och det blivit nära något starkt någon gång, men det är en nackdel man kan ta med jämnmod. Där finns ju en förbättringspotential som inte är materialberoende, om man säger så.
Gillar min rem, men har läst SXK-rapporten om bristande ankarband.
mvh Sven-Barry
PS. Ankaret är en Brucekopia från Hjertmans. Väger ett par hekto mindre än det borde göra, men fäster oftast utom när det är mycket beväxning på botten. Kanske man skulle satsa på en Danforthkopia? Men nej! DS.
Senast redigerad av 1 S-B A-son, redigerad totalt 0 gånger.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Jag har liksom Guitar övergett Ankarolina eftersom jag hade samma erfarenhet. Däremot använder jag en Merxhake, men tillhörande låsning istället för ett vanligt schakel - hittills har det fungerat.
//Mats
//Mats
Scanner 391 nr 142
Jag gör som Sven-Barry, frågan är vem som härmat vem...?
Multiplait är trevlig att handskas med men ankarbandet är inget större problem det heller, man tar in det och rullar upp det i efterhand, det har jag aldrig upplevt som ett problem. Och jag har heller aldrig försökt att använda själva ankarolinarullen som winch, så den har hållit rätt bra.
Multiplaiten är väldigt elastisk, medan ankarbandet är i det närmaste stumt. Vad man vill ha till sitt akterankare (elastiskt eller stumt) när man ligger förtöjd mot land och vinden vänder 180 grader kl 4 på morronen är väl en smaksak men jag föredrar att få slippa vakna när båten går i berget och väljer således stumt.
/T
Multiplait är trevlig att handskas med men ankarbandet är inget större problem det heller, man tar in det och rullar upp det i efterhand, det har jag aldrig upplevt som ett problem. Och jag har heller aldrig försökt att använda själva ankarolinarullen som winch, så den har hållit rätt bra.
Multiplaiten är väldigt elastisk, medan ankarbandet är i det närmaste stumt. Vad man vill ha till sitt akterankare (elastiskt eller stumt) när man ligger förtöjd mot land och vinden vänder 180 grader kl 4 på morronen är väl en smaksak men jag föredrar att få slippa vakna när båten går i berget och väljer således stumt.
/T
Ankarolina-rullen är INTE dimensionerad för att användas som winch! Den är tillverkad av plast...
Endast avsedd för att förvara bandet.
Handtaget undviker man att tappa genom att ta en bit gummicord - gör en stoppknut som är större än centrumhålet (i veven), trä corden genom veven och ankarolina-rullens centrum och fäst den med en knop runt något på andra sidan (tex pulpitens rör).
Genom att justera längden på tampen innan den knopas fast så kan handtaget hänga lätt tillgängligt vid sidan av rullen.
Endast avsedd för att förvara bandet.
Handtaget undviker man att tappa genom att ta en bit gummicord - gör en stoppknut som är större än centrumhålet (i veven), trä corden genom veven och ankarolina-rullens centrum och fäst den med en knop runt något på andra sidan (tex pulpitens rör).
Genom att justera längden på tampen innan den knopas fast så kan handtaget hänga lätt tillgängligt vid sidan av rullen.
På mitt jobb säjer vi (jag?) ofta, lite halvt på skämt (?), att 'Gör man fel så blir det fel'..
Det gäller uppenbarligen även vid hantering av Ankarolina.
/T
Det gäller uppenbarligen även vid hantering av Ankarolina.
/T
När man akterankrar brukar det vara en god ide att spänna upp tampen med en skotvinch men gör inte det med band, det kniper. Släpper man ut några meter i fören brukar man få sova ostört även om vinden vänder.