Gamlelmotorn och dess öde...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Gamlelmotorn och dess öde...

Inlägg av Gaidin » tis 31 maj 2011, 07:59

Det sitter en Yanmar YSE12 i min Möre30 och efter att ha haft lite problem förra säsongen är den nu lite trögstartad och går dåligt på låga varv. Jag fick igång den fint efter ett bränslefilterbyte men det varade någon dag och sedan blev det likadant igen. Jag tänkte röja ur tanken då den ser ut som en kompost men jag misstänker ändå att det är något annat med motorn än lite stopp i bränsletillförseln. När jag bytte filter i våras så borde ju motorn gått kanonfint åtminstone den dagen.

Min tanke är att skicka in spridaren och eventuellt bränslepumpen för kontroll, vart skickar man detta? Tips? Hur mäter jag kompressionen?

Som alternativ funderar jag på att kasta ut motorn och slänga i en ny 21-hästars Rrun-diesel som ligger runt 36000kr men jag antar att det efter det tillkommer en del annat såsom propeller, axel, en jäkla massa jobb o s v...

Till saken hör att jag tänker sälja båten och byta upp mig men vill inte sälja en båt där inte motorn är i bra skick.

barkbåt
Guldmedlem

Re: Gamlelmotorn och dess öde...

Inlägg av barkbåt » tis 31 maj 2011, 08:45

Hej!
Mitt råd är att börja med det enkla (och billigaste). Töm tanken , gräv ur komposten, skölj noga. Om du kan, plocka tanken ur båten, lättare att jobba då.
Skölj ur slangarna och byt grov- och finfilter igen. Lufta omsorgsfullt.
Om detta inte hjälper kan spridare och dieselpump (högtryckspumpen) vara nästa åtgärd. Malte Månsson brukar kunna fixa sånt.
Lycka till!
Ha det!
Tollef

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Gammelmotorn och dess öde...

Inlägg av Gaidin » tis 31 maj 2011, 09:17

Malte Månson var ett bra tips, de fanns ju även här i Jönköping (Undrar om han är som till Valfrid Månson;))

Jo, tanken (Komposten) skall tömmas men tyvärr får jag inte ut själva tanken. Jag tror att när man byggde Möre30 på 70-talet så började man med att konstruera en tank, som man sedan gjöt en båt runt... När komposten är tömd och slangarna utsugna skall jag byta filter igen, däremot finns det inget finfilter vad jag har upptäckt, däremot har jag en backventil, vi får väl se hur den ser ut...

Det är självfall till motorn från tanken, kan det vara lönt att montera en pump?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2011, 09:20

Delar helt detta tips:

Motivet är enkelt: Om det finns ohemula mängder skit i din tank sätts grovfiltret (och finfiltret) snabbt igen. Då orkar matarpumpen inte mata fram (tryck), och dieselpumpen (insprutningspumpen) får jobba som en liten slav för att få tillräckligt med bränsle. Den suger så gott den kan, men den är inte bra på den saken, därav matarpumpen. Minsta slitage, så har du ett ett undertryck i systemet, med detta litet bränslebrist och när du stänger av, så får du in luft genom oundvikligt luftläckage från insprutningspumpen. Naturen uppfyller alla tomrum, i detta fall troligtvis med luft.

Ren tank är det första, sedan kontrollerna som angetts. En läckande spridare kan ge samma symptom, om den låter bränslet i röret rinna tillbaka. Först därefter går du på bränslepumpen, som kan läcka den också, med samma symptom. Någonstans säger en spökröst att YSE12 har en sk plunger, en sorts regleringsnål som del av insprutningspumpen.

Startar motorn "lätt" när den är kall, men har har nytt filter och får bränsle, så är nog kompressionen hyfsad. Går den bra för övrigt är den förmodligen helt OK.

(Nej, ingen matarpump om du har självfall! Såg jag du frågade)
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 31 maj 2011, 10:33

Grovdammsugare, trädgårdslang, sköljdiesel och tålamod införskaffas inför kommande långhelg så får vi se hur det går. Motorn gick som en klocka förra året innan allt detta började, jag kunde t o m låta propellern snurra i friläge och när jag smög i växel och stängde dödaren så startade motorn, så lättstartad var den, jag har svårt att tro att den skulle tappa kompression så fort. Jag hoppas på tankrengörning och tackar för tips!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 31 maj 2011, 15:35

Lossar man returen på tanken och sätter dit en plastdunk så kan man enkelt se om bränslesystemet fungerar fram till insprutningspumpen.
Sen kan man rycka upp spridaren, sätta tillbaka tryckröret, dra runt motorn för hand. Det ska komma som en dimma ur den och inget efterdropp. Det brukar syna ganska tydligt om spridaren är dålig. Lämna i så fall i den och låna en kompressionsmätare.
Även om man ska byta motor så går det att få ut lite pengar för den gamla om den fungerar någorlunda.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 31 maj 2011, 16:03

Hur menar du, är allt OK om det kommer bränsle tillbaka i returen eller hur ser jag att det är OK?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 31 maj 2011, 16:11

bosseh skrev:Lossar man returen på tanken och sätter dit en plastdunk så kan man enkelt se om bränslesystemet fungerar fram till insprutningspumpen.
Sen kan man rycka upp spridaren, sätta tillbaka tryckröret, dra runt motorn för hand. Det ska komma som en dimma ur den och inget efterdropp. Det brukar syna ganska tydligt om spridaren är dålig. Lämna i så fall i den och låna en kompressionsmätare.
Även om man ska byta motor så går det att få ut lite pengar för den gamla om den fungerar någorlunda.
YSE har väl ingen returledning till tanken ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » tis 31 maj 2011, 20:28

Hej!
Missade i mitt första svar att det var en YSE. Den har självfall och inget finfilter åtm inte min YSE8. Däremot har den returledning från spridaren till tanken.
Med de upplysningar som var från början om kompost i tanken så skulle jag anse det som brottsligt (mot mig själv) att inte åtgärda detta före allt annat. Om man lämnar det ogjort kommer det att bli problem förr eller senare.
Ha det!
Tollef

Skriv svar