vad anser ni om det här

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

vad anser ni om det här

Inlägg av matz » tis 07 jun 2011, 09:20

Gaidin
Diamantmedlem

Re: vad anser ni om det här

Inlägg av Gaidin » tis 07 jun 2011, 09:48

Jag tycker det ser trevligt ut när flaggan på ett fartyg skiljer sig lite från den ordinarie flaggan.
Den tretungade tycker jag däremot inte man skall använda på fritidsbåtar då det ju som länken beskrev är örlogsflagga (Örlog är ju ett gammalt ord för krig) så den hör väl hemma i våra organisationer som krigar...

Storbritannien har väl en annorlunda flagga för fartyg? Även Danmark har jag sett använder ibland en annan flagga.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 07 jun 2011, 09:57

Varför är frågan som dyker upp i huvudet...
Ytterligare en nasare som försöker slå mynt på människors fåfänga.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820269.htm
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fixade länken /MOD
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2011, 10:16

Gaidin skrev:Jag tycker det ser trevligt ut när flaggan på ett fartyg skiljer sig lite från den ordinarie flaggan.
Den tretungade tycker jag däremot inte man skall använda på fritidsbåtar då det ju som länken beskrev är örlogsflagga (Örlog är ju ett gammalt ord för krig) så den hör väl hemma i våra organisationer som krigar...

Storbritannien har väl en annorlunda flagga för fartyg? Även Danmark har jag sett använder ibland en annan flagga.
Det finns litet olika varianer: Danmark har en land- och sjöflagga, Storbrittannien har Blue, Red och White ensign, beroende på vem som äger båten, Norge har ett par varianter, Kongelige särskilt grann. Skillnaden mot den här anordningen (Jag håller med Stangen i stort) är att de flaggorna är reglementerade. Denna är inte det.

Spela roll? Möjligen i sammanhang där man skall leva upp till bokstavstroende bevakare eller marina makthavare. Oskyldigt nöje, men är den ens snygg?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 07 jun 2011, 11:23

Jag skrev en liten artikel för På Kryss förra sommaren. Så här lyder texten:

Den instans i Sverige som vet allt om flaggor och regler är Riksarkivet, avdelningen för heraldik* och på deras hemsida kan man bl.a läsa följande:
• Från 1 mars till och med 31 oktober hissas flaggan klockan 08.00
• Från 1 november till och med 28(29) februari hissas flaggan klockan 09.00.
• Samtliga årets dagar halas flaggan ned vid solnedgången, senast klockan 21.00.
• Om flaggan är belyst får den vara hissad efter solens nedgång.
Här kan man också läsa hur den svenska flaggan skall vara beskaffad, dess proportioner och färger. (Lagen om Sveriges flagga SFS 1982:269).
Avvikelser är inte tillåtna och exempelvis den bland många så populära ”mörkare” flaggan med kulörer sedan tiden från unionen med Norge får alltså inte hissas. Och den vackra tretungade är enbart förbehållen försvarsmakten och kungahuset och missbruk anses så allvarligt att exempelvis Flaggfabriken Tellus bara säljer den mot rekvisition. Så vi får även fortsättningsvis se avundsjukt på danska seglare och deras ståtliga, tretungade Dannebrog.
På senare tid har även en tvåtungad variant av den svenska flaggan dykt upp i aktern på en och annan fritidsbåt. Historien bakom denna är inte enkel att finna och jag fick till sist ta hjälp av Vladimir A. Segerlund, heraldisk konstnär vid Riksarkivet som kunde berätta att den tvåtungade för första gången användes av Ostindiska Kompaniet på 1700-talet, då i strid med lagen. Senare fick enskilda postförande fartyg samt statliga institutioner föra den tvåtungade under en kortare tid på 1800-talet.
Den tvåtungade har alltså absolut ingen plats ombord på våra båtar.
Inte heller EU-flaggan, med eller utan insydd svensk miniatyrflagga.
Vid segling utomlands bör man, eller i vissa fall skall man, som artighet hissa det besökta landets flagga under styrbords spridare. Då flyttas eventuella klubbvimplar temporärt över till babords sida. Artighetsflaggan hissas och halas samtidigt som nationsflaggan i aktern. Eventuella regionala flaggor som exempelvis den skotska eller baskiska flaggan får inte ersätta nationsflaggan, utan vill man hedra den lokala regionen (då med eftertanke – regioners status kan ju vara en krutdurk) skall dess flagga hissas under nationsflaggan. Flagga med högst status (nationsflaggan) placeras alltid överst.
Detsamma gäller även klubbvimplar, Kungliga klubbars vimplar placeras alltid överst, därefter nationella klubbar och slutligen lokala klubbars vimplar och nederst eventuella personliga igenkänningsvimplar, som exempelvs den bland barnfamiljer så populära sjörövarflaggan.

*http://www.riksarkivet.se/default.aspx? ... refid=1260

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 07 jun 2011, 13:41

Trams är min åsikt om den tvåtungade flaggan.

Nog är det risk för att ett löjets skimmer syns sväva runt dem som väljer att utmärka sig med en tvåtungig flagga!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » ons 08 jun 2011, 06:32

Artighetsflaggan hissas och halas samtidigt som nationsflaggan i aktern. Eventuella regionala flaggor som exempelvis den skotska eller baskiska flaggan får inte ersätta nationsflaggan, utan vill man hedra den lokala regionen (då med eftertanke – regioners status kan ju vara en krutdurk) skall dess flagga hissas under nationsflaggan. Flagga med högst status (nationsflaggan) placeras alltid överst..
Förra sommaren var jag tvungen ( slussvakter ) att ta bort engelska flaggan som satt över den skotska redan i 2:dra slussen i Caledonian canal

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 06:50

matz skrev:Artighetsflaggan hissas och halas samtidigt som nationsflaggan i aktern. Eventuella regionala flaggor som exempelvis den skotska eller baskiska flaggan får inte ersätta nationsflaggan, utan vill man hedra den lokala regionen (då med eftertanke – regioners status kan ju vara en krutdurk) skall dess flagga hissas under nationsflaggan. Flagga med högst status (nationsflaggan) placeras alltid överst..
Förra sommaren var jag tvungen ( slussvakter ) att ta bort engelska flaggan som satt över den skotska redan i 2:dra slussen i Caledonian canal
Det är inte så konstigt. Att sätta två nationsflaggor över varandra brukar tolkas som att fartyget (eller territoriet) flaggan representerar är ockuperat eller erövrat. Signalen är meningsfull (var meningsfull) på den tid när fartyg bytte ägare i krig, dvs antingen erövrades eller togs som priser. Har du inte läst din Forrester och Kent? (Möjligen hade ditt grepp uppskattats något mer med den omvända flaggordningen, skotsk överst). En annan flaggofilisk variant: Ibland tolkas "gästflagga" litet mer bokstavligt, och man kan få se en (tillexempel) USA-flagga i spridaren, därför att man seglar med en gäst från USA ombord. Ur praktisk synpunkt spelar det kanske mindre roll, men det är alltså fel, rent formellt, flaggar man så betyder det att man antingen avser att gå direkt till USA och klarerat ut, alternativt, man har kommit därifrån och är på väg att klarera in.

Min uppfattning är att man kanske inte behöver vara så himla nödig i sådant för egen del, men att man skall respektera de som är det, i synnerhet då man är på utrikes färder. Nationsflaggan är dock en annan sak, eftersom den fortfarande har en internationell betydelse. Att visa korrekt flagga för egen eller främmande kustbevakning kan vara i ens eget bästa intresse.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 jun 2011, 07:38

Den skotska flaggan är inte en nationsflagga i egentlig mening. Det finns ingen erkänd stat som heter Skottland. Så i Matz fall var det inte två nationsflaggor över varandra, utan en nationsflagga (Engelsk) och en regional (Skotsk). Slussvakterna hade fel och har absolut ingen rättighet att agera som de gjorde. Sedan kommer naturlightvis en massa nationell stolthet in i bilden och man skall nog inte undervärdera många skottars strävan efter en egen nation, men det förändrar faktiskt ingenting.
Själv seglade jag med enbart den skotska i Skottland. Och hade inga problem med det.
Däremot var vi fundersamma över hur vi skulle göra i Baskien. Men valde till sist att köra "safe" och enbart föra den spanska - den krutdurken vill man inte rota i.

När jag seglade till nuvarande Lettland 1989, innan Sovjuetunionens fall och baltstaternas självständighet satte jag Sovjetflaggan med hammaren och skäran överst och den då inte erkända vinröd-vit-vinröda lettiska under. Sovjetisk gränspolis/militär kommenterade inte saken. Men letterna uppskattade markeringen men ingen var dum nog att ens föreslå att den sovjetiska skulle bort.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 07:54

Eilean skrev: När jag seglade till nuvarande Lettland 1989, innan Sovjuetunionens fall och baltstaternas självständighet satte jag Sovjetflaggan med hammaren och skäran överst och den då inte erkända vinröd-vit-vinröda lettiska under. Sovjetisk gränspolis/militär kommenterade inte saken. Men letterna uppskattade markeringen men ingen var dum nog att ens föreslå att den sovjetiska skulle bort.
Du provade alltså inte att göra tvärtom, vilket kan ha varit klokt.

Min uppfattning om letter och ryssar (i kombination) är att de runt denna tid börjat bli en smula pragmatiska och att vettiga ryssar insett vartåt vinden blåste (kan man ju se på flaggorna). Att bryta ett ockupationsok med så litet plågor som möjligt för båda parter är ingen lett sak (uschäkta). Du har kontakterna; hur är din och deras uppfattning i frågan nu i efterhand?
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 08 jun 2011, 08:08

Eilean skrev:Den skotska flaggan är inte en nationsflagga i egentlig mening. Det finns ingen erkänd stat som heter Skottland. Så i Matz fall var det inte två nationsflaggor över varandra, utan en nationsflagga (Engelsk) och en regional (Skotsk).
Inte för att vara petig utan nyfiken men är England ett land?
Är det inte bara när det gäller fotboll (rygby? kricket?) man ser Englands flagga?
Annars gäller väl Storbritaniens flagga?
Har inte de Storbritaniens flagga med liten Engelsk flagga inuti på sjön???
Så rätt borde väl vara
1) Nationsflagg Storbritanien(Union Jack)
2) Regional flagga England, Skottland, Wales eller Nordirland

Rätt eller fel?

För att krångla till det ännu mer kan man fundera på hur det är med Brittiska Öarna men där drar vi ett streck tycker jag... :wink:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 jun 2011, 08:35

Håkan skrev:
Eilean skrev:Den skotska flaggan är inte en nationsflagga i egentlig mening. Det finns ingen erkänd stat som heter Skottland. Så i Matz fall var det inte två nationsflaggor över varandra, utan en nationsflagga (Engelsk) och en regional (Skotsk).
Inte för att vara petig utan nyfiken men är England ett land?
Är det inte bara när det gäller fotboll (rygby? kricket?) man ser Englands flagga?
Annars gäller väl Storbritaniens flagga?
Har inte de Storbritaniens flagga med liten Engelsk flagga inuti på sjön???
Så rätt borde väl vara
1) Nationsflagg Storbritanien(Union Jack)
2) Regional flagga England, Skottland, Wales eller Nordirland

Rätt eller fel?

För att krångla till det ännu mer kan man fundera på hur det är med Brittiska Öarna men där drar vi ett streck tycker jag... :wink:
Jo, egentligen har du ju rätt, Storbrittanien skall det nog vara. Men om man frågar en nationalistisk skotte eller walesare tror jag nog denne jämställer Storbrittannien med England som representant för "ockupationsmakten". Denne ser nog inte Union jack som "sin" flagga.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 08:39

Nej, på sjön har britter sin Ensign, White, Red eller Blue, beroende på om man är Navy, Merchant eller Royal. Till sjöss används Union Jack bara av Royal Navy, vid högtidliga tillfällen eller i strid och möjligen av välmenande gästande farkoster som rätteligen skall använda Red Ensign som artighetsflagga.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 jun 2011, 09:01

Anders S skrev:...Att bryta ett ockupationsok med så litet plågor som möjligt för båda parter är ingen lett sak (uschäkta). Du har kontakterna; hur är din och deras uppfattning i frågan nu i efterhand?...
Nu är jag inte riktigt säker vad du menar. Men personligen kan jag tycka att såhär efteråt (har vi facit i hand - än?) sköttes den baltiska frigörelsen ganska bra. Trots att det finns en stor kärna lettiska "hardcore-nationalister" fick de lyckligtvis inte fullständigt genomslag för sina åsikter, även om språk- och medborgarskapslagarna blev enligt mitt tycke onödigt hårda och provokativa.
Och på den "andra sidan" har inte sovjetnostalgikerna och diverse andra grupperingar, med annan etnicitet än den lettiska, och som gjorde det aktiva valet att inte sträva efter lettisk medborgarskap lyckats varken ena sig nämnvärt politiskt och heller inte ställa till det med andra medel.
Men personligen hade jag velat se ännu mer pragmatik när nationen grundades. Nog tycker jag det är bisarrt att jag, född, uppvuxen och bosatt i Sverige har automatisk full rätt till lettiskt medborgarskap med alla rättigheter även om jag inte kunnat språket och aldrig satt min fot där, bara för att minst en av mina föräldrar haft lettiskt medborgarskap före 1940.
Men en person, med föräldrar av annan härkomst, men född i lettland under sovjettiden och uppvuxen där inte kan bli medborgare utan att göra ett språktest.

Sedan kan man ju konstatera att balterna knappast kan vara stolta i andra frågor, exempelvis när det gäller korruption, att samtidigt som man utplånar allt som kan förknippas med sovjet, glatt låter SS-veteraner ha offentliga möten, judar är fortfarande stigmatiserade och hågkomsten av en utpräglad beredvillighet att assistera tyskarna i deras utrensningar gärna sopas under mattan. Och att vara bög i baltikum är inte lätt. Men det hör knappast hit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 jun 2011, 09:04

Anders S skrev:Nej, på sjön har britter sin Ensign, White, Red eller Blue, beroende på om man är Navy, Merchant eller Royal. Till sjöss används Union Jack bara av Royal Navy, vid högtidliga tillfällen eller i strid och möjligen av välmenande gästande farkoster som rätteligen skall använda Red Ensign som artighetsflagga.
Jag tänkte generellt, inte bara på sjön. Det blir ju så krångligt om man dessutom skall bena ut alla ensignvarianter om vilka som får ha vilken och varför...
Redan frågan kring våra egna, jämförelsevis mycket överskådliga flaggvarianter verlkar rätt besvärligt.

Skriv svar