Förtent kabel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PEEN
Guldmedlem

Förtent kabel

Inlägg av PEEN » mån 01 aug 2005, 16:15

Hej

Var kan man köpa förtennad kabel till bättre pris än vad Skyllermarks erbjuder?

Har köpt en Albin Alpha med stort behov av ett nytt elsystem.

Per

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 22 aug 2005, 17:51

Hej

Prova

http://www.mitron.se/index-s.html

Har inte varit där ännu, men fick tipset av en klubbkompis

Palle

odelco

Inlägg av Palle » sön 28 aug 2005, 21:21

Odelco har bra pris! Köpte lite grejor direkt av dom (Orminge)
tror jag bet 400kr för 100m 2ledad svart-röd 2,5 kvadrat 4kr m......
MKT Billigt för förtent kabel detta var i samband av köp av andra grejor samt att jag endast hade 1000kr med mig så han prutade ned priset duktigt. :lol:

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » mån 29 aug 2005, 01:13

Varför måste kabeln vara av förtennad?
Bra kvalitet på kabeln så skyddar höljet mot väta,
ändarna/kopplingarna kan man ju skydda på annat sätt..eller..
Vägsalt och vatten vintertid går hårt åt \"elen\" i bilarna när något slutar funka
beror det nästan aldrig på att kabeln varit otennad.
Använder själv bara tennad kabel om den skall lödas ihop med något
och vill göra det enkelt för mej.

Leif

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 aug 2005, 06:39

Kapillärkraften, Leif, kapillärkraften...

Problemet i båtar är den fuktiga och korrosiva atmosfären och ren koppar oxiderar på ytan - det är det som gör den hållbar utomhus, men det är ju inte bra att den oxiderar ur elsynpunkt. Det är inte så meningsfullt att jämföra med bilar, men om du gör det så ser du antagligen att moderna bilar har numera tätade kontaktdon, bland annat av korrosionsskäl.

I båten är det svårt att täta konventionella kabelskarvar och anslutningar tillräckligt väl. Då krävs förseglande kabelskor eller någon form av förseglande hylsa. Smältlimförsedd krympslang kan nog fungera utanpå standardkabelskor - annars finns det speciella kabelskor att köpa (dyrt).

Ett problem är också att båtel kräver underhåll, kanske för att vi är \"amatörer\" och inte gör ett bra grundjobb, men kanske mer därför att det är mycket vanligare att man uppgraderar eller byter ut elkomponenter efter längre tid i båtar 15-20 år är inte ovanligt. Då är det bra om kabeln är tillräckligt lång, och om den oxiderat någon meter in i höljet är det inte säkert att den räcker eller att man kan klämma på nya förbindningar. Man betalar litet mer för mångtrådig, förtent kabel, men i längden lönar det sig om man slipper byta kablar. Tänk på att kabelns alla kardeler är individuellt förtenta - det går alltså inte att själv tenna kabeln med en lödkolv. Det kan tilloch med vara dumt, då man får en stum punkt vid kabelns ände, som kan vibrera loss.
Anders S

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » mån 05 sep 2005, 10:41

Visst är jag medveten om kapillärkraften och vätskor.

Vad jag menar är att kabeln (om man inte använder högtalarkabel) är sällan problemet utan det är anslutningarna som ställer till det. Tror nog aldrig att jag hittat någon installation i industrin som gjorts med förtennad kabel.

Jag jobbar själv med industriautomation och får ofta hjälpa vänner och bekanta med sina elproblem. Det kan vara allt från bilar, husvagnar, båtar till den nya vedklyven.
Genomgående är att det är rätt dåliga komponenter som våra tillverkare förser oss med redan från fabrik.

Tricket är att se till att dom skarvar som finns inte blir utsatta för fukt.
Det finns väldigt fina flerpoliga kontaktdon som till och med går att koppla ihop under vatten,dyra dock.
Jag har själv bland andra båtar en gammal segelkoster ,29 fot. Hon måste ligga till sig under vatten en vecka efter sjösättningen. När förstag och akterstag lossas på hösten tillsammans med vinterns torka sjunker fören och aktern neråt en liten bit. Med sprickor som följd.
Jag byggde därför om elsystemet helt. Skillnaden mellan att montera kontaktdon och
kopplingslådor från båt eller biltillbehörs butiker och industriella varianter var ca 1500kr inklusive belysning.
Det finns många leverantörer men jag brukar tipsa om ELFA (inte billigast) dom säljer till alla. Andra vill ofta att man skall ha företag.
På http://www.elfa.se finns under gruppen:
Kontaktdon -> Tryckvattentäta kontaktdon -> Ovan vatten

För paneler och liknande kan man nog gå till den lokala installatören och köpa
en tät kopplingslåda. Han fixar hålen och genomföringarna efter vad du behöver.
Tricket är att välja utrustning klassat IP64 eller helst IP 68 även strömbrytare.
Jag kan nog lova att man sedan aldrig behöver bekymra sig.

Leif

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2005, 12:59

Jag håller också med om att oxidationsproblemet hade varit mycket mindre om man använt tätade kontaktdon - själv använder jag numera lim-krympslang och förseglande crimpkontakter.

Men min erfarenhet är att \"vanlig\" kabel ofta är svårt oxiderad, långt upp under kabelhöljet och jag väljer numera för egen del att betala för förtent kabel till båten.

Hade jag byggt en ny båt, utan en enda kabel dragen hade jag absolut valt förtent kabel. Förhållandet mellan vad man kan spara och vad det kan kosta känns inte rimlig.
Anders S

PEEN
Guldmedlem

Tack...

Inlägg av PEEN » mån 05 sep 2005, 18:41

...för tipsen!

cub

Vasselin

Inlägg av cub » tis 06 sep 2005, 09:08

Ett annat tipps är att doppa kabeländen samt kabelskon i vasselin samt smöja in eventuell kopplingspunkt med det också, duger även till bateipoler som också kan bli rätt tråkiga. Det bör vara syrafritt vaselin. Använd även riktig presstång så att rätt moment uppnås i presssningen.

speed295
Platinamedlem

Re: Förtent kabel

Inlägg av speed295 » tis 31 maj 2011, 12:39

Lyfter tråden för att se om någon har fler förslag på vart man kan köpa förtent kabel till bästa pris.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 31 maj 2011, 19:00

Biltema har förtent kabel. Likaså elfa.

Jämfört med arbetet är kabelkostnaden försumbar ändå så jag använder alltid förtent kabel i båtar.
/Anders G

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tis 31 maj 2011, 22:21

Tackar så mycket................. Ibland känns det som att google inte riktigt räcker till, tur man har er....

Jag som trodde att jag kunde Biltemas bra att ha sortiment.
Ska ta och kolla upp deras sortiment av kabel.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 01 jun 2011, 06:51

Biltema har 10m rullar med siameskabel (2x) i dimensionerna 0,75, 1,5, 2,5, 4,5
/Anders G

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tor 02 jun 2011, 21:08

Tack Anders, nu hittade jag på dom.
Synd att dom inte har fler färger.
Får komplettera från någon annan av dom ovan nämnda om jag behöver fler färger.

Bockar och bugar......

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 03 jun 2011, 20:11

Använd märksiffror för märkning i stället för olika färger.
/Anders G

Skriv svar