båt tv
Re: båt tv
Ja, kolla in DMTECHS 19 eller 22 tummare med inbyggd DVD. Drar endast 30 resp 40 watt. Det enda man saknar är inbyggd Blueray, men snart streamas väl allt ändå. 
Nu är jag inte så insatt i saken, men är 20-40W, dvs 2,5-3,3 A att betrakta som litet?
Är det frågan om apparater för 12 V eller går vi via 230V omvandlare?
Frågan dyker upp i och med att jag funderat på att skaffa en högupplöst TV som få dubblera som datorskärm. Men med dessa effektnivåer känns det knepigt.
Är det frågan om apparater för 12 V eller går vi via 230V omvandlare?
Frågan dyker upp i och med att jag funderat på att skaffa en högupplöst TV som få dubblera som datorskärm. Men med dessa effektnivåer känns det knepigt.
Ja, 40W för en 22" TV får anses ganska lite (eller normalt för en LED-TV). Det är då maxeffekt som det talas om, dvs med DVD-spelare igång och full ljusstyrka. Själv köpte jag en Saga 22TC421BGDVD, en 22" LED-TV med inbyggd DVD-spelare och Boxer-mottagare. Föredrog den framför DMtech, då Sagan var tunnare och hade en USB-ingång där man kan koppla in USB-minnen och spela upp film ifrån (finns nog på någon DMtech också, men inte på den jag kollade).
En fast monterad tv är så otroligt mycket smidigare än att trassla med datorn och hålla på. Den är också snyggare, om den är rätt monterad med eleganta kabellister. Själv har jag spraylackat kabellisten i samma bruna nyans som skottet tv:n sitter på.
Vi har också alltid med datorn ut, men tv:n är ju bara att knäppa på.
Vi har också alltid med datorn ut, men tv:n är ju bara att knäppa på.
Fick aldrig svar på frågan, talar vi matning direkt från båtens 12V-system eller är det 230V-apparater?
I mitt fall är ju saken litet annorlunda. Jag har aldrig haft TV ombord, inte ens via dator och längtan efter densamma är rätt måttlig, milt sagt.
Men eftersom tankarna går i riktningen att dumpa laptopen och köra en strömsnål stationär dator istället skulle jag kunna välja en TV istället för en dedikerad skärm och därför s.a.s få TV "på köpet"
I mitt fall är ju saken litet annorlunda. Jag har aldrig haft TV ombord, inte ens via dator och längtan efter densamma är rätt måttlig, milt sagt.
Men eftersom tankarna går i riktningen att dumpa laptopen och köra en strömsnål stationär dator istället skulle jag kunna välja en TV istället för en dedikerad skärm och därför s.a.s få TV "på köpet"
Många små-tv har möjlighet till direkt matning via 12V (kolla innan obs). Så är min kopplad. Grova kablar rekommenderas och gärna direkt från batteribanken. Kanske inget problem för Eilean som har mycket batteripower.
Ok, tack. Det blir hursomhelst inte i denna utan nästa båt så det finns tid att fundera.
Men en sak gör jag aldrig, koppla direkt till batteribanken!
Men en sak gör jag aldrig, koppla direkt till batteribanken!
Att koppla en TV direkt till batteribanken måste ju betecknas som kvalificerat vansinne.
mvh Sven-Barry
mvh Sven-Barry
SBA och Eilean, coola ned litet va. Det är väl inget konstigt att dra t.ex. 4 mm2 kablage via någon form av säkring direkt till plusplinten eller? Kanske inte världens snyggaste men so what.
Ok, koppla omvägen till elpanel om ni så gärna vill, gör vad ni vill, vem bryr sig.
Båtvärmare, liksom kylskåp brukar ha den rekomendationen. Sen om man följer den eller inte är en annan femma.
Vansinne? Det var litet muppigt skrivet.(Och moderatorn editerar tydligen bara när någon säger emot honom, ungefär som chefen på jobbet som har sina rumpnissar)
Ok, koppla omvägen till elpanel om ni så gärna vill, gör vad ni vill, vem bryr sig.
Båtvärmare, liksom kylskåp brukar ha den rekomendationen. Sen om man följer den eller inte är en annan femma.
Vansinne? Det var litet muppigt skrivet.(Och moderatorn editerar tydligen bara när någon säger emot honom, ungefär som chefen på jobbet som har sina rumpnissar)
Jag har alltid haft som princip att huvudbrytaren bryter all ström. Främst har det varit bra vid arbeten på elsystemet, man slipper fundera och eventuellt göra en tavla. I en hyggligt välgjord installation blir det inga spänningsfall värda namnet och därmed faller argumentet att vissa förbrukare bör kopplas direkt till batteriet. Sitter dessutom batterierna illa till så sitter säkringarna det med. För ingen är väl dum nog att dra en osäkrad kabel till ett "bekvämt" ställe och sätta säkringen där?
Men sedan fick jag vatten på min kvarn när detta hände. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f44#p68947
Det var rätt skönt att kunna rusa ner i båten, slå av huvudbrytarna och på ett ögonblick veta att nu är hela båten strömlös.
Man får inte glömma att när en kabelstam brinner så kan ledare få kontakt med varandra på ett vis som gör att en klen ledare mycket väl kan få sin ström från en annan, grov, med stor säkring. Och då hjälper inga säkringar vid batteripolerna.
Men naturligtvis gör alla som dom vill.
Som moderator tycker jag att det inlägg du refererar till väl faller inom vad som är godtagbart i ton.
Om du har klagomål på moderatorerna så tycker jag du skall vända dig till Webmaster Anders.
Men sedan fick jag vatten på min kvarn när detta hände. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f44#p68947
Det var rätt skönt att kunna rusa ner i båten, slå av huvudbrytarna och på ett ögonblick veta att nu är hela båten strömlös.
Man får inte glömma att när en kabelstam brinner så kan ledare få kontakt med varandra på ett vis som gör att en klen ledare mycket väl kan få sin ström från en annan, grov, med stor säkring. Och då hjälper inga säkringar vid batteripolerna.
Men naturligtvis gör alla som dom vill.
Som moderator tycker jag att det inlägg du refererar till väl faller inom vad som är godtagbart i ton.
Om du har klagomål på moderatorerna så tycker jag du skall vända dig till Webmaster Anders.
Sorry Eilean, visste inte att du också var moderator.
Ok, då nöjer jag mig att säga att SBA:s kommentar var sjögalen, scizofren och med ett stänk av autism. Verkar ju vara ok ur ett modereringsperspektiv.
Ok, då nöjer jag mig att säga att SBA:s kommentar var sjögalen, scizofren och med ett stänk av autism. Verkar ju vara ok ur ett modereringsperspektiv.
En tv brukar ha en spänningsomvandlare som kan hantera en ganska stor variation på inspänningen. Möjligen kan den dra ganska mycket ström i startögonblicket. Har man då glapp eller dålig kontakt i elsystemet kan effekten bli att tvn helt enkelt inte går igång eller behöver ett par försök för att starta.
En värmare som startar tar också ganska mycket ström i starten och med dålig strömmatning kan spänningen bli så låg att tex glödstiftet inte blir tillräckligt varmt. Därför brukar tillverkarna rekommendera separat matning direkt från batteriet. Det är lätt att förstå om man vet hur elsystemet kan se ut i en del båtar.... Men med bra säkringar och ordentlig matning så fungerar det. Har man huvudströmbrytare så måste den vara rejäl, den brukar annars vara en vanlig felkälla.
En värmare som startar tar också ganska mycket ström i starten och med dålig strömmatning kan spänningen bli så låg att tex glödstiftet inte blir tillräckligt varmt. Därför brukar tillverkarna rekommendera separat matning direkt från batteriet. Det är lätt att förstå om man vet hur elsystemet kan se ut i en del båtar.... Men med bra säkringar och ordentlig matning så fungerar det. Har man huvudströmbrytare så måste den vara rejäl, den brukar annars vara en vanlig felkälla.
Det hade varit intressantare att höra vad du sagt om du inte upptäckt att jag är moderator.
Kanke läge att återgå till ämnet nu, om något mer finns att tillägga?
Kanke läge att återgå till ämnet nu, om något mer finns att tillägga?
+1bosseh skrev:En tv brukar ha en spänningsomvandlare som kan hantera en ganska stor variation på inspänningen. Möjligen kan den dra ganska mycket ström i startögonblicket. Har man då glapp eller dålig kontakt i elsystemet kan effekten bli att tvn helt enkelt inte går igång eller behöver ett par försök för att starta.
För Eileans del hoppas jag att mina tips om tv i båt hade något värde. Och så släpper vi alla de personliga svinhuggen va?