Täta sittbrunnsfack på Nordisk Familjebåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Täta sittbrunnsfack på Nordisk Familjebåt?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 28 maj 2011, 20:59

Eftersom det finns andra NF-ägare här tänkte jag pejla hur ni gjort? Det tenderar ju att komma in vatten i stuvfacken då det störtregnar tex.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Täta sittbrunnsfack på Nordisk Familjebåt?

Inlägg av Anders S » sön 29 maj 2011, 08:03

Jag har inte en NF, men problemet är universellt. Då minns jag en cynisk konstruktör, som påminde sina adepter om att "när man gör något hermetiskt tätt får man aldrig glömma ett dräneringshål". Alltså, ett strategiskt placerat avrinningshål är bra, litet mer långsiktigt. Mer kortsiktigt, i stunden, har jag satt ett litet tryckknappskapell över (i mitt fall) motorpanelen, just för att skydda det som är under ,mot solljus och regn.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 29 maj 2011, 13:09

Jo, aktre facket på vår gamla Rock-20 har samma egenhet. Det finns en "vallgrav" runt, men regnar det mycket så hinner den ej ta undan. Tror jag skall försöka med tätningslist.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 29 maj 2011, 17:46

Aha, pling, så föll poletten ner - du menar stuvfacket, med lucka över? Jag funderade på det som ibland kallas "handskfack".

Jo, en "vallgrav" måste till, kanske förstärkt med ett dräneringsrör när båten lutar åt fel håll och sedan är en gummilist mycket lämplig som andra försvarslinje. Det finns en leverantör som het Kuntze som har en del sådant, annars brukar ju båtfirmorna ha kantlist med olika profil som kanske kan passa.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 29 maj 2011, 18:36

Jo, en "vallgrav" måste till, kanske förstärkt med ett dräneringsrör när båten lutar åt fel håll
det är redan gjort så, men eftersom glipan mellan lucka och gravens kant är 2..7mm så kan det rinna över ifall det regnar mycket.
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 30 maj 2011, 09:13

Jag har ju en sådan där båt som du har. Just detta är ett känt problem på NF och olika varianter finns (olika bra...).
Jag har hål i "vallgravens" främre del i sittbrunnsfacket - med slang kopplat undertill till den slang som kommer från det andra, främre hålet på sittbrunnsbänken.
Inte lätt att förklara i ord... återkommer med bild om jag kommer ihåg detta.

Den lösningen jag har fungerar väl... sisådär. Men svårt att se hur det annars skulle göras utan större ingrepp. Klarar regn men svämmar över lite lätt om det spolas med för mkt vatten vid tvagning. Blev bättre sedan jag kompletterade med att täta sitbrunnsfacket med gumilist underifrån (kryp in i facket och måtta underifrån:).

Pröva gärna nya http://www.nfseglare.com/ och varför inte ställa frågan i nya diskussionsforumet på Facebook https://www.facebook.com/apps/applicati ... 3365271724
Finns även en NF grupp på https://www.facebook.com/group.php?gid=13569871219
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 maj 2011, 10:50

Gör en packning genom att klä hålets kant med gladpack eller lägg på paraffin. Lägg en fet sträng med silikon på motsvarande yta på luckan. Stäng och låt torka. Resultatet blir en formgjuten packning som verkligen tätar.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 30 maj 2011, 11:42

bosseh skrev:Lägg en fet sträng med silikon
?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 30 maj 2011, 18:30

Pröva gärna nya http://www.nfseglare.com/ och varför inte ställa frågan i nya diskussionsforumet på Facebook https://www.facebook.com/apps/applicati ... 3365271724
Finns även en NF grupp på https://www.facebook.com/group.php?gid=13569871219
Sist jag provade fungerade inte NF-klubbens forum.. Jag är medlem. Vad är Facebook? :) (Nej, jag har inget konto på FB och tänker inte skaffa heller) ;)

Men nu har tydligen sidan fått en uppryckning! Var ställer jag frågor??
Gör en packning genom att klä hålets kant med gladpack eller lägg på paraffin. Lägg en fet sträng med silikon på motsvarande yta på luckan. Stäng och låt torka. Resultatet blir en formgjuten packning som verkligen tätar.
Bra tips!
/Anders G

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 maj 2011, 21:16

bosseh skrev:Gör en packning genom att klä hålets kant med gladpack eller lägg på paraffin. Lägg en fet sträng med silikon på motsvarande yta på luckan. Stäng och låt torka. Resultatet blir en formgjuten packning som verkligen tätar.
Tror inte alls den lösningen ger en särskilt tät lucka. Silikonet stelnar när det precis ligger emot och lär inte alls trycka och täta mot sin 'motpart'. En millimeter glapp av nån anledning (ett litet skräpsnöre t.ex) och det är otätt igen. Mycket bättre att se till att få helt parallella ytor och sen lägga på en lagom tjock och komprimerbar tätningslist.

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 maj 2011, 22:26

T skrev: Tror inte alls den lösningen ger en särskilt tät lucka.
Tro mig, det är en lösning som brukar fungera betydligt bättre än tätningslist. Ofta är den ena ytan ganska ojämn och ytorna är sällan parallella. Man kan lossa luckan lite och "palla upp" för att få en tjockare packning men det bästa verka vara bara lägga på silikonet, stänga luckan och belasta med måtta. Är det träluckor kan man fräsa ett spår så att silikonet får bättre fäste.
Packningar vill man ha tunna, ska de kunna klara stora ojämnheter så krävs ofta avancerade gummilister, titta tex i en bildörr. Cellgummilister som många använder för att tex täta sittbrunnsluckor är avsedda att stoppa drag i fönster mm. Dessutom brukar limmet vara dåligt. Jämför tex en bordsgenomföring, en sträng silikon och dra tajt. Det håller tätt i evigheter. Vem skulle lägga fönstertätlist där?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2011, 07:01

Att gjuta sin egen polyuretanpackning (inte silikon, hu) fungerar bara om kontaktytorna är hyfsat plana och man sedan (efter härdning) kan sätta ett visst tryck mellan lucka och säte. En sådan packning har jag gjutit till inspektionsluckan till vattentanken, och där fungerar det rätt bra. Den skruvas ner i ett antal M6-pinnskruvar. Hur en sådan skulle kunna gjutas mot en NF-lucka vet jag inte, men de flesta packningar behöver en plan motyta för att fungera och sedan komprimeras för att täta. Kan man skruva ner luckan, med någon sorts spännbeslag kan det kanske fungera, annars är en mjuk, tjock cellgummilist nog ett bättre val. En uretansträng ("silikon") blir tämligen styv och Bosses plan är att få den "helt rätt" genom att platsgjuta den. Det är i så fall enda chansen, men finns det någon tätyta?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 31 maj 2011, 15:50

Det är faktiskt silikon som fungerar bäst. Polyuretan är utmärkt till rullar, valsar mm inom industrin. Silikon och silikonlister (limmade med silikonlim!) är vad som används för tex aluminiumfönster. Ska det vara ubåtstätt så måste det till tryck (gamla ubåtar läcker som såll tills de kommit ner en bit). Men även en enkel tätningslist kräver ett visst tryck. För en stuvlucka har man ofta ett spännöverfall som genererar tryck på tätningen. Fördelen med en formgjuten tätning är att det aldrig blir någon glipa.
Jag har formgjutit tätningar till allt möjligt i många år och vet alltså av erfarenhet att det funkar. Jag har gjort det med stuvluckor, inspektionsluckor, undervattenshus till filmkamera mm. Även durkar - inte för att få det tätt men för att slippa knarr.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 01 jun 2011, 06:13

Har provat bosseh:s tips på motorrumsluckan som sitter i botten på sittbrunnen. Funkar!

Tack för tipset! :D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 13 jun 2011, 08:45

Lovade ju att återkomma...
Se bild från mitt stuvfack där slangen närmast i bild kommer från främre hörnet i stuvfacks-vallgraven. Detta ansluter som synes till slang från hål i främre kant på sittbrunn.
Bilagor
IMG_0232 2.jpg
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar