båt tv

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: båt tv

Inlägg av Eilean » tor 13 jan 2011, 16:58

Digiloo skrev:För Eileans del hoppas jag att mina tips om tv i båt hade något värde. Och så släpper vi alla de personliga svinhuggen va? :wink:
Låter som musik ur en gyllene flöjt i mina öron.

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » tor 13 jan 2011, 18:00

köpte en sådan här till båten i julklapp att användas i sommar.
fördelar som jag ser det:
liten och smidig
går även tre tim på eget batteri
DVD
TV
länk: http://www.denver-electronics.com/pages ... guid=17431
bild:
DENVER_TFD-1020DVBT(2).jpg
DENVER_TFD-1020DVBT(2).jpg (16.12 KiB) Visad 5941 gånger

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » tor 13 jan 2011, 18:02

även vga ingång från pc.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 13 jan 2011, 18:04

Det är synd att skriverierna alltför ofta drar iväg med nakna åsikter i stället för att presentera de fakta som åsikterna kommer sig av.

En apparat som utförs för 12VDC men som normalt matas av ett separat spänningsmatningsaggregat 230VAC/12VDC-omvandlare är i åtskilliga fall utförd så att den INTE har särskilt omfattande avstörningsfilter på sin 12VDC-anslutning, allt sånt sitter i stället i matningsaggregatet.
Detta medför att det visserligen tekniskt funkar bra att koppla fordons-12V direkt till apparaten. Risken är däremot stor att apparaten dör på grund av endera av följande orsaker:
- Fordons-12VDC kan uppgå till över 15VDC under en del tid om man laddar i kyla.
- Start och stopp av kyla, värme, ankarspel, bogpropellrar mm., kan skvätta spänningstransienter omkring sig på tusentals volt, och apparaten som ju tror att den får skydd mot sånt i sitt spänningsaggregat tvärdör.

När det gäller LED-belysning är situationen liknande: Det säljs både såna armaturer med ett antal LED i sig som är avseddaa för att matas via ett 230VAC/12VDC-spänningsaggregat, och sådana som har en inbyggd strömregulator, och tål en mycket varierande spänning. Där ar det den första typen som kan få en kraftigt förkortad livslängd om den matas direkt av ett Fordons-12V-system. (Se : http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/limit12v.pdf)

Sammanfattningsvis kan man säga att om man vill mata Fordons-12V till en apparat som annars har ett eget spänningsaggregat så skall man som minimum ha ett transientskydd, och helst även en spänningsbegränsare inkopplad emellan.

Vad gäller TV använder vi ombord en Netbook med en USB-TVmottagare, strömförbrukning totalt c:a 1 Ampere. Vill vi ha bra ljud dessutom, kopplar vi in den mot båtens stereoanläggning, som drar 2.5 Amp bara den. Uppställningen kan även användas med 3:s 3G-bredband så att vi även kan se på SVT-play, TV4Play osv. Till vår Netbook har vi en liten smidig 12VDC/12VDC-omvandlare som skyddar Netbooken mot spikanfall mm. (Från Kjell &Co)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 13 jan 2011, 18:21

Jag har skaffat en Ipad med 3G och GPs ,då kan man se TV play kanalerna samt playrapport m.m. Dessutom Navprogram,läsa böcker och tidningar,se på film m.m..battteriet håller ett par dygn samt laddar den med cig. uttaget

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » tor 13 jan 2011, 18:45

Det där med transienter i 1000V-klassen är jag litet fundersam till. Nu har vi som sagt TV:n i en egen krets direkt mot batteribanken, men batterierna är ju ett utmärkt transientskydd. Dessutom vet jag av erfarenhet att det funkar, har kört vår lcd-tv i 2 säsonger med motor, landström, solcell, värmare, datorer, inverter, vattenpump och alla kombinationer av ovan man kan tänka sig.

Och tv-skrället funkar trots alla risker! Vad det nu kan vara värt (erfarenhet alltså). Ganska gött att kunna kolla litet nyheter på kvällarna, eller låta kidsen kolla en rulle när man vill kunna segla ifred.

Får man rekomendera en sån här, DMTech 22" LED. Man tar givetvis av stativet, även om jag sett exempel på folk som installerat hela klabbet mot skottet med stativ och allt. Det blev litet lustig vinkel då. :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 13 jan 2011, 19:05

Har sedan 1997 kört, direkt på båten spänning: Datorer och Skärmar med och utan inverter till 230 V ac, div. TV, CDspelare, Radioapp. mm utan "filter". Undvikar att köra app. under start av motorn pga. transienter och spänninsfall.
Visst kan det bli flera tusen volts transienter, det känner man om man kopplar från ett relä (12 volt) och samtidigt håller i anslutningarna, (förutsättning att relät inte har "släckdiod" monterad).
Har nu en DMTECH Tv m DVD.
http://lasselundell.se/page2.html

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 13 jan 2011, 19:14

Transienterna ställer jag mig också litet frågande till.
Inte till att de kan uppstå, utan till om de verkligen är ett problem i praktiken.

Moderna båtar har ju massor av potentiella källor, ankarspel, elvinchar, pumpar och andra motorer som borde generera en massa skräp. En del vågar ju inte ens starta sin motor utan att slå av all elektronik dessförinnan. Men har man verkligen sett utslagen utrustning pga transienter? Jag har inte det i alla fall.
Fnns det några dokumenterade prov som visar hur verkligen förhåller sig ute vid "förbrukningsändan" med en massa blybatterier i parallell?

Spänningar upp emot 15V får man naturligtvis räkna med. Men å andra sidan är väl den mesta delen av utrustning med 12V-matning tänkt för mobilt bruk, i husvagnar, båtar och bilar. Och då är ju spänningar över 14 V snarast en regel. Jag har glatt inbillat mig i alla år att utrustning för 12V tål laddspänningarna. Och ännu har jag inte blivit besviken.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 13 jan 2011, 21:04

omega skrev:Finns det något bra utbud av led tv till båt, Dessa måste ju vara att föredra då de drar mindre ström
//Johan
Jag köpte en ny 16" LED från Hjertmans som ska monteras i år, den drar lite ström och tål låg spänning (9V) vilket jag upplevt som problem tidigare.
Med ett bra dimensionerat elsystem ska det inte vara något problem att koppla via elcentral och separat brytare.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 13 jan 2011, 21:26

Som sagt och skrivet, EN DEL 12VDC-utrustning är inte så bra skyddad mot egenheterna i Bil-12V. Andra är det.
Att koppla kablaget för direktmatad 12V-utrustning direkt mot batteribanken via egen säkring hjälper mot transienter. Men kopplar man både transientgivande utrustning och apparaten i fråga till elcentralen så hinner inte batteribanken ta emot branta transienter innan den redan har nått apparaten.
Titta på anslutningskablarna för de flesta spänningsaggregat och t.ex. videokablarna till bildskärmar: De har en klump på kabeln i apparatänden som utgör ett skydd mot branta transienter. Tillverkarna sätter inte dit dem av estetiska skäl.

Vad gäller LED är det inget snack: sådana som består av en serie LED-ar med ett litet seriemotstånd är riskabla att köra på 15 V om de dimensionerats för 12.
Jag brände upp en handfull sådana redan efter några veckors drift med landström på.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 13 jan 2011, 23:45

Jag har en lite annan bild av verkligheten. En TV tex med lös 12V adapter. Är adaptern switchad så är utspänningen ganska stabil men är det trafovarianten så är utspänningen mycket varierande, dessa innhåller oftast bara trafo och likriktare.
Sen har troligen alla moderna tv-apparater en switchad nätdel för att ge de olika spänningar som krävs internt i tvn. Dessa nätdelar klarar en stor variation på inspänning och även ganska kraftiga transienter, det är enkelt och billigt att konstruera så och det minimerar antalet garantireparationer.

Förekomsten av transienter tror jag heller inte på. Med undantag för åskurladdningar möjligen. Batterierna är effektiva transient-dödare. Många kör med div oskyddad elektronik direkt mot 12 V utan problem. Jag har heller inte lyckats se några spikar de gånger jag haft med ett minnesoscilloskop.

Många LED-lampor har inte bara motstånd utan även en zenerdiod för att begränsa spänningen, så har tex Biltemas eminenta armatur 25942. Ofta verkar man dessutom mata lysdioderna med lite underspänning, för säkerhetsskull. En del har en switchad strömförsörjning tex 3W spotar brukar ha så.
För dem som brukar använda belysningen vid -15°C och med en avancerad laddare inkopplad kanske ska se över sina prylar.
I mina egenbyggda armaturer kör jag med en switchad step-down regulator (a $2,41) så jag får 3,4 V till lysdioderna.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 14 jan 2011, 11:25

Om man inte behöver stor TV kan jag rekommendera en 11" från NextBase med inbyggd DVD. Enkel att plocka undan och drar inte så mkt.
http://alatest.se/produkttester/dvd-spe ... 550897,32/

Har ljudet såklart till stereon så det blier riktigt fett bioljud i båten =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 14 jan 2011, 19:09

Digiloo skrev:Det där med transienter i 1000V-klassen är jag litet fundersam till. Nu har vi som sagt TV:n i en egen krets direkt mot batteribanken, men batterierna är ju ett utmärkt transientskydd. Dessutom vet jag av erfarenhet att det funkar, har kört vår lcd-tv i 2 säsonger med motor, landström, solcell, värmare, datorer, inverter, vattenpump och alla kombinationer av ovan man kan tänka sig.
<snip>
[Borttagen del av webmaster Anders L då denna del inte uppfyllde de enkla regler som finns för detta forum]

Alltså, koppla inte hushållsprylar direkt i +12V använd en DC/DC omvandlare eller DC/AC/DC kombination ( dvs en 220 inverter följt av utrustningens egen 220-adapter)

Utrustning avsedd för "mobilt bruk" så som VHF, navigatorer kan kopplas direkt, men
det är aldrig fel att komplettera med överspänningsskydd aka transientarrester nära
utrustningen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » fre 14 jan 2011, 21:17

Re bosseh:

DC/DC omvandlare är intressanta. Dels kan de hantera olika inspänningar ex.vis 10-16V. Dessutom kan de garantera en viss utspänning (upp till angiven maxeffekt) ex.vis 13.8V.

Det enda neg jag hört om dem är att de har tendens att ge ifrån sig brus i elnätet, vilket kan plockas upp av annan radioutrustning.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 14 jan 2011, 22:20

Jag har med fått upp ögonen för Ica s Handic verkar bra och billig samt att den är ämnad som bil o båt tv.Men jag tror det är en lcd tv som då tyvärr förbrukar lite mer energi.
//Johan

Skriv svar