Behandla teak med epoxi?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Re: Behandla teak med epoxi?

Inlägg av Peter_K » tor 02 jun 2011, 00:30

Anders S skrev: Omlackning varje säsong sa du väl? Tycker man det är OK så går det väl. Men varför då ha teak?
Varför inte?
Teak är snyggt när det är lackat och har små fuktrörelser så fernissan håller bra.
Själv tycker jag det är roligare att lacka den lilla teaken jag har så den håller sig snygg jämfört med att waxa all plasten - det är tråkigt på riktigt.
Vill man bara åt funktionen trä kan man ju köpa tryckimpregnerat trallvirke - det håller också bra utan behandling och är mycket billigare än teak.

Vad gäller Schooner och Original är det inte och har aldrig varit samma fernissa.
De heter också fortfarande så.
Original är en lågprisfernissa med mycket lösningsmedel och låg torrhalt, Schooner är en relativt mjuk variant som funkar rätt bra på det mesta.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 02 jun 2011, 08:10

Helt riktigt Peter - blandade bort det både för mig och kanske för andra men bra nog inte för dig.
//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 jun 2011, 10:23

Peter_K skrev:
Anders S skrev: Omlackning varje säsong sa du väl? Tycker man det är OK så går det väl. Men varför då ha teak?
Varför inte?
Teak är snyggt när det är lackat och har små fuktrörelser så fernissan håller bra.
Själv tycker jag det är roligare att lacka den lilla teaken jag har så den håller sig snygg jämfört med att waxa all plasten - det är tråkigt på riktigt.
Vill man bara åt funktionen trä kan man ju köpa tryckimpregnerat trallvirke - det håller också bra utan behandling och är mycket billigare än teak.

Vad gäller Schooner och Original är det inte och har aldrig varit samma fernissa.
De heter också fortfarande så.
Original är en lågprisfernissa med mycket lösningsmedel och låg torrhalt, Schooner är en relativt mjuk variant som funkar rätt bra på det mesta.
Äsch, det var snorkigt skrivet av mig.

Lackar man så ordentligt som du beskriver och sköter om det så blir det säkert bra. Det är nog mest så att jag inte har tålamod att sköta lackad teak på det sättet. Förlåt.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » tor 02 jun 2011, 19:20

en alternativ metod är CETOL, en holländsk produkt som fungerar som ett mellanting mellan olja och fernissa. spar in mkt jobb på slipning jmfrt med fernissa. en nackdel är att jag har haft svårt att hitta produketerna i Sverige
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tor 02 jun 2011, 21:02

Om jag har förstått saken rätt så blir polyuretanlack hårdare, det borde innebära att den inte är lika flexibel som en mjukare färg?

Teak plyfa rör väll inte så mycket på sig jämfört med massiv teak?

Jag blir lite kluven av att vissa säger att man ska olja in innan man lackar, men att först olja in och sen "torka ut" med aceton känns lite konstigt. Eller så har jag missuppfattat det hela.

Internationals Orginal "En flexibel fernissa med god utflytning som behåller glansen länge" enligt deras brochyr. sen ska man använda förtunning nr 1? är det vanlig lacknafta eller thinner baserat, någon som vet hur det är?

Ett annat förslag som jag fått av en bekant var att värma lacken ca 60-80 grader för att den skulle tränga in bättre.
Det tipset, om det funkar..... funkar nog bara på olje baserade lacker..... och det framgår inte av brochyren (
Internationals) vilka lacker som är vad.

Eller är uretanalkyd baserat olja? och polyurethan något annat??
Ja ju mer man gräver, ju mer inser man hur lite man förstår om saken.

Tackar Igen för era goda råd, så vi se vad detta inlägg ger.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 02 jun 2011, 22:11

De riktiga expertråden får du bäst på Träbåtsakuten. Här är Grisslans råd: http://grisslan.blogspot.com/p/grisslan ... kolan.html
--
En sak med plywood. Modern plywood görn med extremt tunn fanér i ytterskiktet vilket gör att limmet vid tillverkning tränger mer eller mindre igenom fanéren. Detta medför att oljan inte kan tränga in. Ska man ha en smutstålig och hållbar yta bör man lacka.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 02 jun 2011, 23:52

Skippa Original, det är en ganska dålig fernissa, det krävs otroligt många lager för att få en snygg yta.
Kör istället med Schooner eller Hempels Classic Varnish om du vill ha något mjukare.

Jag skulle också akta mig för att värma fernissan till 80°C, t ex Orginal har ju en flampunkt på 35°C...
Se säkerhetsdatabladet, http://secure.international-coatings.co ... WE_SWE.pdf
Kanske därför jag aldrig hört det rådet tidigare?
Jag har däremot hört att man värmer linolja för bättre inträngning, kan det vara det din kompis tänker på?

Olja innan ska man inte göra på teak, det är på furu och mahogny etc man oljar innan lack.
Teaken fettas mycket riktigt av, jag brukar ta aceton.
Det lär funka med T-röd också.

Jag brukar spä alla fernissor med balsamterpentin vid behov, och det brukar funka bra.
Biltema säljer det billigt.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 03 jun 2011, 07:04

Peter_K skrev: Olja innan ska man inte göra på teak, det är på furu och mahogny etc man oljar innan lack.
Teaken fettas mycket riktigt av, jag brukar ta aceton.
Det lär funka med T-röd också.
Jag tillhör numera "den andra skolan" och mättar teaken med rå linolja innan avtorkning med sprit.
Ska det limmas så är det dock aceton som gäller.

Små träbitar av fur eller ek och som ska vara stöd bakom mm brukar jag värma i mikron nnan oljning, oljan drar snabbt in och man kan fortsätta arbetet utan en massa väntan.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » fre 03 jun 2011, 22:27

Hej,

Det kan vara så att mitt underarbete inte varit det bästa alla gånger, men jag tycker att det blir bättre med aceton än med t-röd. Jag håller med Peter om att skippa Orginal, och istället använda en mer högklassig varinat. Den är dyrare men i det här fallet får du vad du betalar för.

//Mats
Scanner 391 nr 142

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » lör 04 jun 2011, 04:25

En bättre lack ex schooner.... eller ska man satsa på 2 komp ?

Det som ska lackas är mest 9mm teakplyfa med limmad teaklist runt luck öppningarna.
Avtorkat med aceton och limmat med pu lim, massor med tvingar i ett helt dygn.
Inredningen sitter i förpiken.

Någon som vågat köra med B..temas lack?. Dom har ju både en 1 komp och en 2 komp, och fått bra hållbarhet?
Anledningen till att jag inte vågat prova är att "snålheten brukar bedra visheten", det vore inte kul om man måste slipa ner allt till nästa säsong. tanken är att göra det ordentligt så det håller 3-4 år.

Kan man använda balsamterpentin till 2 komp och lacker som ska spädas med någon typ av thinner???

Tack för era råd och länken till Grisslan, har läst igenom en del av Grisslans innehåll. Verkar vara en bra och trevlig sida att underhålla sig med en stund.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 jun 2011, 09:42

Jag har lackad teakinredning i min båt. Gör du arbetet ordentligt håller det länge. Vi har bättrat en del denna säsongen, och det är minst 10 år sedan det gjordes senast. Problemet (skälet till bättringen) har då varit skador och rent slitage på handräcken och sådant. Inuti båten håller fernissa hur bra som helst. Tvåkomponent hade jag valt bort inomhus, men egentligen mest för att det blir enkelt att bättra med vanlig lack. Man kan hur som helst lägga vanlig lack ovanpå tvåkomponent, men inte tvärtom.

Biltemas uretanförstärkta "vanliga" lack verkar fungera lika bra som andra fernissor. Den har jag provat och det går alldeles utmärkt. Tidigare använde jag Le Tonkinois, som båten lackats med från början, och det verkar gå att kombinera utan problem. Tonken är dock trög till att torka jämförelsevis. Grisslan och gänget, som ser vintersäsongen som en enda lång lackningsperiod har inte ont av det, du kanske vill bli färdig någon gång ? 7 lager Tonken tar längre tid i så fall.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 04 jun 2011, 10:04

När det är så varmt som det är nu är det inte torktiden som sätter gränsen.
Ska man lägga exempelvis sju lager tar det bara 1,5 vecka om man har orken...

- Tre lager, ett varje dag utan mellanslipning
- Vänta en extradag när lack och du vilar.
- Slipa hårt, allt ska vara helslätt och matt.
- På med två lager till utan mellanslipning, ett varje dag.
- Slipa hårt, allt ska vara helslätt och matt
- På med två lager till med endast lätt mellanslipning, ett varje dag

Tricket är att om man inte väntar mer än c:a ett dygn behöver man inte mellanslipa lacken!
Alla borde ha skägg

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » lör 04 jun 2011, 10:36

Ska man förtunna ut uretanakryl lack första lagret ? eller fler lager eller inte alls......... ursäkta alla frågor..

Tack igen för att ni delar med er av era erfarenheter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 jun 2011, 12:04

Peter_K skrev:När det är så varmt som det är nu är det inte torktiden som sätter gränsen.
Ska man lägga exempelvis sju lager tar det bara 1,5 vecka om man har orken...

- Tre lager, ett varje dag utan mellanslipning
- Slipa hårt, allt ska vara helslätt och matt.
- På med två lager till utan mellanslipning, ett varje dag.
- Slipa hårt, allt ska vara helslätt och matt
- På med två lager till med endast lätt mellanslipning, ett varje dag

Tricket är att om man inte väntar mer än c:a ett dygn behöver man inte mellanslipa lacken!
Nu kan man nog utnyttja att inredningen inte behöver 7 lager, som utomhus. Vi lackar tre lager inne, utan slipning och sedan "får det vara bra". Ute hade det ALDRIG gått att göra så. Där måste man hantera fiberresningen (för att få tät lackyta!), så mellanslipning är tvunget enbart av det skälet. Det kan vara ett syndastraff att slipa stora plywoodytor i en en monterad inredning om det är trångt. Inomhus kan man i så fall köra två skikt, slipa "lagom" för att få yta och sedan lacka slutfinish tredje gången.
Anders S

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » mån 06 jun 2011, 23:46

Tack för hjälpen att välja lack och tillvägagångs sätt.
Det blev B..temas 1 komp lack. tänkte att den borde kunna vara likvärdig med internationals orginal (billigaste lack).

Tiden får utvisa om man varit dum-snål eller inte.

Vill passa på att fråga om det finns bättre lim att limma teak med ?, jag har kört med aceton och sen pu lim.

Skriv svar