Kapellvred och brustna skruvar
Kapellvred och brustna skruvar
Jag tycker kapellvreden flyger iväg lite då och då. Nu är det nog dags att montera dit några nya. Men någon som har bra tips på hur man får ut skruvarna (dom har gått av) eller något annat bra sätt att montera de nya kapellvreden (som ju måste vara på samma ställe som förut då jag inte skall byta kapell)?
Re: Kapellvred (Svetstångens lovsång)
Skruvarna gått av? Konstigt. (Ja inte att skruvar går av, men att de inte håller för ett kapellvred, som borde gå sönder först).
Jag har ett verktyg ombord som fyller många funktioner. Det är en svetstång i härdat stål. Denna har ett sådant enormt nyp att man enkelt kan skruva ur avbrutna skruvar, bara man får grepp någon mm eller två på skruven.
Jag har ett verktyg ombord som fyller många funktioner. Det är en svetstång i härdat stål. Denna har ett sådant enormt nyp att man enkelt kan skruva ur avbrutna skruvar, bara man får grepp någon mm eller två på skruven.
Senast redigerad av 2 Anders S, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Vedervärdig stavning
Anledning: Vedervärdig stavning
Anders S
Re: Kapellvred och brustna skruvar
Provade tången idag men skruvresterna var så mjuka och porösa så det blev bara pulver av det som stack ut. Provade sedan att sätta borret rakt i skruvarna och skruvresterna var så mjuka att det inte var några problem att borra rakt igenom skruvarna i dess längsriktning.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Låter inte precis som rostfrittProvade sedan att sätta borret rakt i skruvarna och skruvresterna var så mjuka att det inte var några problem att borra rakt igenom skruvarna i dess längsriktning.
/Anders G
Då har vi nog förklaringen till att skruvarna brister också. Det kan vara så att de är av förnicklad mässing, och då kan de korrodera snabbt, litet beroende på materialet i kapellvredet.
Anders S